Jeg har netop været en tur på Langeland med hele familien, oppakning og "sneglehuset" på slæb efter 940eren.
Den gik som en drøm. Dog da vi skulle hjem opstod der et problem.
Efter at ha kørt i kø i lang tid og ha holdt i en lyskurv lang tid mens en hjemmeværnsmand skulle dirigerer trafikken, kom vi endelig på motorvej. Jeg kørte en 85-90 km/t i 4 gear cirka 15 min. da jeg syntes det passede sig bedst. Da jeg skulle geare op i 5eren var der pludselig ingen kobling. Pedalen gik i bund uden modstand. Jeg fik skubbet den i 3. og drejet af motorvejen. Efter at ha holdt stille i 15 min. i en lyskurv der desværre var rød da vi kom dertil, virkede koblingen pludselig igen! Dejlig at træde på og fuld funktions dygtig.
Nå videre gik det, jeg tænkte det måske kunne være noget med varme i motorrummet. Jeg havde ikke på noget tidspunkt misbrugt koblingen under køkørslen.
Vi kørte så en tur til Egeskov. Ingen problemer. Derefter til Nyborg for at spise. Ingen problemer.
MEN så på motorvejen hjem, det værst tænkelig sted, oppe på Storebæltsbroen, INGEN kobling. Bilen havde da igen fået lov at køre i 4.gear siden Nyborg.
Nå men heldigvis kan man holde ind til siden nede ved billetlugen. (turde ikke satse på at kunne ryge igennem i 4. med campingvogn på slæb!) Ventede et kvarter og pludselig var der perfekt kobling igen.
Resten af turen hjem, fik den lov at køre mest i 5eren, og problemet opstod ikke mere. Tilsyneladende opstår problemet når den får lov at køre for længe i 4. gear.
Nogen gode forslag til hvad der kan være galt? Der er ingen ting at se, utætheder eller lign. Når koblingen er dårlig, kan jeg se den bevæger sig ganske lidt ned ved cylindren på koblingshuset, måske en halv centimeter, mod noget mere når koblingen er ok.
Der har ikke været rodet med hverken koblings eller bremsesystemet i langtid og der mangler ingen bremsevæske.
Pokkers også at der skal være problemer, når bilen ellers opfører sig ligeså stabilt som svensk granit!