En kommentar:
Jeg købte vores S60T aut 2005 1750.000km sidste år.
Den havde nye (4 måneder gamle) Brembo skiver og klodser i alle fire hjørner ved købet.
Efter 10.000 km begyndte bremserne at skrige.
Min trofaste mekaniker undersøgte problemet og kom til den konklusion at skiverne var blevet 'glaserede' på grund af gentagen nedbremsning med lav tryk på bremsepedalen.
Læs: Skiverne og klodser blev aldrig rigtig varme.
Jeg forstår hvad han sagde, men jeg har ingen teknisk forklaring.
Som gammel inginør-nørd bliver jeg irriteret når jeg ikke forstår årsagen til et problem
---
Derimod er ideen med at indkøre en bremseskive korrekt, men galt forstået.
Skiverne leveres normalt med en tynd oliefilm eller en anden behandling (typisk hvid) der sikrer at de ikke ruster mens de ligger på lager.
Alle ved at brenseskiver der blver leveret med en oliefilm (geværolie
) skal afrenses med rensebenzin og evt. efterfølgende med acetone før skiverne monteres.
Bremseskiver med hvid belægning skal prøvebremses et par gange før klodserne har gnavet sig gennem den hvide belægning og får fat i stålet.
Alle nye bremseklodser er en smule ujævne på bremsefladen og kræver derfor et par bremseforsøg før de passer ind til bremseskiven.
Ingen bremseskiver skal 'hærdes' før de fungerer.
Det ovenstående er det jeg tror er korrekt.
Hvis der er nogen der tror at de ved bedre er de velkomne til at give mig et 'drag over nakken '.
/oakey