Rødglødende manifold igen igen.. 940

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rødglødende manifold igen igen.. 940

Indlægaf Lass » tirs jul 21, 2009 19:10 pm

Hej alle

Jeg har igen problemer med at udstødnings manifolden på min 940 gle 1992 bliver rødglødende ligesom på turbo modelerne. Motoren for små udsæt ved længere tids kørsel over 140km/t. Jeg havde samme problem for et halvt år siden. Her fik jeg skiftet benzintryksregulatoren det hjalp en i et stykke tid. Tændrørene er helt hvide og keramik aktige, så motoren får ikke nok benzin.

Jeg har denne gang skiftet en hel del stumper, men lige meget hjælper det. Og det hele er original stumper.

benzintryksregulatoren
Luftmængdemåler
lambdasonde
ustødningssytem+katalysator ***
Benzin pumper. Hoved og tankpumpe.
Benzinfilter.
tændrør + kabler ***
tændfordeler***
luftfilter
Dyserne har været til rensning.***

*** ( Skiftet for 6md siden hvor den gjorde det samme.)

Jeg har målt benzintrykket og det ligger som det skal på 3bar. og målt benzinmængden pumperne kan levere.

Jeg har kun tilbage at skifte ECU'en men det er en halv dyr fætter. Til en 18 år gammel bil.

Er der nogen der har gode ideer til hvad det kan værer galt.????
Lass

Re: Rødglødende manifold igen igen.. 940

Indlægaf VolvoSport » tirs jul 21, 2009 20:14 pm

Hvis det nu havde været en B230E (mekanisk indsprøjtning) der havde rød udstødningsmanifold og hvide tændrør, ville årsagen med garanti være for mager blanding og du ville kunne have hørt det, da den ville tændingsbanke helt vildt. Men det kan du ikke høre på en F-motor med elektronisk indsprøjtning i en Volvo 940, da motoren selv justere tændingen, så det ikke forekommer. Så jeg tror, fejlen ligger i tændingssystemet.

Har du kontrolleret tændingstidspunktet?
Hvad med bankesensoren? Den kan jo være kaput og fejljustere tændingen.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lass » tirs jul 21, 2009 23:17 pm

Jeg har kontrolleret tændings tidspunktet. men det er jo selvfølgelig uden belastning. Men motoren ville da ikke overophede hvis tænding står forkert. Desuden fostår jeg ikke hvorfor den går for magert, det har jo ikke noget med tændingen at gøre. Hvis motoren begynder at banker flytter Ecu'en tændingtidspunktet tilbage og laver blandingen federe.

Jeg har haft den forbi volvo i lausanne, de kunne ikke finde noget defekt i systemet. Men de kiggede os på mig som om jeg kom slæbene med et eller andet fortidslevn.
Lass

Indlægaf Morten VJ » tors jul 23, 2009 19:49 pm

Du mangler at skifte krumtaps giveren, den kan give problemet med for sen tænding og glødende manifold.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Lass » man aug 03, 2009 10:03 am

Hej Igen

Så køre den normalt igen :D

Jeg havde den forbi et bosh service værksted. Og de fandt at der ikke kom strøm nok til injecterene. Det viste sig at være et "Radio noise reduction Relay" hvor kontakt fladerne var koroderet. Det sidder i motorrummet lige over batteriet, og slår strømmen til dyserne fra når der ikke er tænding på bilen.
Lass

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj