V70 20V 1998: Kabine blæser virker ikke

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 20V 1998: Kabine blæser virker ikke

Indlægaf Thing » fre sep 25, 2009 15:02 pm

Hej,

Jeg søger hjælp til at løse mit problem med min kabine blæser i mit ECC Klimaanlæg.
Og især søger jeg hjælp til om det kan være andre ting end lige netop de ting som fejlkoderne viser.

Problemet er, at kabine blæseren kun virker hver 2. - 3. gang bilen startes og de gange hvor den ikke virker kommer der følgelig et par blinkende orange lamper fra enheden. Når den virker - så virker den både på Auto og Manuel indstilling. Selvom den virker så synes jeg faktisk ikke at systemet virker som det tidligere har gjort i Auto-mode. Det er som om at systemet ikke blæser luft ud i samme mængder som tidligere.

Jeg har fået udlæst følgende koder:

122 - Udvendig temperatursensor - for højt signal
312 - Spjældmotor, førerside - aktivt for længe
411 - Kabineblæser-effektenhed - forkert signal

Derudover har jeg bemærket at der sidder et relæ under rattet som summer cirka hver 4-5. gang jeg starter. Bare 1-2 sekunder. Kan det være hovedårsagen?

Jeg har skiftet blæser-modstanden, da jeg i første omgang mente at jeg så koder på for meget modstand i blæseren.

Venlig hilsen
Thing
Erfaren bruger

Geografisk sted: Stor København

Re: V70 20V 1998: Kabine blæser virker ikke

Indlægaf chrjen » fre sep 25, 2009 22:10 pm

Du skal søge viden på især de amerikanske sider. De har alle aut. klima - og jeg mener at kunne huske en tråd med netop det du beskriver.

Søg på:

www.swedespeed.com eller
www.volvospeed.com.

Hvis jeg kommer i tanke om noget hører du nærmere.
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf Thing » tirs okt 06, 2009 8:59 am

Opdatering:

Tak for links - jeg har læst på de amerikanske foraer og indtil videre fundet følgende:

A. Interiør Temperatur Sensor(den med propel ved tændingslåsen)
Jeg vil rense den med luft og se efter dårlige forbindelser. Jeg har ingen fejlkoder fra den, men den er genstand for mange fejl. Jeg mistænker også denne for mine oplevelser i Auto-mode, da jeg synes der er forskel om ECC'en står i Manuel- eller Automode. Nogle gange kan jeg slukke motoren og sætte ECC i manuel mode og tænde igen, hvorefter blæseren virker.

B. Kabine blæser motor
Jeg vil sikre mig at forbindelserne er i orden. Jeg læser mig frem til, at såfremt motoren er gået så vil den larme eller slet ikke virke. Og de symptomer har jeg ikke.

C. Ude Temperatur Sensor (sidder i venstre side af kofangeren bag tågelygten)
Jeg skifter denne føler da jeg har fejl på den selvom min temperatur-viser i Info-panelet er korrekt.

Indvendige Temperatur Sensorer
Jeg læser mig frem til, at der skal være fire sensorer i kabinen. Men jeg kan kun finde 3 af dem:
- Air Duct Sensor ved blæseren
- Føler til passagersiden bag handskerummet
- Interiør Temperatur Sensor

Jeg mangler at finde hvor føleren til førersiden sidder. Eller varetages denne funktion af Interiør Temperatur Sensoren?

Ekstra:
Da jeg har fået skiftet luftmasse-føleren ved indsugningen for noget tid siden vælger jeg at skifte føleren i luftfilter-kassen. Den bliver også kaldt Air Filter Housing Thermostat. Jeg har læst at den kan skyldes at min luftmasse-føler er blevet defekt.

Mangler:
Spjældmotoren har jeg ikke haft tid til at finde ud af endnu. Men jeg forventer egentligt at den kun kan skiftes ved fejl.

Vh
Thing
Erfaren bruger

Indlægaf Christian » ons okt 07, 2009 8:54 am

På min 855 med ECC sidder indendørs temperaturføleren oppe ved svigermor-håndtaget i begge sider...
Volvo 855 aut., 10/1996, B5252s.
Christian
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Thing » man dec 21, 2009 9:24 am

Jeg har fået løst mit problem og har denne opdatering:

1. Udskiftning af kabine blæseren.
2. Rensning - meget forsigtigt med pensel - af interiør temperatur føleren.
3. Modstanden til kabine blæseren er udskiftet.

A. Air filter House temperatur er ikke skiftet.
B. Den føler som bestemmer om der skal være varm luft fra udsugningen eller fra fronten er ikke udskiftet. Men jeg har kontrolleret funktionen via køleskabet.

Vh
Thing
Erfaren bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter