940 B230FK 1997 hugger

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf gafopole0 » søn sep 19, 2021 15:02 pm

Hej Volvo venner. Har en 940 FK 97 kørt 100000 km .Efter en tur til Tønder begyndte den at hugge ved let belastning på vej hjem med læs på traileren tændte motorlampen hjemme igen fik udlæst fejl koder defekt lambdasonde , udsk og fejl slættet . Nu køre den kun med let speeder op til ca 3000 omdr og der efter hugger den og holder igen alt er skiftet , fordelerdæksel rotor kabler,tændingsmondul,t.rør,kabel til svinghjul,lmm,kølevandscensor,kat+udst,benzinpumpe+filter udsk for 10000km siden, benzin tryk målt ,prøvet anden tændings box, vacumslanger udsk. Tandrem NOT og stift i knasthjul kontrolleret mm, hvad har jeg overset??
gafopole0
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre dec 02, 2011 17:05 pm

Re: 940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf Volvo4life » søn sep 19, 2021 22:35 pm

Hvilken fejlkode fik du på o2 sensor og er du sikker på at den du har monteret er den rigtige? Har selv haft udfordringer med en o2 sensor som “burde” passe.

Er det når den laver tryk den hugger? Er den original eller chippet?


Har du prøvet at køre diagnose programmet? Så kan du teste stort set alle sensorer osv.

Har du læst koder ud for både tænding og indsprøjtning? Der er mange fejlkoder som ikke tænder lampen.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: 940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf gafopole0 » man sep 20, 2021 9:12 am

Har kun haft volvoen i 4 mdr. Så jeg kender den ikke så godt imp.fra nord for Stockholm som skulle afløse min ft model . Fik sat Bosch tester på kunne ikke udlæse fejl byggede selv en blinktester og frem kom 221 + 232 fik fat i original Bosch lambda sonde ( Danmarks sidste) og slettet fejlene der sidder kun en lambda på den.den er ikke chippet .Volvo værksted har efterfølgende haft original tester på og ingen fejl fundet glemte at skrive at benzinpumpe relæet også er skiftet der sidder en justerbar westgate på men tænker ikke at fejlen er der da den kørte som en drøm inden Tønder turen hvad kan det være jeg har over set
gafopole0
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre dec 02, 2011 17:05 pm

Re: 940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf Volvo4life » man sep 20, 2021 21:41 pm

221 og 232 er ikke en direkte fejlkode for defekt lambdasonde. Det kan være, men det er ikke det første som skal ses efter.

Den går for magert og det kan være alt fra benzintryk til utætheder efter Lmm.

Har du selv set der ingen fejlkoder er på bilen nu? Både tændning og sprøjt?

Jeg stoler desværre ikke på et tilfældigt Volvo værksted og deres tester. Bilen er ikke obd2 kompatibel så alt nyere grej virker ikke.

Har ikke gode erfaringer med gamle Volvoer som er skruet i tryk og ikke chippet. Det skulle vel ikke være en plus udgave? Så er der lidt mere elektronik der kan drille.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: 940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf gafopole0 » tirs sep 21, 2021 10:05 am

Det skulle være en SE eller 811 model tænker ikke at den har mere udstyr end normal . Har set på Volvo testeret af der ikke var fejl har også selv prøvet at blinke på de ben som der er adgang til 1 1 1 over hele linien . Kender du afstanden på standard westgate fra klokkens montering og til evt midt hul ved spjældet ?
gafopole0
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre dec 02, 2011 17:05 pm

Re: 940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf gafopole0 » ons sep 22, 2021 16:19 pm

Hej igen efter en smut tur til Bornholm og med let speeder på vej hjem lyste motorlampen igen hjemme (Hørsholm ) udlæste igen blink koder 221 + 231 skiftet LMM og nulstillet 1 1 1 motorlampen slukket og på prøveturen er det det samme som før udsætter/hugger over 2500 - 3000 omdr og når jeg trykker pedalen i bund skyder den . Fejl koderne siger bla.for mager hvad styre det lmm lambda sonde ? Ville det være en ide at flytte hele benzin broen med dyser mm over fra min FT giver det mening Hjælp :(
gafopole0
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre dec 02, 2011 17:05 pm

Re: 940 B230FK 1997 hugger

Indlægaf gafopole0 » tors sep 23, 2021 16:08 pm

Hej Volvo venner så prøvede jeg at skifte dyse broen mm over ingen forskel satte et turbo ur på når den køre som suge motor ingen problemer når den begynder at lave tryk begynder små udsætter og ved ca 0,4 til 0,5 sætter den voldsomt ud og skyder har nu skiftet alt henhold til slanger der kunne have indflydelse på falsk luft til lmm. Er der en Volvo 940 kyndig i Nordsjælland der kunne tænke sig at prøve en tur og give et bud er jeg klar til at komme forbi
gafopole0
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre dec 02, 2011 17:05 pm

Re: 940 B230FK 1997 hugger LØST

Indlægaf gafopole0 » man sep 27, 2021 18:47 pm

Efter udskiftning af benzinpumpe Filter og Benzinslange på pumpe køre den perfekt gammel pumpe var kun et år gammel så det var det sidste sted jeg ledte Tak for input til alle :D
gafopole0
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre dec 02, 2011 17:05 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster