Optimering af s60 2.4T ( det lyder pænere end tuning)

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Optimering af s60 2.4T ( det lyder pænere end tuning)

Indlægaf johnson » søn dec 21, 2008 14:33 pm

Kan få min 2.4T "fixet" med en ppc-enhed fra BSR eller Landberg kan OBD-tune den (der er sikkert også andre) - men:

Mon ikke en specielt tilpasset fil fra Landberg kan give en lidt bedre benzin-økonomi? og mon ikke de filer man får fra BSR er generelt til bilmodellen og vil give større benzinforbrug?

(en s60 2.4T sluger godt til nemlig).

venlig hilsen
johnson
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn dec 21, 2008 15:58 pm

Hvis du vil have optimeret din motorstyring, så går jeg ud fra, at målet er flere hk og et større drejningsmoment (de hænger sammen). I princippet er motoren den samme, dvs. knastaksler, stempler, indsugnings- og udstødningsmanifold mv. Der er altså ikke gjort noget for at forbedre motorens virkningsgrad.

Du skal stadigvæk flytte 1500 kg bil så energiregnskabet har ikke ændret sig. Og forudsætningen er den motor, der sidder i bilen.

Nogen vil hævde, at med en ændret motorstyring vil det også være muligt at køre længere på literen. Det troede jeg også selv på, indtil jeg gennemgik energiregnskabet for bilen, samt dens forudsætninger for at udnytte energien, der bliver stillet til rådighed. Forudsætningerne er de samme, dvs. 1500 kg bil og en uændret 2,4T motor. Men der bliver manipuleret med elektronikken, så turboen sætter trykket op og indsprøjtningsdyserne afleverer noget mere brændstof. Bilen er forsynet med en "bankesensor", som tilpasser tændingstidspunktet.

Hvis man skal bevise en bedre økonomi med en manipuleret ECM software, skal man naturligvis gennemføre nogle tests med før/efter optimering. Det er der bare ikke nogen, der har gjort. Og her tænker jeg ikke på PR materiale fra fremstillerne af optimeringerne. For de hævder at optimere til bedre økonomi, men det er noget sludder.

Når det kommer til stykket, så vil en optimeret motorstyring alene pumpe mere benzin/luft ind i forbrændingskammeret, den kan ikke ikke lave om på blandingsforholdet, da du så risikerer at brænde din katalysator af. Det paradoksale er jo, at der pumpes en blanding af benzin/luft ind i forlholdet 1:13, men at man sagtens kan få en god forbrænding ved langt tyndere blandinger dvs. mere luft og dermed bedre økonomi. Men så bliver udstødningen så varm, at katalysatorens indmad ikke kan udføre sin filtervirksomhed.

Uanset hvem du anvender til at omprogrammere din motorstyring, vil ingen af dem give en bedre benzinøkonomi. Din motor har en virkningsgrad på ca. 28%, hvilket betyder at 72% af den energi du putter ind i den omdannes til varme.

Hvis målet med en omprogrammering er økonomi, så vil du blive skuffet. Du vil helt sikkert få en dårligere økonomi, da du vil bruge de mange flere hk, du nu har i motoren, og når 1500 kg bil skal flyttes hurtigere end den før blev, så kan det aflæses på benzinregnskabet.

Hvis du bruger 98-99 oktan vil du få en forbedret virkningsgrad af din motor og flere hk. Men her ændres de energimæssige forudsætninger sig også med brændstoffet.

Hvis du havde en sugemotor og monterede en turbo på den, så ville forudsætningerne ændres, så du kunne få en bedre økonomi. Men du har allerede en turbo.

BSRs PPC nyder almindelig respekt blandt kollegerne i svxc.se forumet. Og det er opfattet som en fordel, at man kan tilbagelæse bilens originale programmering. Samt at der fra tid til anden udkommer en nyere software til ens bil, som man kan downloade og indlæse i ECMen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf johnson » søn dec 21, 2008 18:09 pm

Tak for et langt svar. Men jeg havde før en diesel-bil og efter optimeringen kunne jeg på forbrugs-måleren se en forbedring - hvilket nok hang sammen med et større moment, som jo gør, at man ikke behøver at træde hårdere på speederen når motorvejen går op af bakke. Men mon ikke sådan en s60 vil have det samme brændstofforbrug, når den er optimeret, når man fx. kører 130 km/t med let fod, som den havde før optimeringen?

Jeg har iøvrigt forsøgt mig med Shell v-power og effektforbedringen er altså så ringe at den ikke kan mærkes - så jeg mener ikke det er merprisen værd, iøvrigt oplever jeg heller ikke en forbedret brændstof-økonomi.
johnson
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Volvo4life » søn dec 21, 2008 20:32 pm

johnson skrev: Jeg har iøvrigt forsøgt mig med Shell v-power og effektforbedringen er altså så ringe at den ikke kan mærkes - så jeg mener ikke det er merprisen værd, iøvrigt oplever jeg heller ikke en forbedret brændstof-økonomi.

Det har jeg meget svært ved at forstå. De turbo Volvoer jeg har kørt i har der i alle været en mærkbar forskel når de fik "rigtig" bensin.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 22, 2008 11:41 am

johnson skrev: Men jeg havde før en diesel-bil og efter optimeringen kunne jeg på forbrugs-måleren se en forbedring

Nu er aflæsning af forbrugsmåleren en meget usikker måde til at fastslå brændstofforbrug på. Især når denne aflæsning skal jævnføres med tidligere aflæsninger gemt i din hukommelse. Der kan opstår mange forvridninger, kortslutninger og ønsketænkning i den slags målemetoder.

Lav i stedet et regneark, hvor du dokumenterer dit benzinforbrug. En rimelig periode vil være 3 mdr., da temperaturen, luftfugtighed, korte ture, lange ture mv. vil indvirke på resultatet.

johnson skrev:Jeg har iøvrigt forsøgt mig med Shell v-power og effektforbedringen er altså så ringe at den ikke kan mærkes - så jeg mener ikke det er merprisen værd, iøvrigt oplever jeg heller ikke en forbedret brændstof-økonomi.

Det har jeg også svært ved at forstå. Mit gæt er, at en eller flere sensorer i din motor er defekt. En benzin turbomotor vil få flere hk det øjeblik der hældes højoktanbezin på. Det gælder -mig bekendt- alle Volvoer, hvorimod nogle få SAABer kompenserer "nedad".
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Morten VJ » tirs dec 23, 2008 20:57 pm

Ulrik Friis skrev:
johnson skrev:Jeg har iøvrigt forsøgt mig med Shell v-power og effektforbedringen er altså så ringe at den ikke kan mærkes - så jeg mener ikke det er merprisen værd, iøvrigt oplever jeg heller ikke en forbedret brændstof-økonomi.

Det har jeg også svært ved at forstå. Mit gæt er, at en eller flere sensorer i din motor er defekt. En benzin turbomotor vil få flere hk det øjeblik der hældes højoktanbezin på. Det gælder -mig bekendt- alle Volvoer, hvorimod nogle få SAABer kompenserer "nedad".

Så må jeg bar ud at købe en moderne turbo Volvo.
Hælde 114 oktan på svinet, og forvente R effekter, eller noget :cry:

Alle motorstyringer kompensere ned, hvis de får dårlig benzin.
Og går til maks værdierne i styringen hvis de får ordentlig benzin.

Men de går ikke over de maks. værdier der er programmeret ind i styringen.
Grundet sikkerhed, hvis der er en sensor der ikke lige virker efter hensigten.
Så motoren bliver altid mappet ind med en sikkerhedsmargin, således at den ikke springer i luften, hvis der går noget galt.

Fabrikken er mere konservativ, end et chipfirma, da deres garenti forhold er meget forskellige.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj