Vibrationer fra drivaksel ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Vibrationer fra drivaksel ?

Indlægaf kimbo » tors apr 21, 2022 9:23 am

Har bøvlet med vibrationer i rattet/undervognen og er efterhånden gået i panik, da jeg ikke kan finde ud af hvor der stammer fra. Mit næste bud vil være drivakslen, men inden jeg skifter den ud, med en brugt fra Sverige, så vil jeg gerne høre jeres mening :D Har I erfaringer med at købe brugte dele i Sverige, da en ny original drivaksel koster kassen :shock:

Har vibrationer der starter omkring 60-80 og er meget tydelige ved motorvejshastighed 110-130 og øges med hastigheden fra 60 - 130 og vibrationerne stabilisere sig omkring 130-140, de bliver ikke værre over 140.

Har udskiftet bærearme for ca. 3 år siden, for 2 uger siden blev der skiftet styrekugler, sporstænger, nye bøsninger i bagtøj. Der er kommet nye originale skiver/klodser på foran, samt nye forhjulslejer for 2 dage siden og de bagerste skiver er skiftet sidste år - bremser hænger på ingen måde.
Nye Continental dæk sidste år, afbalanceret flere gange med vejtryk hos Euromaster - fælge(originale Volvo) er kontrolleret for skævhed, de er snor lige - har samme symptomer med vinterdæk - dog ikke lige så mærkbart.

Ved motorvejshastighed vibrerer det i "bunden" af rattet, hvis I forstår - vibrationer kommer dybt indefra, det er ikke samme vibrationer som et uafbalanceret dæk, hvor rattet ryster. Hvis man sætter gearkassen i neutral, så er vibrationer der stadigvæk og det gør ingen forskel om man øger farten eller sænker farten på motorvej. Jeg tænker om drivaksel er i ubalance, da den jo stadigvæk "kører" med rundt selvom gearkassen står i neutral. Drivaksel i venstre side kan "rykkes" op/ned inde ved gearkassen ca. 2 mm - er det problemet ? :roll:
Vi kører med campingvogn og tænker om det kan skyldes at drivaksel er slidt ?

Bilen har kørt 342.000 og er passet med olieskift i gearkasse for hver 60.000
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Vibrationer fra drivaksel ?

Indlægaf jimDK » tors apr 21, 2022 13:56 pm

jeg har købt masser af dele fra bildelsbasen.se
aldrig haft problemer, de sender i løbet af 1 dag, og man har det typisk efter 2-3 dage. (JB bildemo og Norrbottens, men der er mange andre som sikkert også er gode)

det er ikke normalt at drivakselen kan bevæge sig inde ved gearkassen,

Det skal siges, jeg har ikke haft en V70'er på den platform.

Men det kunne godt lyde som om der var et problem der...

Har du mulighed for at tage et billede?

jeg tænkte umiddelbart at sporing af bilen måske kunne være årsag...med tanke på alt det som er skiftet, men trækaksel først :-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Vibrationer fra drivaksel ?

Indlægaf kimbo » tors apr 21, 2022 14:50 pm

jimDK skrev:jeg har købt masser af dele fra bildelsbasen.se
aldrig haft problemer, de sender i løbet af 1 dag, og man har det typisk efter 2-3 dage. (JB bildemo og Norrbottens, men der er mange andre som sikkert også er gode)

det er ikke normalt at drivakselen kan bevæge sig inde ved gearkassen,

Det skal siges, jeg har ikke haft en V70'er på den platform.

Men det kunne godt lyde som om der var et problem der...

Har du mulighed for at tage et billede?

jeg tænkte umiddelbart at sporing af bilen måske kunne være årsag...med tanke på alt det som er skiftet, men trækaksel først :-)



Bilen er sporet efter udskiftning af sporstænger/styrekugler, så den skulle være i vinkel :D

Jeg tænker også at trækaksel er synderen - prøver at smide en video op senere i dag eller i morgen.
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Vibrationer fra drivaksel ?

Indlægaf kimbo » fre apr 22, 2022 11:57 am

Kan ikke få lov til at uploade min videofilm - har prøvet følgende formater: mp4 - mpg og ingen af formaterne er tilladte?

Filen fylder er ca. 14 sek og fylder 2,4 MB - hvad gør jeg forkert?
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Vibrationer fra drivaksel ?

Indlægaf jimDK » man apr 25, 2022 8:51 am

det er der vist mange som har problemer med, tror ikke du gør noget forkert.

jeg har ikke selv brugt den upload feature her på volvosnak,
plejer at lægge det et andet sted og så linke til det.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster

cron