Gearkasse? S60 2.4m fra 2005 med manuelt gear

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Gearkasse? S60 2.4m fra 2005 med manuelt gear

Indlægaf Hagbard » lør aug 07, 2021 22:25 pm

Har for 2 uger siden fået skiftet forfjedre, støddæmpere, tårnlejer med mere. I forlængelse heraf har jeg fået en mislyd (klapren/rumlen) som jeg tilskriver gearkassen fordi det alene optræder når gearet arbejder, fx ved at jeg øger hastigheden, men forsvinder så snart jeg kobler ud og lader bilen rulle, også med høj hastighed.

Før jeg går tilbage til firmaet og klager min nød, vil jeg høre, om nogen af jer mere erfarne udi motorer kan give et bud på, hvor fejlen skal søges. Jeg hælder selv mest til gearkassen.

En bekendt nævnte, at man ved skift af fjedre og støddæmpere med videre, kan opleve at træk- eller drivaksel blive trukket ud, hvorved gearkassen mister olie, og hvis ikke den fyldes på igen, kan en mislyd som den nævnte opstå. Lyder det plausibelt?

På forhånd tak

Johnny
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: Gearkasse? S60 2.4m fra 2005 med manuelt gear

Indlægaf hans jørgen skov » søn aug 08, 2021 11:39 am

hej
Jeg har prøvet at venstre foraksel blev trukket ud af gearkassen under skift af triangel armen, da løb olie ud af gearkassen, så ja det lyder da ikke usandsynligt, hvis man har fået trukket akslen ud under nævnte operation, det er rimelig nemt at checke oliestanden, det skal stå lige til kanten af hullet til proppen når bilen står lige, men du skal jo så ha den på en lift eller over en smøregrav for at komme til, man burde jo ha bemærket at olien løb ud og fyldt efter.
Da lyden er kommet efter nævnte reparation er det ret sandsynligt at det er der man skal begynde fejlsøgningen vil jeg mene.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Gearkasse? S60 2.4m fra 2005 med manuelt gear

Indlægaf Hagbard » man aug 09, 2021 21:35 pm

hans jørgen skov skrev:hej
Jeg har prøvet at venstre foraksel blev trukket ud af gearkassen under skift af triangel armen, da løb olie ud af gearkassen, så ja det lyder da ikke usandsynligt, hvis man har fået trukket akslen ud under nævnte operation, det er rimelig nemt at checke oliestanden, det skal stå lige til kanten af hullet til proppen når bilen står lige, men du skal jo så ha den på en lift eller over en smøregrav for at komme til, man burde jo ha bemærket at olien løb ud og fyldt efter.
Da lyden er kommet efter nævnte reparation er det ret sandsynligt at det er der man skal begynde fejlsøgningen vil jeg mene.



Tak for svaret. Ja, så lyder det ikke helt usandsynligt. Jeg prøver videre ad den vej.
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster