Rystelser

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rystelser

Indlægaf UffeBilde » tors sep 04, 2025 15:13 pm

Jeg har en Volvo xc90 fra 2010, som har kørt 445000 km. Desværre oplever jeg irriterende rystelser på bestemte tidspunkter under kørsel. De opstår altid ved ca 16-1700 omdrejninger og kun når det går en lille smule op ad bakke. Det er ikke hastighedsbestemt, men kun på omdrejningtallet. Hvis jeg giver lidt gas eller slipper speederen forsvinder det med det samme. Det er blevet gradvist værre henover foråret/sommeren. Det føles som om jeg kører på rumlestriberne på motorvejen eller på midten af en 90 km/t-vej med venstre hjulpar. Håber nogen herinde kan give et godt råd til, hvor at starte fejlsøgningen eller en skræddersyet løsning på et kendt problem?
UffeBilde
Ny bruger
Ny bruger

Re: Rystelser

Indlægaf Claus » ons sep 17, 2025 22:01 pm

Da det jo nok kommer fra motoren er du nok nød til lige at skrive hvilken motor der ligger i din xc90.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Rystelser

Indlægaf UffeBilde » tirs sep 23, 2025 11:00 am

Selvfølgelig - det var en tanketorsk.. Det er en 2,4 D5 diesel, 185 hk aut. AWD 6g
I mellemtiden har jeg skiftet øverste/bageste motorophæng. Det gav ikke noget.
Det nederste under køleren virker også slidt og gummibøsningerne har sluppet metallet. Måske kommer det derfra?
Det runde ophæng med wire og vakuum under motoren, kvækker som en frø når motoren vrikkes med et koben. Må det, det? Skal det, det?
Håber på et godt råd til afvikling af problemet. På forhånd mange tak.
UffeBilde
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj