Jeg fik lige en mail fra en fremtidigt medlem herinde, og han skrev at han havde et problem med sin kobling. Han er ikke blevet accepteret som bruger på forummet endnu, så jeg indsætter lige hans mail her i stedet for, og så kan han kigge med. Håber i kan hjælpe den stakkels mand - for jeg roder jo kun med de gamle Volvo'er, så jeg har ikke lige den store viden på det punkt her
Her er hans mail:
Jeg har haft min Volvo 940, 2.3 lavtryksturbo, 130 hk., årgang 1997 gennem seks år. Den har kørt 225.000 km og har altid kørt super godt og har altid været driftsikker.
Det vil sige det har den i hvert fald været indtil en meget varm dag i sommer. Da kunne jeg pludselig ikke få den i gear da jeg holdt stille med varm motor. Efter et par timer med slukket motor fungerede koblingen igen perfekt. Min mekaniker skiftede en "slavecylinder" som sørger for tryk til det hydrauliske koblingssystem. Derefter fungerede koblingen igen perfekt. Det varede dog kun indtil det blev vinter. Da det blev meget koldt kunne jeg ikke få vognen i gear når jeg lige havde startet den med kold motor. Efter lidt tid, når motoren var blevet varm, kunne jeg igen skifte gear, dog med stort besvær. Mekanikeren skiftede nu en anden cylinder i hydraulikken samt selve koblingen. Herefter fungerede koblingen fint - i en uge. Jeg afleverede igen bilen ved mekanikeren og han havde en Volvo-mekaniker til at hjælpe med lufte systemet ud. Herefter fungerede koblingen vældig fint og koblingspunktet var også dejligt højt, hvor det før lå et par cm. nede i gulvtæppet. Nu er det igen blevet meget koldt i vejret og det virker som om trykket igen er gået helt ud af hydraulikken, i hvert fald er koblingspunktet igen i bund og når motoren er kold virker koblingen slet ikke.
Tror du der er et gradvist faldende tryk som kan forklares med en utæthed i hydraulikken, til trods for at begge cylindre er udskiftet sammen med selve koblingen? Er der mon en anden typisk fejl? Hvorfor virker koblingen specielt dårligt når motoren er kold?
Jeg vil være meget taknemmelig for alle kommentarer og ideer.
På forhånd tak
Mads Lomholt