Spørgsmål om portning

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spørgsmål om portning

Indlægaf lani » fre mar 20, 2009 0:52 am

Når man ser close-up billeder af portede topstykker, så ser man ofte at den del af ventilstyret som stikker ned i porten bliver slebet helt væk, således at kun ventilstammen blokerer for gasflowet.
Problemet ved dette er at man forringer ventilen og ventilstyrets holdbarhed.
Jeg vil derfor høre om der er nogen der har prøvet at porte en form for udposning i porten omkring ventilstyret således at portens tværsnit ikke formindskes omkring ventilstyret.
såfremt der ikke er gods nok at slibe i, kunne man evt. lavet et kompromis ved at dreje 1-2 mm af ventilstyrets tykkelse men bibeholde længden, og så gøre udposningen tilsvarende mindre.

Erfaringer eller umiddelbare kommentare udbedes ?
Mvh. Lasse Nielsen

"jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter"
lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Dixie4y » fre mar 20, 2009 9:51 am

Hej Iani

Ganske kort.:
Når man porter forsøger man på at optimere flowet (skaber stor hastighed).
Meget turbolens i flowet, giver lavere hastighed.
Man forøger hastigheden ved at fjerne det der sidder i vejen.....her lidt af topstykket samt af ventilstyret.
- Man kan (det har jeg gjort) også "nappe" lidt af ventilstammen (Kræver mange års ekspertise - risikoen for at ventilen brækker forøges markant) Jo mindre modstand i porten....giver flere hestekræfter.
Jo mere modstand i porten giver mindre hestekræfter.
Når du porter, så husk at porte, så porten bliver konisk....det meget vigtigt !!
Hvis du vælge at bibeholde længden på dit ventilstyr, så husk at lave en strømlinet (ikke rund) portning omkring ventilstyret...glem alt om at dreje et par millimeter af ventilstyret. Ventilstyret skal sidde i når du foretager portningen - portningen skal laves i hånden.

Hilsen
Allan
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Indlægaf Ingemann » fre mar 20, 2009 10:20 am

Interessant læsning!

Jeg er også brændt inde med nogle spørgsmål omkring portning, og dem kan jeg da ligeså godt fyre af, når vi nu er inde på emnet :)

Hvor vigtigt er det at samtlige indsugningsrør er 100% ens?

Hvilket værktøj skal man bruge? Er det bare at gi den gas med en dremel eller er det for groft?

Jeg har hørt forskellige meninger omkring hvordan overfladen inde i indsugningsrøret skal være. Nogle mener at en helt glat, poleret overflade er det bedste - andre mener at en grov overflade er det bedste. Kan man komme med en teknisk forklaring?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf lani » fre mar 20, 2009 15:26 pm

Tak for svar.

Er grunden til at porten skal være konisk, at den skal fungere lidt ligesom en venturi ?

@ ingemann. jeg har læst at overfladen skal være så glat som man får det med slibepapir. Den må ikke være poleret fuldstændig glat for så risikere man at noget af bensingassen vil kondensere og sætte sig på indersiden af portvæggen, men jeg ved ikke om det er rigtigt.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf volvobrynk » fre mar 20, 2009 21:16 pm

Hej

Det med overfladen på kanaleren skal være matte (læs: let ru), er beregent for turbo biler, for når væsken kommer under tryk vil den perle på væggene i kanalerne. Men gamle tunningsbøger, foreskriver så glat/blankt så mulig!
Men, der er sikkert nogle der vil sige at ny metoder ar altid bedre. Min holdning til dette er, gamle biler kræver gamle løsninger/metoder!!

Jeg har snakket en del med en makker på denne hjemmeside:
http://www.gofastnews.com

Han har en del erfaring i flow. Han siger at at den med hvor konisske at kannalerne er, er med betemmende for hvordan motoren køre. Hvis man ønsker mere bundtræk, lave man relativt koniske kanaler. Hvis man høre omdrejninger laver man mindre koniske. Jeg har enda hørt at nogle lave et lang lige stykke og så en smal kort venturi i toppen.

De prof. bygger har skrottet en del top stykker før de har fundet den rigtige metode, til forskellige knaster og andre faktore der spiller ind på effekten! Det man kalder: Offerings to the speed gods! :P

Det er vigtigt at man flower kanaleren helt ens, eller vil motoren gå uoptimalt.

Der er meget mere at hente på det overstående link! bla. bygge vejledning til en hjemmelavet flow bænk!
http://www.gofastnews.com/board/engine-technology/1068-diy-super-accurate-flowbench-2.html

Mht værktøj: Har jeg altid hørt at at man starter grovt og slutter fint. Til starten er dremel fint, til sidst snakker vi Tandpasta el Autosol. :shock:

Tunning er meget fassinerende :!:
Djævlen ligger i detaljerne :twisted:
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Dixie4y » søn mar 22, 2009 14:20 pm

Glat eller ru portning ? Ja, der er mange gode råd.
Jeg bruger selv ru.
Jeg vil tillade mig at ræsonnere følgende.:
Tragten som er monteret på kaburatoren er indvendig glat. Kaburatoren er indvendig er glat...
...og hvorfor er tragten og kaburatoen nu det ? Gennem tragten kommer kun ren luft og denne luft driver gennem kaburatoren....helt hen til dysen som sprøjter benzin ud. Luften og benzinen blandes nu og forsætter nu med stor hast ned mod forbrændningskammeret, den del af miksturen der rammer væggen, ville "klumpe" i dråber, hvis den ikke var ru. Desværre kan jeg ikke giver "materialelære forklaring" på den påstand.
Jeg ræsonnere videre.....når jeg nu køber en indsugningsmanifold til mine kaburatorer (SU Dellorto Weber og.lign) så er disse fra frabrikkens side ru indvendig....hvorfor mon ?
Tilbage til start ! først en glat tragt derefter en glat kaburator og så en ru manifold og så en glat porting....den konstruktion / opsætning duer simpelhen ikke....fysikkens love tale mod det.
Jeg bruger selv glat,glat,ru,ru ikke glat,glat,ru,glat.

Jeg tror der er system i galskaben.....

Hilsen
Allan
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Indlægaf Morten VJ » søn mar 22, 2009 14:23 pm

Her står en masse om emnet
http://www.topplocksverkstan.se/tekniksida.html

Og der er også nogle fine billeder af sugemotor kanaler.
Bla. en F1 motor fra Renualt.
Og jeg kan ikke se nogle finpolerede kanaler på de topstykker.
Og hvis det havde givet ekstra effekt at polere kanalerne.
Så havde de nok gjort det, da penge ikke er noget problem i den sport.

Volvobrynk.

Jeg forstår ikke lige din udtalelse.
Gamle motorer kræver gamle løsninger.

En motor er en motor, uanset produktions år, de virker efter samme principper.
Så hvis du vil fraskrive xx års udvikling/erfaring.
Så er det dit valg, men for mig virker det ikke særligt gennemtænkt.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf lani » søn mar 22, 2009 15:43 pm

At man tydeligt kan se at porten i et F1 topstykke er ru i overfladen giver endegyldigt svaret for mig :)
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf volvobrynk » søn mar 22, 2009 22:40 pm

Hej

Det er muligt at jeg tager fejl! Men jeg vil også mene at de toppe er meget ru, Derfor kan det jo godt være at de bliver poleret senere. Hvis der er nogen det lidt bedre til Svensk kan de evt. kontakte ham og høre ad.

Det er som sagt muligt jeg tager fejl, men jeg vil godt vide det ! Ikke bare tro på andres gæt over mit eget. Det er jo stadig kun personlige teorier. (Dette er sagt i al høfelighed! Man er nød til at dække sin ryg, andre kunne let tro at man er nedladende :wink: )

Hvis det er mig der skulle bygge en motor til race, jeg går og drømmer om at bygge en motor mere, med en R-knast, portet top og 2x45mm webere. Ville jeg polere hele vejen ind, fra tragte til ventilen! :P

Grunden til at den maifold du har købt er ru inden i, kan være at den ikke er lavet færdig! De 2 webere manifolder jeg har er meget ru. De er også ubearbejdet, de er fyld med ridser, grater og mærker fra støbningen. Dem vil jeg slibe let af og polere indvendigt. Jeg taler ikke om højglanspolering, men bare glatte og bløde = Mindre modstand!

Når jeg skriver gamle bil, gamle løsninge mener jeg; nye bøger om tunning af volvo viser næsten kun 531-toppe til èn Rød-blok, jeg arbejder mest i røde-motore. De gamle bøger jeg har er der en del om Rødemotore. Der står en del om ændring af forbrændings kamre i en B20 og om; at kanaler skal være blanke og glatte for at Gassen bevæger sig letter og hurtigere igennem. Der står endvidere at forbrændingkammeret er hvor, man ønsker den største turbolens, for at gassen bliver blandet mere optimalt.
Så jeg bruger mine gamle bøger til min gamle motore. Der for kan der godt være nye ting der virker bedre, som Feks elektronisk tænding!

Det er jo heller ikke de voldsomme heste det giver at polere det, som man kan jo bare lade være. Men jeg har også poleret mine plejlstænger det gør dem ikke hurtigere el. lettere, men til gengæld stærkere!

Det her er et emne der interessere mig meget. Derfor vil jeg gerne lære mere, men det er sådan her jeg vil gøre det :!:
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf VolvoSport » søn mar 22, 2009 23:59 pm

Overfladen i topstykkets kanaler skal under ingen omstændigheder være glat. Hvis overfladen er glat kommer der til at "hænge" dråber af benzin, da overfladespændingen er for stor og den nedsættes betragtelig, hvis overfladen er ru.
Allan beskriver det gældende princip. Glatte tragte og karburatorer og så ellers ru manifold og indsugningskanal.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj