Beste olie til en 850 R

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Beste olie til en 850 R

Indlægaf Rodian » tirs jul 19, 2022 1:31 am

Hej volvo folk er der en vændlig sjæl der kan hjælpe mig med a finde den beste motorolie og autogear olie til en volvo 850R
På forhånd mange tak for hjælpen
Mvh Morten Rodian
Rodian
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man jan 19, 2015 20:51 pm

Re: Beste olie til en 850 R

Indlægaf oakey » tirs jul 19, 2022 12:46 pm

Hej Rodian,

Du burde skrive mere om din bil:
- Årgang? (det er vel 1995)
- Hvor mange kilometer har bilen kørt
- Kender du bilens fortid?
Har den haft mange ejere?
Er den blevet vedligeholdt (faktura fra service)
- Alt hvad du ellers ved om bilen der er vigtigt at vide for os Volvo-tosser :-)
_______

Jeg tænker at motoren i din 850 er en B5234T5 med 243 HK.

Om motorolie:
Generelt kan fembenede Volvomotorer rigtig godt lide Castrol Edge 0W-30 A5.
Nogle gange hedder olien 0W-30 A5/B5, - B5 betyder at olien også kan anvendes til dieselmotorer.
Hvis du anvender bilen til daglig brug og nøjes med at kalde alle hestene ud af stalden en gang imellem holder olien højst et år og højst 15.000km.
-
Bruger du ofte alle hestene i længere tid af gangen (timer) og om sommeren, hvor motorolien bliver rigtig varm bør du anvende en 10W-60 eller skifte olien oftere.
Denne type olie fungerer ikke godt sammen med daglig brug, specielt ikke i vinteren.
-
Kører du motorsport eller lignende i din bil bør du anvende egentlig 'racing oil', - det har jeg ikke forstand på.
-
Om olie til automatgearkasse:

Jeg har altid anvendt Volvo's originale olie til formålet.
To af mine venner der begge kører Volvo S60 anvender Castrol Transmax uden problemer. (Der findes et utal af Transmax olier).

Ved du hvordan man skifter olie på automatgearkassen?
Det er langt mere besværligt end at skifte olie og oliefilter på motoren.
---
Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Beste olie til en 850 R

Indlægaf Rodian » tirs jul 19, 2022 23:19 pm

Hej tak for svar
Jeg ved ikk så maget om bilen da ser ingen service eller kvitteringer på service fulte med bilen men fik avide der var skiftet olie og oliefilter og olie på gearkassen på den ved 377000 og så ved jeg den er fra 1996 og har nu kørt 378000

Må jo inrømme jeg kalder tit på alle hestene den har men ikk i maget langtid agangen skulle efter sine også værer cippet med bsr's 330 cip og udstødningen og filter

Hvad med tøndrør kører de med nogle spichelt der
Rodian
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man jan 19, 2015 20:51 pm

Re: Beste olie til en 850 R

Indlægaf oakey » tors jul 21, 2022 12:25 pm

Hej Rodian,

Der er erfaring fra mange Volvo-hjemmesider der fortæller at Volvo's fembenede turbomotorer har ofte problemer når der bliver anvendt andet end Volvo's originale tændrør.
Flere Volvo-ejere i dette forum har haft problemer med motorgang der er blevet løst ved at skifte til Volvo tændrør.
Disse tændrør holder utroligt lang tid og mange kilometer.
Da jeg købte min V70T/2007 var den 10 år gammel og havde kørt 210.000km med de samme, originale Volvo tændrør. Det hjalp på motorgangen da den fik nye.
--
Om gearkasseolie:
Jeg anvender Volvo's egen gearkasseolie til mine biler, mens to af mine venner der begge ejer Volvo S60 P2 (første generation som min), anvender 'CASTROL TRANSMAX ATF DEXRON®-VI MERCON® LV MULTIVEHICLE' uden problemer.
--
Tilbage til motorolie:
Hvis du kun fyrer op under kedlerne med sjældne mellemrum kan du fint anvende Castrol Edge 0W-30 A5/B5.

En forklaring, mine oplevelser:
Når min kone og jeg har fyldt vores V70T aut op med alt der er nødvendigt til en 3-ugers teltferie kører vi sydpå.
Før ferien får motoren altid skiftet olie og oliefilter.

På de tyske motorveje bliver der kørt rigtig stærkt.
Når vi kommer af en tilkørsel til en motorvej skal der nogen gange virkelig fyres op under kedlerne for at komme op i den nødvendige hastighed så man kan flette ind i trafikken.
Ved acceleration på tilkørslen yder motoren måske 180HK af de 210HK der er til rådighed.
Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har trykket speederen i bund.

Hvor det er muligt kører vi 160 - 180 kmt.
Når vi kører 160kmt med fuld last på de tyske motorveje yder motoren måske 120HK.

Det er ikke ræs, men naturligvis belastende for motor og motorolie.

Derfor:
Når vi kommer hjem fra ferie og motoren er kold, så bliver oliepinden trukket op og tøret af på et stykke hvid papir. Efter de, ca. 5.000km vi har kørt, skal olien ikke være mørkebrun eller sort.
Jeg lugter til olien på oliepinden. Den må ikke lugte brændt.
Hvis jeg ikke bryder mig om oliens lugt eller farve bliver den skiftet.
Ellers skifter jeg motorolie senest hvert år / hver 15.000km, - den der kommer først gælder

Det var en lang snak.
Jeg håber den giver forstand

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster

cron