bagtøj med spær

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

bagtøj med spær

Indlægaf kriskras » fre mar 19, 2010 20:26 pm

kan måske få fingerne i et bagtøj med spær fra en 940 turbo, årgang ukendt. er der noget jeg skal værer opmærksom på? og hvor meget må jeg give for et sådan bagtøj?
Kristoffer
volvo 745 gl 89
volvo 142 de luxe 73 (uden plader)
kriskras
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 15:52 pm
Geografisk sted: faaborg

Re: bagtøj med spær

Indlægaf Volvo4life » fre mar 19, 2010 23:26 pm

Hvilken type spær?
Udveksling?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: bagtøj med spær

Indlægaf VolvoSport » lør mar 20, 2010 0:53 am

Hej "Kriskras" eller hvad du nu hedder du anonyme bruger :?

Hvis det er et originalt spær, så er det et lamelspær.

Det består af 6 differentialetandhjul (2 store og 4 små), 2 aksler og 5 lamelskiver i forskellig tykkelse og udformning, og hele molevitten sidder monteret inde i et differentialehus, som består af 2 halvdele, som er skruet sammen med 10 stk. bolte med linksgevind.

Alle delene kan enten være slidte, skadet, knækket eller på anden måde være defekte. Derfor afhænger prisen selvfølgelig 100% af standen af de enkelte dele.

De 6 tandhjul, 2 aksler og 5 lamelskiver kan alle købes som nye og udskiftes, men de er IKKE billige i indkøb. Jeg har i efteråret 2009 spurgt på priser i Sverige på komplet renoveringssæt til et DANA 30 spær og delene kostede dengang ca. 4.500 svenske kr. Der til kommer de ca. 1,5 liter specialolie, som skal anvendes sammen med spær, da alm. gearolie ikke dur og evt. også nye lejer til differentialet og spidshjulet samt krympering. Og spidshjulet og lejerne er ikke noget man bare sådan lige skifter. Hele differentialet skal shimses op, for at spidshjul og kronhjul kommer til at træde rigtigt og det kræver specialværktøj og målegrej.

Dernæst skal du være opmærksom på om bagtøjet passer på din bils årgang. Der er nemlig forskel på takterne til speedometeret alt efter årgang. For giveren til speedometeret sidder jo på bagtøjet og takterne kommer fra en krans på differentialet eller de kan også være slidset direkte i selve klumpen.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: bagtøj med spær

Indlægaf Balder » lør mar 20, 2010 20:38 pm

Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: bagtøj med spær

Indlægaf Volvo4life » lør mar 20, 2010 21:12 pm

VolvoSport skrev:Hvis det er et originalt spær, så er det et lamelspær.
Mvh Christian


Det spær som blev anvendt som standard i visse årgange 700/900 er af "slyng"typen og ikke et lamelspær.

Lamelspær kunne bestilles til visse vogne, men kom ikke monteret originalt.

Jeg ved godt at vi kan starte en lang diskussion om at funktionsforskelle mellem lamel og slyng typen, men Volvo kalder begge typer for differentialespær.

Det var derfor at jeg spurgte hvilken type spær der var tale om.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: bagtøj med spær

Indlægaf kriskras » lør mar 20, 2010 21:57 pm

hvilken type hved jeg ikke, det ligger ved en hugger så hvis det er def. kan han jo få det igen. men hvis det er ok er det så noget lort at ha på bilen eller er det værd at arbejde lidt i ? hvordan kan jeg finde ud af hvilken type det er?
mvh Kristoffer
Kristoffer
volvo 745 gl 89
volvo 142 de luxe 73 (uden plader)
kriskras
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 15:52 pm
Geografisk sted: faaborg

Re: bagtøj med spær

Indlægaf VolvoSport » søn mar 21, 2010 13:58 pm

Volvo4life:

Har du noget på skrift vedr. slyngdiff. skulle være originalt monteret i Volvo 700/900?
Jeg er nemlig aldrig stødt på noget originalt materiale, som beskriver det, men derfor kan det jo godt være sandt. Alle de brochurer, reservedelkataloger og andre originale Volvo sager jeg har, beskriver nemlig alle samme kun lamelspæret.
Og alle de spær, som jeg har haft med at gøre, enten selv eller sammen med min kammerat, har alle været lamelspær.
Det spær, som sidder i min kammerats rallyvogn, kommer fra en Volvo 900 95-97, da det har takthullerne til speedometergiveren fræset direkte i huset.
Det ene jeg selv har, kommer fra en Volvo 700, med takthullerne siddende i en krans, som kan afmonteres og det andet jeg har, kommer fra en Volvo 200, hvor der ikke kan monteres denne krans.
Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: bagtøj med spær

Indlægaf Volvo4life » søn mar 21, 2010 21:26 pm

VolvoSport skrev:Volvo4life:

Har du noget på skrift vedr. slyngdiff. skulle være originalt monteret i Volvo 700/900?
Jeg er nemlig aldrig stødt på noget originalt materiale, som beskriver det, men derfor kan det jo godt være sandt. Alle de brochurer, reservedelkataloger og andre originale Volvo sager jeg har, beskriver nemlig alle samme kun lamelspæret.
Og alle de spær, som jeg har haft med at gøre, enten selv eller sammen med min kammerat, har alle været lamelspær.
Det spær, som sidder i min kammerats rallyvogn, kommer fra en Volvo 900 95-97, da det har takthullerne til speedometergiveren fræset direkte i huset.
Det ene jeg selv har, kommer fra en Volvo 700, med takthullerne siddende i en krans, som kan afmonteres og det andet jeg har, kommer fra en Volvo 200, hvor der ikke kan monteres denne krans.
Mvh Christian


Generelt havde de fleste vogne fra starten af 90erne slyng diff som standard. Lidt eksempler som alle er fra Volvos salgskataloger.
91: 960, 940turbo, 940GLE (NA-130hk), 940GLT (NA-16v)
92: 960, 940turbo
93: 960 (Har en katalog udgivet senere i 93 og her er det ikke længere standard), 940turbo
94 og frem er det ikke længere standard.
Men det er kun vejledende, har eksempelvis set en 940SE (EU version 130HK) fra 91 som ikke havde det. Desuden er der forskel på hvilket marked bilerne var designet til.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: bagtøj med spær

Indlægaf Volvo4life » søn mar 21, 2010 21:32 pm

Fandt lige Volvos News Press release omkring modelår 1992 til US.

Alle 960, 940 og 740 havde slyng diff som standard.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: bagtøj med spær

Indlægaf VolvoSport » søn mar 21, 2010 21:53 pm

Okay.
Alt hvad jeg har af materiale vedr. Volvo er dansk. Og selv i udstyrskataloget fra 1995, er det lamelspæret der er illustreret og beskrevet. Og alle dem jeg har mødt, har nok været ekstraudstyr så.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: bagtøj med spær

Indlægaf kriskras » tirs mar 23, 2010 20:37 pm

så er det købt og kommet hjem! skulle lige se hvilken type det var, og så var det s... ikke med spær!!!! :evil: men han hade en anden 940 turbo og ville se om det var med spær. så jeg krydser finger!!!!
Kristoffer
volvo 745 gl 89
volvo 142 de luxe 73 (uden plader)
kriskras
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 15:52 pm
Geografisk sted: faaborg

Re: bagtøj med spær

Indlægaf Volvo4life » tirs mar 23, 2010 21:19 pm

kriskras skrev:så er det købt og kommet hjem! skulle lige se hvilken type det var, og så var det s... ikke med spær!!!! :evil: men han hade en anden 940 turbo og ville se om det var med spær. så jeg krydser finger!!!!

Få ham hellere til at fortælle hvilken årgang det er fra fremfor hvilken model.

VolvoSport skrev:Okay.
Alt hvad jeg har af materiale vedr. Volvo er dansk. Og selv i udstyrskataloget fra 1995, er det lamelspæret der er illustreret og beskrevet. Og alle dem jeg har mødt, har nok været ekstraudstyr så.
Mvh Christian

Fandt lige et dansk slagskatalog på 960 serien og der står at det er standard.

Min 960er har det og i vinters kunne man tydeligt mærke når det låser. Jeg vil ikke sige det fungere elegant - nok mere effektivt.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: bagtøj med spær

Indlægaf kriskras » tirs mar 23, 2010 22:05 pm

det skal jeg prøve. han lyd til at værer mere opsat på at finde et spær end at gi pengene igen
Kristoffer
volvo 745 gl 89
volvo 142 de luxe 73 (uden plader)
kriskras
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 15:52 pm
Geografisk sted: faaborg

Re: bagtøj med spær

Indlægaf VolvoSport » tirs mar 23, 2010 23:45 pm

Volvo4life:

Kører 960 ikke med multilink bagaksel? Kan det være der forskellen ligger? Jeg har aldrig rodet med andre end de stive bagaksler.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: bagtøj med spær

Indlægaf kriskras » tirs mar 30, 2010 15:39 pm

så fik han bagtøjet tilbage og jeg fik mine penge tilbage da der ikke var spær på nogle af de 940 turbo han havde! men han ville nok få flere med tiden så det skal nok komme et.
ps. er der nogle måder hvor man kan se om der er spær i et bagtøj uden at skulle ha klokken af?
Kristoffer
volvo 745 gl 89
volvo 142 de luxe 73 (uden plader)
kriskras
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre apr 04, 2008 15:52 pm
Geografisk sted: faaborg

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster

cron