Erfaring med kaliber rep.sæt

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Erfaring med kaliber rep.sæt

Indlægaf PerRøntved » søn jul 19, 2020 19:50 pm

Hej
Jeg har en kaliber der hænger i den ene sider, og overvejer derfor at reparere begge kaliber, men er lidt usikker på hvordan det virker, normalt skal man jeg dreje stemplerne tilbage ved nye bremseklodser, men kan ikke lige se noget "gevind" halløj ved rep. sættet?
Vh.Per
Vedhæftede filer
kaliper.JPG
kaliper.JPG (15.57 KiB) Vist 3487 gange
PerRøntved
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: man jul 06, 2015 14:28 pm

Re: Erfaring med kaliber rep.sæt

Indlægaf nj » man jul 20, 2020 10:37 am

Nu fremgår det ikke hvilken bil der er tale om, men hvis det er forhjulscaliper til en eller anden Volvo, skal stemplet bare trykkes ind :D
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Erfaring med kaliber rep.sæt

Indlægaf hans jørgen skov » ons jul 22, 2020 12:45 pm

Ved renovering trykker du stemplerne ud og så er det en god ide at hone hullerne så de er rene og fri for rust. Biltema har et værktøj til at sætte i en boremaskine med 2 honesten der holdes ud af en fjeder detv virker udemærket
Der er nogen gange lidt bøvl med at få stemplerne ud hvis de er rustet fast. Man kan evt blokere det ene med en klampe og træde det andet ud med bremsepedalen. Pas på det kan komme ret pludseligt med en del sprøjt så en klud omkring og fingrene væk den kommer med et knald
Når de skal presses i igen er der også et værktøj til de men man kan godt få det i uden hvis man sørger for at de kommer lige i
Og så skal der luftes ud det nemmeste er at sætte et lavt tryk på bremsevæskebeholderen og så lufte ud ved kaliberne hvis du har en kompressor med trykregulator kan du lave en forbindelse det tynde plastrør der er med en wd40 dåse og sætte den i hullet i udluftning på væskebeholddren, hold øje med at der er godt med væske på så du ikke får fyldt luft i
Hvis du bruger bremsepedalen kan der gå ged i tokredsbremserne og du risikerer at hovedcylinderen blir utæt af at blive brugt udenfor det normale arbejdsområde
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Erfaring med kaliber rep.sæt

Indlægaf Claus » fre jul 24, 2020 14:31 pm

Selvfølig kan de renoverer som Hans Jørgen beskriver.
Det er lidt bøvlet og er man bare lidt usikker så vil jeg anbefale at bytte ti nyt.
Det er din og familiens sikkerhed man piller ved.
Autodoc kan de fås til en ok pris.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster