B18 Oliefilter

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B18 Oliefilter

Indlægaf Niels Chr. » fre nov 15, 2024 18:54 pm

Hej
Muligvis en dumt spørgsmål. MEN i forbindelse med olieskift, har det altid været lidt irriterende at skifte filter, da der altid løber en del olie ved siden af mens man skruer filteret af. På det seneste, har jeg dog lagt mærke til, at der stort set ikke løber olie ved siden af når jeg skruer filteret af. Et filter er jo et filter og noget man bare skruer på, uden at nærstudere det nærmere. Altid originalt Volvo filter naturligvis. Jeg kom så til at kigge lidt på filteret og bemærkede at der lige indenfor gummiringen, er en metalring med en "flap" der er bøjet ind i hver af de 4 huller. Mit spørgsmål er såmænd bare, har producenten ændret på filtret på et tidspunkt. Uden at være sikker, mener jeg bare at man har kunnet kigge ind gennem de 4 huller, men jeg tager måske fejl. Hvis filteret er blevet ændret, med det resultat, at der ikke længer løber olie ved siden af ved filterskift, er det jo et dejligt fremskridt.
Den tralse version: Jeg fik for ca. 10 år siden min motor renoveret hos Varde Cylinder Service, men samlede selv motoren, herunder oliepumpen. Jeg kan ikke umiddelbart se, at jeg kan have monteret oliepumpen forkert, og bilen har kørte upåklagelig siden renoveringen. Den bruger ca. 1/2 til 3/4 liter olie på en sæson (ca. 2000 km).
Mvh. Niels Chr.
Niels Chr.
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj