Jeg tror der er 2 ting i det her:
1. rykkene kommer ofte (slår til fra hele tiden). Hvor ofte? med 5 minutters mellemrum?
2. rykkene føles voldsomme.
mht 1:
Jeg vil mene at kompressoren slår til og fra løbende, sådan er mekanismen.Jeg har ikke målt perioden imellem, men vil gætte på nogle minutter.
Der behøver ikke mangle kølemiddel, det er normal funktion. (mangel på kølemiddel vil forkorte perioden, dvs rykkene kommer oftere)
Jeg har målt på vores biler med VCT2000.De har ECC ,automagisk klima,
og trykket fra kompressoren (høj-tryks siden) "cykler" op og ned (i takt med at kompressoren komprimerer / står stille)
Temperaturen på evaporator cykler tilsvarende, når den falder til ca 6 grader slår kompressoren fra. Kompressoren starter igen når evap. temp. er ca 10 grader.
mht 2:
Magnet koblingen til kompressoren kan have for stor "frigang", det skulle give nogle lidt "hårdere" ryk når kompressoren sættes i gang (kobles ind), det kan føles som om der er noget galt.
Du kan måle frigangen(afstanden mellem koblingsplade og selve kompressoren, når bilen er slukket.
Der kræves et værktøj (ligesom til tændrør) som kan måle meget små afstande/mellemrum.
Mellemrummet ved koblingspladen skal være ca 0.4 mm (har du feks 1mm så er det for meget)
Du kan se hvordan mellem-rummet kan justeres her:
http://www.s80.dk/DIY/acCompressor/Volv ... AC-Fix.pdf