Side 1 af 2

Panik

Indlæg: tors maj 03, 2018 9:24 am
af Claus
Ja det var første reaktion da jeg opdagede at mit klimaanlæg ikke køler.
Det er en V70 lll fra 2008 2,5t er der nogle erfaringer som jeg kan benytte.
Jeg har ikke haft tid til at fejlsøge. Men jeg vender tilbage når jeg har nogle testresultater.

Re: Panik

Indlæg: tors maj 03, 2018 21:11 pm
af Klågem
Claus skrev:Ja det var første reaktion da jeg opdagede at mit klimaanlæg ikke køler.
Det er en V70 lll fra 2008 2,5t er der nogle erfaringer som jeg kan benytte.
Jeg har ikke haft tid til at fejlsøge. Men jeg vender tilbage når jeg har nogle testresultater.

Rolig nu.
Et ac anlæg mistet ca 10% kølemiddel om året.
Der er Ca 900 gram på.
Når der er for lidt kølemiddel på. Så stopper ac anlægget for at kompressor osv ikke skal gå i stykker.
Start med at få fyldt anlægget.

Re: Panik

Indlæg: tors maj 03, 2018 21:12 pm
af Klågem
En tester kan fortælle hvor meget. Eller lidt tryk der er på anlægget

Re: Panik

Indlæg: lør maj 05, 2018 16:44 pm
af Claus
Nu fikset lige en tester på og der vises ingen fejl.
Men når man lige tester trykket så sige den et meget kort fis og så var trykket væk.
Hvor den har mistet væsken ved jeg ikke. Nu får den en tryk test med kvælstof, så må jeg lede med sæbevand for at finde en evt utæthed.
Der er også mulighed for at bare fylde sporstof og R134a væske på så se hvor længe det holder samt undersøge med en uvlygte for utætheder. Men det bliver først på tirsdag.

Det er da noget bøvs at køre rundt uden et klimaanlæg.

Re: Panik

Indlæg: søn maj 06, 2018 2:04 am
af Ulrik Friis
Jeg holder en halv kop lunken the på det er kondenseren, der er utæt.

Re: Panik

Indlæg: søn maj 06, 2018 13:33 pm
af Claus
Nu prøvede jeg igen lige at kontroler trykket og der ligger 1/2 bar på anlægget.
Jeg får lidt R134a på 800 gram samt sporstof og kompressorolie så må vi se hvad der sker.
Det er den dyre måde, men hvis nu, så er det billigere :D

Re: Panik

Indlæg: man maj 07, 2018 17:46 pm
af Claus
Så en lille opdatering, min klima guro havde ikke tid til at fylde væske på i dag så det blev til et højt tryk kvælstof og så en lækagesøger med hjem nu har jeg brugt et par timer og kan ikke finde nogen utætheder. Så onsdag har han tid til kølemiddel.

Re: Panik

Indlæg: ons maj 09, 2018 8:13 am
af Kim S
Da jeg fik testet mit anlæg sagde manden at det er ganske normalt at der forsvinder nogle % om året, og at det er derfor at man skal få det tjekket/fyldt efter ca hvert 2-3 år.
Selv uden den mindste lægkage ... det syntes jeg lyder underligt, ved ikke om en gas kan miste sin " fylde/vægt " ved brug i sådan et anlæg, da det jo er et totalt lukket system !
Så måske der er en der kan forklare det for mig/os :D

Re: Panik

Indlæg: ons maj 09, 2018 8:37 am
af Larfis
Spøjst, har præcis samme problem på min V70 2008 2,5T. Jeg fik skiftet en defekt føler ifm. service i februar, idet klimaanlægget registrerede for høj temperatur og derfor begyndte, at blæse rigtig kold luft.

Fredag skal jeg forbi det svenske værksted og få tjekket klimaanlægget. Skriver update senere fredag.

//Lars

Re: Panik

Indlæg: ons maj 09, 2018 13:10 pm
af jimDK
Hej Kim
Det er mærkeligt at en aircon mand siger, man skal få det checket hvert 2-3år ;-)

vi har haft vores V70 2004 i 11 år, og har ikke fået noget efterfyldt eller skiftet, jeg har justeret kompressor koblingen en enkelt gang (fjernet en af spændeskiverne, selvfølgelig uden at åbne systemet).

Den køler fantastisk, også højsommer. Jeg har dog kun kørt i Danmark med bilen.

Re: Panik

Indlæg: ons maj 09, 2018 14:52 pm
af Claus
Min klima mand siger at hvis systemet er tæt så taber det ikke væske.
Mit køleskab til kolde øl er tussegammelt og kan stadig holde ølet koldt.
Service hvert andet år er kun for at skifte komprossorolien og for at give klima manden noget arbejde.
Når alt det er sagt så er der en del samlinger med pakninger og det er de fleste gange der fejlen er.
Kondensatoren er også udsat på min med turbo sidder interkuleren forest bunden af kondensatoren og meget af det snavs som kommer ind til køleren falder ned og lægger sig mellem de to køleren her sker der også utætheder.
Jeg har lige haft bunden ude af køleren og renset op med en støvsuger og der var meget snavs og blade, men ingen utæthed.
Skal op og have kølemiddel på nu så for vi se hvor længe det holder.

Re: Panik

Indlæg: man maj 14, 2018 10:47 am
af Larfis
Larfis skrev:Spøjst, har præcis samme problem på min V70 2008 2,5T. Jeg fik skiftet en defekt føler ifm. service i februar, idet klimaanlægget registrerede for høj temperatur og derfor begyndte, at blæse rigtig kold luft.

Fredag skal jeg forbi det svenske værksted og få tjekket klimaanlægget. Skriver update senere fredag.

//Lars


Øv øv, det viste sig at være en utæt kondenser og det svenske værksted skulle ha' 10.000svkr (ca. 7250dkr) alt inkl. for en udskiftning.

//Lars

Re: Panik

Indlæg: man maj 14, 2018 10:54 am
af Claus
En kondensator med montering og kølemiddel koster 2300kr plus moms hos Klokkholm.
Kondensatoren alene koster 1100kr plus moms
Det var den pris mit tilbud lød på.
Men min holder tæt og er ikke skiftet :D

Re: Panik

Indlæg: man maj 14, 2018 12:49 pm
af Larfis
Claus skrev:En kondensator med montering og kølemiddel koster 2300kr plus moms hos Klokkholm.
Kondensatoren alene koster 1100kr plus moms
Det var den pris mit tilbud lød på.
Men min holder tæt og er ikke skiftet :D


Det svenske værksted skulle ha' 5000svkr alene for original kondensator, så jeg skal vist lige have fat i det værksted du nævner. Kan du sende info på dem?

//Lars

Re: Panik

Indlæg: man maj 14, 2018 17:31 pm
af Claus
Klokkeblom er en engrosvirksomhed. Og det var min klima guro som gik på deres reservedels katalog hvor de også henviste til værksteder som udføre opgaven.
Og vi søgte også på Volvo orginale skiftet på et volvoværksted og der kom prisen godt over de 10 kilo.

Så søg på Google.