Hej alle Volvo mennesker
Jeg har nu rodet alt for meget på min volvo uden at finde frem til hvad der er årsagen til fejlen. Bilen er en Volvo V70 2,3 T5 fra 2001 og den har gået 250.000km
Fejlen er således at den pendler,ryger og lugter ved koldstart. Jeg starter den og den står og svinger i tomgangen, hvis jeg så gir den lidt gas kan jeg hører at den prutter og skyder lidt i udstødning pga. den for alt for meget brændstof (den er os meget sort i udstødningen) Der lugter os decideret af benzin når den står og pendler i tomgang. Der går så ca. 30 sek. - 1 min. og så går den helt fint med den forhøjede tomgang som den altid har ved koldstart. Meeen jeg kan jo se på mit gennemsnit forbrug at det er steget væsenligt, så den brug stadig mere i brændstof end normalt. I perioden hvor jeg kørte meget motorvej ( Kbh-Vejle ) Der kom bilen med den eneste fejlkode under hele showet og det var udstødningsgasser for høje og det kom midt på fyn mens jeg lå og kørte 120-130 stykker.
Det jeg har kontrolleret / skiftet:
Jeg har skiftet tændrør og kigget ned i cylinderne hvor der så lugtede af brændstof, nogen mere end andre men tænkte jeg ikke videre over.
Renset min luftmængdemåler
Renset og udmålt lamdasonden
Kontrol af vacuumslanger
Indsugningsrøret som kommer på gasspjældet renset samt de 2 givere som sidder i røret er blevet renset og spændt ordenligt på hvor den ene os fik en klat sillicone.
Gasspjæld er renset
Luftfilter renset
Jeg har stadig 2 teorier om hvad der kan være galt men har brug for jeres hjælp til at forklare mig hvordan man gør eller hvor man finder komponenten.
Den første teori er at der simpelthen er en dyse der "hænger" og så den drypper ned i løbet af natten og så når jeg starter skal motoren så forbrænde det hele og under kørsel, så sprøjter den ikke den korrekte mængde brændstof ind.
Den sidste er at der er en af de skide temperatur følere som giver motoren en forkert værdi. meen jeg har hørt så mange forskellige eks. på hvor den sidder og hvordan man kan kontrollere dem så har ikke tur/gide gå i krig med dem endnu.
Så et af mine spørgsmål er selvfølgelig os hvor motoren får sin udendørs temperatur af vide fra og om kølevandstemperaturføleren os kan have noget at sige?
Håber på nogen gode svar