V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Dolph » ons jul 01, 2020 3:15 am

Hej alle sammen.

Jeg bøvler med at min V70er hopper ved høj hastighed, symptomerne er 100% som hvis fælgen ikke er centreret korrekt, MEN det er den.

Følgende er udskiftet:
Monroe Støddæmpere
H&R Fjedre
Tårnleje / støttelejer
Helt nye dæk ( sæt nr 2 )
Fælgende er helt lige og med nye ringe ( Sæt nr 2 )
Tandstang / kugler og sporing
Kødben
Skiver + klodser
Begge trækaksler
Bærearme OK, dog ikke udskiftet

Håber nogen af jer har et tip, synes jeg har været det meste igennem :

Vh Jesper
Dolph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn mar 24, 2019 13:23 pm

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf oakey » ons jul 01, 2020 10:31 am

Hej Jesper,

Du skriver 'høj hastighed', - hvad er det?

Årsagen til spørgsmålet kommer her:
Alle bilers affjedringssystemer har en lodret egenresonans.
Når man har en masse (hjul, hjulophæng, mm.) forbundet til en fjeder har dette system en egenresonans, - det kan ikke undgås.
Når fjedrene skal kunne bære vægten af bilen er der en grænse for hvor meget man kan trylle med dem.
Det samme gælder for den samlede masse af hjul, ophæng og hvad der ellers kan bevæge sig op og ned i forhold til karrosseriet.
Det er fjedrenes og hjulophængets opgave at få hjulene til at følge vejbanen ujævnheder bedst muligt.
Det sker bedst hvis den bevægelige masse er så lav som muligt, men krav til pris og styrke af ophæng, fælge, dæk, mm. betyder at der en naturlig grænse for hvor lav denne masse kan blive.
De fleste bilers undervogn er designet til at have en lodret egenresonans ved 80kmt.
Jeg ved ikke hvorfor 80kmt er valgt, men det er sikkert et kompromis mellem hvad der er muligt, komfort og de bedste køreegenskaber.

Derfor opstår de problemer du taler om oftest ved hastigheder omkring 80kmt.

Forhjulsophænget har flere andre egenresonanser:
- Omkring forhjulenes bærekugle/topleje
Her er det forhjulenes enerti der sammen med diverse gummibøsninger giver en egenresonans. Jeg har oplevet det på min gamle 850, typisk ved 120 - 150kmt (i Tyskland). Nye gummibøsninger i ophænget af tandstangen, nye whishbones (d.s.s bærearme selvom de ikke bærer noget) og nye bøsninger i krængningsstabilisatoren fjernede det problem.

- Forhjulene, frem og tilbage i bilens længderetning:
Som jeg husker det er det kun de to whishbones der styrer denne bevægelse på en V70 og dem har du skiftet.

Jeg håber det ovenstående giver forstand.
Fortæl om hvilken hastighed du oplever problemerne.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Dolph » tors jul 02, 2020 0:59 am

Det begynder ved omkring de 100kmt og bliver slemt ved 140-150kmt, så det fjerner en del af køreglæden. Især med et raslende hundebur i bagagerummet.

Men som sagt, stort set ALT er skiftet, har endda glemt at nævne forhjulslejer, motorophæng og at min afbalancerings maskine er blevet kalibreret i mit første indlæg.

Så jeg synes jeg har været det meste igennem, og symptomerne er 100% identiske med hjulene ikke er centreret korrekt på centreringsringen.
Har i dag bestilt en anden type / producent centreringsringe, for også at udelukke det!
Dolph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn mar 24, 2019 13:23 pm

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf hans jørgen skov » tors jul 02, 2020 9:17 am

Hej
Mine erfaringer med centerringe er at det i hvert fald ikke skal være typen af plast man kan få hos f.eks THansen, på et tidspunkt fabrikerede jeg nogen af aluminium, de virkede rimeligt, men der er jo ikke noget der slår fælge der passer på akslen.
Med alt det du har haft fat i tror jeg du skal se på bagvognen, men hvor det præcist er galt er svært at sige, har du evt mulighed for at prøve et sæt originalhjul fra en der ikke ryster ville du helt kunne udelukke det med ringene.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf oakey » tors jul 02, 2020 10:28 am

Hej,

Hans Jørgen har naturligvis ret: Der skal være nogen ubalance i hjulene for at skabe vibrationerne, men hvis det kun var ubalance der var årsagen ville du også opleve vibrationer ved ca. 80kmt.
Når kraftige vibrationer sker ved hastigheder væsentligt over 80kmt er der også en anden fejl.

Forhjul og ophæng:
Hvis vi udelukker alt der giver mekanisk støj som f.eks.: hjullejer, bærekugle og styrekugle, så kan forhjulene vibrere på fire forskellige måder:
Op og ned (bærearme, fjedre, støddæmpere)
Frem og tilbage i bilens længderetning (bærearme)
Ud og ind på tværs af bilens længde retning (bærearme)
Omkring hjulets lodrette akse (bærearme, styrtøj inkl. diverse gummibøsninger)
Omkring hjulets vandrette akse (bærearme, støddæmpertårn og toplejer)

Baghjul og ophæng:
Jeg vil ikke komme på detailler omkring bagbroen og dens forskellige dele, men som du kan se på tegningen nedenunder består den af mange dele der er forbundet med gummibøsninger.
Det var den bedste tegning jeg lige kunne stjæle på nettet :-).
Der er lidt at gå i gang med..

Jeg håber du snart kan fortælle os hvordan du løste problemet.

/oakey
Vedhæftede filer
Rear Suspension.jpg
Rear Suspension.jpg (63.01 KiB) Vist 7644 gange
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf nj » fre jul 03, 2020 18:18 pm

En ting som jeg tror er noget overset er anlægsflader på fælg, bremseskive og nav

Disse dele skal være 100% fri for snavs og rust, især fælgene kan være meget rustne/tærede/snavsede
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Kingo » lør jul 04, 2020 8:32 am

Har du prøvet at sætte et par originale stålfølge på - feks vinterdæk- og se om de har samme problem?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Dolph » søn jul 26, 2020 21:23 pm

Så er har jeg prøvet med endnu et sæt centreringsringe, som passede meget bedre en dem fra THansen, men hopper stadig...
Jeg har sågar skiftet begge bærerarme, på trods der ingen fejl var at se eller mærke....Hopper stadig....
Dolph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn mar 24, 2019 13:23 pm

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Dolph » søn jul 26, 2020 21:24 pm

og problemet var der også i vinter på 15" stål, men ikke så slemt da den høje dækprofil absorberede lidt af det
Dolph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn mar 24, 2019 13:23 pm

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Volvos » søn jul 26, 2020 23:47 pm

Dolph skrev:og problemet var der også i vinter på 15" stål, men ikke så slemt da den høje dækprofil absorberede lidt af det


Noget tyder på, at du er på rette vej.

Normalt er det bagvognen som får bilen til at hoppe, hvor ubalance i forvognen giver rystelser i rattet.

Når der er nye støddæmpere på, vil du med stor sandsynlighed kunne udelukke svingninger fra ophæng - uden dog at have kørt i bilen og mærket, hvad du mærker.
I og med at hopperiet tilsyneladende øges med hastigheden, må det være noget der kører rundt/bevæger sig.

Har du målt kast på skiverne? - hvad med lejer, slør?

...hmmmm, og der var også nye støddæmpere på bag, ikk'? - ellers er en dårlig dæmper absolut også en oplagt mulighed.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Dolph » man jul 27, 2020 21:13 pm

Jep, der er nye Monroe Spectrum og nye Eibach fjedre ( skrev vist H&R tidligere) En opsætning som altid vikrer til perfektion på tyske biler
Nye Brembo Xtra Line skiver / klodser
Nye Lejer
Nye trækaklser
Nye Bærerarme

Resten af styretøjet blev skiftet for 1 år siden sammen med tandstangen, og selvfølgelig udmålt.... Er efterfølgende udmålt IGEN, bare lige for at være sikker :D
Dolph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn mar 24, 2019 13:23 pm

Re: V70 2004 Hopper ved høj hastighed

Indlægaf Dolph » man okt 26, 2020 10:55 am

Nå men så er vinter futterne kommet på, stadig det samme bare en del mindre.... Jeg har valgt Eibach fjedre, (de er måske en anelse hårde) hvilket er "original" sænkning på de tyske biler.
Har ringet til volvo men de har ikke noget producent de bruger eller anbefaler. Hvem vil i sige laver de bedste sænknings fjedre til en mere smooth ride ?
Dolph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn mar 24, 2019 13:23 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster