V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf Ralphy » fre jan 28, 2022 14:38 pm

Hej,

Kan se flere indlæg med højt olieforbrug, så for at gøre en lang historie kort, så bruger min V70 meget olie, det startede da den havde kørt omkring 90.000 km for ca. et halvt siden. Efterfølgende har den bedt om en halv til en hel liter olie når den har kørt mellem 1600 og 2800 km. Tredje gang jeg var hos Volvo for at få fyldt olie på spurgte jeg om det ikke kunne undersøges hvorfor den lige pludselig var begyndt at bruge så meget olie, men fik bare at vide at det var en gammel bil. Men fik dem alligevel til at lave en olievejning, resultatet var at den bruger over 7 liter pr. 10.000 km. Så de kunne godt se at det nok var lige i overkanten. Sagde til dem at jeg havde hørt at det kunne være stempelringene da der også var en technical journal på det hos Volvo, som passede på mit problem. Men fik at vide at det ikke var meningen at det var noget jeg skulle læse da det var til internt brug hos Volvo.

Prisen på reparationen ville bliver på den anden side af 50.000 kr... synes det var lige i overkanten på en bil der kun havde kørt 90.000 km men igen sagde de det var en gammel bil, så der måtte man forvente at den brugte olie. Forhørte mig om værkstedet ikke kunne gå videre med det til Volvo Danmark, for synes at det var lige i overkanten i forhold til kørte kilometer samt at alle service og reparationer er lavet på samme Volvo værksted. Værkstedet forhørte sig hos Volvo Danmark men svaret var at de ikke ville være med til at give noget da det var en gammel bil.

Jeg har købt bilen privat for 2 år siden men den er fra ny købt og har fået lavet alle service hos samme forhandler, som jeg også har benyttet til service og reparationer. Så det er samme forhandler som har lavet alt på den.

Spørgsmålet er så, skal jeg bare acceptere svaret fra Volvo og tage hele regningen selv? Havde håbet på en smule samarbejdsvillighed fra Volvo når nu de er bekendt med problemet og at alle service er overholdt og lavet på deres eget værksted, samt at selvom de siger det er en gammel bil, så synes jeg stadig at en reparation til over 50.000 kr på en bil som kun har kørt 90.000 km lyder helt galt?
Ralphy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre jan 16, 2015 22:31 pm
Geografisk sted: Slagelse

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf jimDK » man jan 31, 2022 15:54 pm

Det er fa'me træls at høre! Æv

Hvis du har den nye 4 cyl. motor, og dit motor-nummer er omfattet af den tech.journal, så synes jeg godt du kan være bekendt at gå videre med det.

Man har jo ikke krav på en reparation, men goodwill fra værkstedet kunne godt komme ind i billedet, da du har været trofast.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf Ralphy » tirs feb 01, 2022 9:42 am

Hej JimDK

Tak for svar

Det er den 4 cyl. motor med motor nr.:

IMG_1992.JPEG
IMG_1992.JPEG (572.26 KiB) Vist 4397 gange


Værkstedet har givet lidt goodwill på 15 % af regningen hvis de skulle lave det, men den er stadig på den forkerte side af 50.000 kr. set fra min side. Jeg havde bare håbet på at Volvo DK var lidt mere med på at dele regningen lidt, i stedet for bare at sige den er for gammel, bilen er jo hverken slidt eller misvedligeholdt og alt er lavet efter Volvos forskrifter og med meget lav kilometer tal.

Er det til at sige om prisen er fair nok for sådan en reparation, og skal man lade Volvo udføre det eller er det noget et hvert værksted ville kunne lave? Tænker at Volvo værkstedet jo nok ligger lidt i den dyre ende prismæssigt.
Når nu Volvo mener at det er en gammel bil skal man så overhovedet ofre 50.000 kr på den eller skal man se sig om efter en anden?
Ralphy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre jan 16, 2015 22:31 pm
Geografisk sted: Slagelse

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf jimDK » tirs feb 01, 2022 12:31 pm

En anden tråd, samme problem (diesel udgaverne har den samme fejl)
viewtopic.php?f=3&t=15610&start=30#p85467

At skifte stempelringe, iflg forskrifterne fra Volvo, er en større operation, men kan godt udføres af et kompetent værksted (ikke nødvendigvis Volvo)

Hvis de snakker om en pris omkring 60.000kr for at udbedre fejlen, så vil jeg mene det bedre kan betale sig at lægge en ny motor i.

- En brugt motor (med lavt km tal) ligger på omkring 20.000kr
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... year&asc=0
her vil det være bedst at finde en med højt motornr, som har forbedringerne i sig (hvis de findes brugt ?)

- En fabriksny motor koster nok omkring 45-50.000 kr (det er et gæt)

+ arbejdsløn for motor-skifte


Den nuværende motor har et lavt km-tal, så jeg synes godt det kan "forsvares" at udbedre fejlen. Hvis man kan finde et værksed med erfaring i det, til en rimelig pris.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf Kingo » tirs feb 01, 2022 18:14 pm

Hvis du skal have den reppet så få evt en alternativ pris hos TP Performance i Kalundborg (Thomas)
Han er volvomand til fingerspidserne og har yderst rimelige priser
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf Ralphy » ons feb 02, 2022 16:11 pm

Tak for svar,

Jeg tænker at udfaldet bliver at den skal laves, det er jo svært at finde en ny bil til 50.000 hvis jeg tager udgangs punkt i Volvos pris. Havde bare håbet på at når man nu har fået lavet alle service hos Volvo, at de så havde været mere med på at dele udgiften lidt mere ligeligt i stedet for at det eneste de kunne tilbyde var at værkstedet kunne give 15 % på en regning på næsten 60.000 kr. Mener at have læst om en Audi med samme problem hvor kunden endte med at skulle betale 15.000 og resten tog Audi, ved godt at det ikke kan bruges som argumentation men havde håbet på noget lignende. Så tænker at jeg skal se om jeg kan finde et alternativ til Volvo så vil da lige tage fat i TP Performance. :)

Hvis den ikke bliver repareret vil man så bare kunne fylde olie på når den beder om det, eller vil det ødelægge motoren lige så stille?

Så kan jeg næsten ikke se nogen grund til at få lavet autoriseret service mere, eller er det stadig en god ide? De siger jo de software opdaterer men vil ikke sige hvad det er der bliver opdateret når man spørger dem efterfølgende. Det er vel også næsten den eneste forskel i forhold til et ikke autoriseret værksted?
Ralphy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre jan 16, 2015 22:31 pm
Geografisk sted: Slagelse

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf AndersBuhl » ons feb 02, 2022 21:26 pm

Hvis du har mulighed for det, så prøv ert Volvoværksted i Sverige!
-Jeg har gode erfaringer med at de kan nogle ting, som de danske værksteder ikke kan/vil, og til fornuftigere priser
XC90 D5 AWD 200hk årg.2013 m 2x NBB Alpha 225 Xenon
Tidligere:
XC90 D5 AWD 185hk VAN årg.2007 m 2x NBB Alpha 225 Xenon
V70 D5 163hk årg.2002
Peugeot 206 XS HDI 2,0 90hk årg.2001
Opel Vectra 1,6s 82hk årg.1989 m 2x Hella Rally 1000+ 2x Hella Comet FF 100
AndersBuhl
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors jan 09, 2020 23:13 pm
Geografisk sted: Silkeborg -Men ofte et kraftværk i Sverige

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf nj » tors feb 03, 2022 11:53 am

Jeg har kun læst lidt af tråden, men et spørgsmål alligevel,
Husker på jeg har set et sted at det ikke er nok at skifte stempelringe,
men der er en dårlig udformning af stemplerne ved ringene,
så stempler skal også skiftes.
Husker jeg rigtig?
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf jimDK » tors feb 03, 2022 15:35 pm

Ja, det har jeg også hørt noget om...

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf

vist en nyere udgave, men samme rep.:
https://www.tsbsearch.com/Volvo/TJ-31216-6-0
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf Ralphy » fre feb 04, 2022 11:15 am

Hvis jeg nu vælger at køre den til Volvo så håber jeg da at de forhåbentlig ved hvad der skal ske?? :?

Nu ved jeg ikke så meget om det, men den pris jeg har fået på ca. 50.000 kr. Vil man kunne sige noget om, om det så er med udskiftning af stempler, eller kunne det sagtens koste 50.000 kr. bare at skifte stempelringe?

Jeg har overvejet lidt at køre den til Sverige og høre hvad de skal have for det, @AndersBuhl Hvilke værksted har du benyttet der ovre, og er det let nok at få forklaret/snakke med dem omkring det der skal laves?
Ralphy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre jan 16, 2015 22:31 pm
Geografisk sted: Slagelse

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf sttn » tors feb 10, 2022 18:10 pm

Hej

Er i tråden ned under din/jeres ( stort olie forbrug v60 D4 )

Hilsen
steen
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf oakey » fre feb 11, 2022 12:41 pm

Hej,

Jeg kan ikke formulere mig kort, - det må i leve med :-).

Til info:
Måske kender i 'Die Autodoktoren' fra Køln: https://www.youtube.com/c/Autodoktoren/videos.
I en af deres videoer viser de at nogle VAG motorer har samme problem:
Åbningerne i olieskraberingene og i stemplet er for små og kokser derfor til.
Det kostede ejeren nye stempler og nye stempelringe.

Jeg oplevede det samme problem med min forgangne 245/1988 med en B230K motor.
Motoren blev skilt ad på grund af stort olieforbrug.
Olieskraberingene og de nedererste kompressionsringe var bagt fast i stemplet.
Da olien bliver forbrændt i motoren sammen med benzinen var der også kraftige koksaflejringer på stemplets overside og i topstykket.
Det er en overkommelig opgave med en 245/B230K når man har en garage og er ung.
Jeg ville ikke påtage mig opgaven idag, - jeg er 67 år og har ingen garage :-).

Jeg håber det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70 T5 årgang 2015 olieforbrug

Indlægaf JAT » søn apr 17, 2022 23:45 pm

Hej og ØV.

Jeg støtter som udgangspunkt JimDK når han skriver:

**********

At skifte stempelringe, iflg forskrifterne fra Volvo, er en større operation, men kan godt udføres af et kompetent værksted (ikke nødvendigvis Volvo)

Hvis de snakker om en pris omkring 60.000kr for at udbedre fejlen, så vil jeg mene det bedre kan betale sig at lægge en ny motor i.

- En brugt motor (med lavt km tal) ligger på omkring 20.000kr
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... year&asc=0
her vil det være bedst at finde en med højt motornr, som har forbedringerne i sig (hvis de findes brugt ?)

***********

Jeg vil mene, at kr. 50-60.000 for at reparere din motor er helt lang væk. At bilen er fra 2015-16 burde ikke spille nogen større rolle. Jeg har personlig erfaring med skift at 165 hk Mazda motor m. aut. gearkasse, special importeret fra "et sted i europa", hvor motoren kostede 17.500 uden transport til DK. Regningen endte på 32.000 - så det lyder helt ekstra ordinært dyrt med din opgivne pris.

Overvej om ikke det kan betale sig at finde en ny brugt motor -og sikkert også få den fixet i Sverige, hvor en sådan motor givet vis findes i et større antal.

MEN er der ikke noget om at hvis din PVC ventil - eller PCV ventil er stoppet til, så kan det betyde et meget stort forbrug af motorolie. Den kan vist stoppe til, hvis du (værkstedet!) ikke skifter olien tilstrækkeligt ofte og eller du kører mange korte ture. Måske det skal tjekkes først.

Good luck!
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster