Diff DPF sensor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » fre maj 21, 2021 12:30 pm

Hejsa

Jeg ejer en Volvo V50 2.0D fra 2008, som ellers har kørt fint. Her sidste somme købte jeg et nyt partikelfilter til den fra Autodoc, fra mærket Ernst. Det stemte fuldstændig overens med numre hos FTZ - bare til en sjover pris.
Bilen kørte fint og kører stadig fint.... men her til efteråret begyndte den at regenerer konstant, selvom modtrykket lå på¨under 10mbar ved opstart. Efter en masse forsøg frem og tilbage er det lykkedes at få den til at holde op med det pjat, ved at nulstille filteret.... men jeg opdagede først for nylig at man skal holde bremse og speeder nede - dreje nøgle til position II og vente 15 sekunder, for at nulstille oliekvaliteten i ECU'en. Det fik den så til endelig at følge en normal regenering. Dog stadig ret ofte... allerede efter 350km.
Bilen har aldrig sat en fejl - kører bare ikke særlig godt når den regenerer filter. Sidst den rensede filter, viste den 3-4mbar i tomgang og højest 45mbar ved pæn acceleration op af bakke. Pludselig bliver værdien bare ret høj og "danser" også ret meget frem og tilbage, selv under statisk kørsel på lige vej. Har forsøgt med flere forskellige andre sensore fra både autodoc og FTZ.... men de går alle sammen helt amok og viser fuldstændigt vanvittige værdier, der bare går fra 0 - 200 hele tiden - altså i konstant zig-zag.
Så sætter jeg den nogenlunde normalt fungerende diff-sensor i igen... og alt virker umiddelbart normalt - for det meste.
Skal jeg måske have rettet noget software, tjekker elnettet, ECU'en, filteret, måske en utæt turbo-pakning? Nogen forslag?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf jimDK » fre maj 21, 2021 14:14 pm

viewtopic.php?f=3&t=15561&start=0&hilit=partikelfilter

jeg havde ca 200 hekto pascal med det gamle filter, ca 79 hekto pascal med det nye filter (under acceleration)
ved ikke om du kan bruge det til noget.(det er jo en anden bil/motor osv)

Jeg skiftede senere DPF sensoren, den skal kalibreres før den fungerer, ellers kan den gå i "mætning".
Det differens-tryk den måler kan blive negativt og "wrappe rundt".

jeg tror det er forklaringen på det du oplever. så når du skifter DPF sensor, kør en kalibrering i VIDA af denne sensor.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » fre maj 21, 2021 14:24 pm

Tak for det.
I går oplevede jeg at den steg til 100mbar når jeg motorbremsede og lå på 60 ved 80km/t.
Syntes ikke rigtig at nulstilling af sensoren gør nogen forskel.... hvor hene i Vida gør du det?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf jimDK » fre maj 21, 2021 14:34 pm

ja, det burde jeg jo have et billede af...

jeg mener det var under ECM - activations, (rettelse ECM - advanced)

det var en decideret kalibrerings-funktion, hvor den viste en gul lampe i VIDA som så blev rød efter ~20 sekunder.
det viste sig at jeg havde en fejlkode på diff-trykket, den skulle slettes...så kalibrering igen og så endte den med at lyse grønt efter endt kalibrering.
Sidst rettet af jimDK fre maj 21, 2021 14:43 pm, rettet i alt 1 gang.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf jimDK » fre maj 21, 2021 14:41 pm

checkede i VIDA, det er under:

Diagnostics | Vehice Communications |
- vælg ECM modulet
- faneblad "Advanced" | adaptation of differential pressure sensor particle filter
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » fre maj 21, 2021 14:46 pm

Perfekt -tak.... det prøver jeg lige . For jeg skal netop finde ud af om det er sensoren eller et eller andet der driller mig :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » ons jun 02, 2021 18:34 pm

Hmm... det hjalp desværre ikke.
Kunne se her den anden dag at det var ca. 300km siden at den havde kørt en rense-cyklus. Bilen var forvarm med oliefyret og ved opstart viste den ca 7mbar og ca 40mbar ved 2000omdr. Efter bare 10km røg den let op på 150mbar under moderat acceleration og kom let op på 3-400mbar ved kæk acceleration. Så startede regenereringen og alting faldt på plads igen. Måske er det altsammen fint.... men syntes bare stadig det er mærkeligt at den viser laver værdier, som ikke vil stige nævneværdigt... men efter lidt kørsel, så stiger de igen. For til dette... skal det siges at værdierne også var oppe på 150-200 stykker inden jeg parkerede sidste gang. Så det er som om at værdien falder på plads når bilen er kølet ned :?:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf jimDK » fre jun 04, 2021 14:33 pm

kom i tanke om, der må ikke være fejlkoder på ECM (motorstyring) når kalibrering udføres

hmm...ja det lyder lidt spøjst. men som du siger, hvis den kan køre over 300km imellem re-generering af partikel filteret, så er det ikke helt tosset.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » tirs aug 10, 2021 21:36 pm

Tak for tilbagemeldingen.

Desværre er det bare blevet ved med at være mere og mere mærkeligt.

Har skiftet mit indsugningsspjældhus, fordi flappen til intercooleren var blevet løs og plastihuset var blevet skævt, så klappen bevægede sig meget trægt. tænkte at det sikkert hjalp lidt, hvilket det også gjorde på acceleration, sikkert fordi det nu kan lukke ordenligt og derfor give det en mere "frisk" reaktion på speederen :D

Men hvis jeg sætter testeren på, som jeg gjorde den anden dag, da jeg skulle køre hjem fra min søster i Kbh - en tur på ca 100km på motorvej. så viste den fint ca 9 mbar i tomgang på partikelfilteret og værdien steg ikke over ca 50mbar, under fornuftig acceleration til omkring 60-70km/t på vej mod motorvejen. På det første stykke af motorvejen hvor man kun må kører 90km/t, lå jeg på ca 80mbar - efter ca. 5-6km kørsel.
Så rammer jeg Sjælland igen og må gerne køre 110. prøver så at trykke lidt på speederen, så jeg lige kommer op på 115km/t ganske kortvarigt..... værdien stiger til 500mbar :shock:
Ligger nu omkring 2500-3000 omdrejninger i hhv. 5 og 6 gear hele vejen hjem - og den hopper konstant ud og ind af regenerering af filteret - hvilket jeg kan se ved at den lukker EGR ventilen, den ligger på ca. 7-10 L/100km. Hvilket dog ikke helt er så højt, som jeg normalt syntes den ligger når det sker. Men det er tydeligt at mærke det lille ryk den giver, når den starter forfra med at regenere.
Da jeg kører af motorvejen, ca 85km senere... så er den lige gået i gang med at regenere igen..... Men her bliver det mystisk. Ved blot at drejen ind til siden og stoppe bilen i 10 sekunder og starte den igen, så er værdien faldet, EGR ventilen regulere igen og den kører helt normalt de sidste km inden jeg kommer helt hjem af de sidste småveje - uden at værdierne på nogen måde er forkerte.

Ingen fejlkoder på noget tidspunkt. - Nogle gode forslag? :?:

Har også prøvet 3 forskellige nye Diff-sensore.... men de fejler alle sammen, ved at "danse" vildt op og ned i værdi, indtil de sætter en fejl.

Har også prøvet 3 forskellige testere, proff tester fra et værksted, og mine egne 2 hhv. Delphi og Vida/Dice tester.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf jimDK » ons aug 11, 2021 14:43 pm

det kunne lyde som om den måske ikke korrekt måler differens-trykket...måske et problem med "rør-føringen" fra partikelfilteret og op til sensoren?

Flowet i ustødningen stiger en del, når du kommer op i omdrejninger, så trykket stiger,
men idet den kun burde se på tryk-forskellen over filteret, så burde det ikke give en voldsom forskel på differencen (med mindre filteret er blokeret selvfølgelig).

Hvis nu målingen fra "foran filteret" er i fri luft,
og den "bagved filteret" er korrekt monteret, så vil du opleve en stor stigning når omdrejningerne stiger.

dvs. trykket "foran" er uændret fordi den måling fejlagtigt er i fri luft, mens den bagved filteret oplever et stort tryk => stor difference.


Jeg ved ikke om det er årsagen, bare et tanke eksperiment... :?:
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » ons aug 11, 2021 16:37 pm

Og det har jeg nemlig også tænkt. Men hvordan kan den så måle fint når jeg starter op og kører lige i starten? Måske den bliver varm et eller andet sted og bliver utæt.... hmm.

Jeg ser også at modtrykket stiger når jeg motorbremser.... er det normalt?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » lør aug 14, 2021 9:58 am

Jeg tænkte.... kunne det være gummislangerne imellem filteret og sensoren - og så fald, kan de købes løse nogen stedet?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Diff DPF sensor

Indlægaf volvo_thor » lør aug 28, 2021 14:18 pm

Fandt dem faktisk hos Skandix til 600kr:
https://www.autodoc.dk/hjs/7182879
Men tog bare nummeret, som de havde til en 1.6HDI - min er 2.0 HDI... og fandt ud af at det samme størrelse slange, Som så kun koster 250kr hos Autodoc. FTZ sælger det umiddelbart kun med sensor, og så lander vi på over 1500kr. Har allerede 2 sensorer liggende fra Autodoc og prøvet 2 andre fra FTZ - alle melder fejl og kan ikke vise trykket ordenligt - blafre helt vildt i værdi. Så jeg tænker lige at lede et andet sted efter problemet. Måske styringsmodulet er træt... eller ledningsnettet måske.

Nå... slangerne passede nogenlunde. Kan dog se at jeg får lidt forskellige værdier, alt efter om jeg måler med VIDA eller Delphi. Nu ligger min Diff sensor helt oppe på 11-12 mbar(både før og efter slangeskift, når bilen er slukket og nøglen er i position 2. Det plejer først at være på den lidt længere tur, at udslaget kommer. Så nu ser jeg lige i morgen, når jeg skal en tur til Kbh.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 33 gæster

cron