850R recirkulering-air con issue

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

850R recirkulering-air con issue

Indlægaf Thomas_Vestergaard » man okt 11, 2021 21:39 pm

Hejsa

Har længe fulgt dette forum og er nu blevet bruger og tilmed ejer af en knaldrød 850R. Nu håber jeg at nogen her vil give sit besyv med.

I dag fik jeg på Volvo værksted lavet en rens og check af AC. Der manglede 800 g. kølemiddel, så der var en grund til at det ikke fungerede så godt. Men på turen hjem konstaterer jeg at recirkulering lyser konstant (uanset hvordan den står). Ville slukke AC inden jeg nåede hjem men det kørte videre.... Derhjemme (stadig med motoren gående) kunne jeg se og høre at AC kobler ind og ud hele tiden og motor går op og ned i omd. Udover det var det som om motor var meget varm ifht hvad den plejer.
På vejen hjem var det som om der manglede kraft og det føltes som om man kørte med håndbremse let trukket eller en faldskærm efter ;-)
Knappen ved tændt AC lyser iøvrigt ikke.

Hvad tænker i kan være sket/være galt?

Hilsner Thomas
850R 1996 · V70 II 2.4 140 2004
tidligere: 544 B16 1959 · V40 1.8 2004
Thomas_Vestergaard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn sep 19, 2021 17:38 pm

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf hans jørgen skov » tirs okt 12, 2021 15:27 pm

hej
Hvis du kan høre den koble ind og ud kører aircon jo, jeg mener der er en funktion hvor den recirkulerer hvis temperaturen i kabinen er høj, det kan jo være din kabineføler ikke virker, den sidder i instrumentpanelet ved siden af knapperne som et lille gitter med en lillebitte blæser inden i, sådan er det i hvert fald på min V70 P1 som jo ligner en 850 en del, vis den føler ikke kører rundt kan den ikke finde ud af det, der er somme tider skidt og fnuller i som stopper den til. hvis den ikke viser lys for AC on kunne det jo være pæren der er gået.
Der kan også udlæses fejl for AC så skal du ha en tester på, på så gammel en volvo kan du ikke bruge dice, der skal en ældre tester til, evt VOL FCR programmet på en gammel win XP pc , hvis du kan finde nogen der har sådan et. De kobles på OBD stikket hvis altså den er lige som min V70 fra 97.
Hvis den har AC på konstant tager det jo lidt af motorkraften, dog burde det ikke være noget du lægger synderlig mærke til på en 850R, den skal også slå kompressoren fra under acceleration så det skulle gerne virke som før hvis du træder til den
Hvor er du fra.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 390000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 309
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf Thomas_Vestergaard » tirs okt 12, 2021 17:55 pm

Hej Hans Jørgen

Tak for svar :D
Jeg håber jeg i morgen kan få tid til at kigge efter den føler du nævner.
AC slog til og fra med ca. 10-15 sek. mellemrum og det undrer mig lidt. Dertil at lampen for recirkulation lyser hele tiden, og kan ikke høre forskel på når jeg afbryder/tænder. Normalt kan man sagtens høre når den går på recirkulation da det opleves som en kraftig susen.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om blæser simpelthen ikke har kunnet tåle rensningen og derved er kortsluttet. Når jeg holder i tomgang kommer der sådan en "sislelyd" under handskerum....

Er fra Ebeltoft og har ikke selv en fejludlæser.

Vh Thomas
850R 1996 · V70 II 2.4 140 2004
tidligere: 544 B16 1959 · V40 1.8 2004
Thomas_Vestergaard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn sep 19, 2021 17:38 pm

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf hans jørgen skov » tirs okt 12, 2021 18:56 pm

ok, du må nok tilbage til volvo de kan læse evt fejl ud, de kan se om der er fejl på følere etc. hvad gør de når de renser det? er det kabineblæseren du tænker på. den skal jo kunne køre både med og uden AC tændt.
var der kulde på når du kører med det.
den vil jo stå og gå on off i tomgang, noget afhængig af hvor varmt det er i vejret
der kan jo nok være et eller andet knas i AC betjeningspanelet, især hvis den har kørt længe uden det har virket så kan der nok være en kontakt der er dårlig et sted.
var der forskel på termometeret inde i bilen motortemperatur, i forhold til hvad det plejer at vise?
AC har jo sådan set ikke så meget med motorkølingen at gøre, men kondensatoren sidder jo der foran køleren og må jo så bruge lidt af kølelufttemperaturen
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 309
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf Thomas_Vestergaard » ons okt 13, 2021 21:15 pm

Har været ved at tjekke op på det i dag. Føleren inde i bilen kan jeg ikke finde, tror den befinder sig et andet sted... For jeg har ikke noget gitter ligesom i vores anden V70. Rec knappen lyser stadig konstant og ingen forskel uanset indstilling. Kan se på rør i motorrummet at selvom air con er slukket drypper det fra dem pga kraftig kondens.
De stikker en slange ind i dyser og der kommer skum ud som desinficerer og fjerner bakterier og skimmel m.v. - det var ikke sundt at køre med fornemmede man.
Jeg må afsted til dem efter efterårsferien, og skal nok give en tilbagemelding på problemet. Er bare lidt loren ved det, ifht at få en endnu større regning end sidst ifht fejlfinding....
850R 1996 · V70 II 2.4 140 2004
tidligere: 544 B16 1959 · V40 1.8 2004
Thomas_Vestergaard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn sep 19, 2021 17:38 pm

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf hans jørgen skov » tors okt 14, 2021 16:18 pm

Ja det er jo det, men du må jo sige at det er dem der har fået det til at holde op med at virke så kan de da i det mindste sætte en tester på og se om der er fejl.
Den kører jo nok med ac hele tiden så, men det kan vel være et relæ der sidder fast, det kan de vel sige lidt om uden at skulle ha en formue for det.
Ikke at de er blege for at tage en timeløn for ingenting, dengang min motor brændte sammen var der en ordning at jeg kunne få en gratis lånebil hvis autohjælpen kørte den til et mærkeværksted så det fik jeg dem jo til, der var så bare ikke flere lånebiler og vi måtte til København i den gamle 240, Volvo skulle så lige ha 760 kr for at konstatere at motoren var brændt sammen, det vidste jeg jo sådan set i forvejen.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 390000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 309
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf Thomas_Vestergaard » tors okt 14, 2021 22:10 pm

Jep og der er bestilt tid efter efterårsferien.
Ja, fra tid til anden undres man.... ;-)
850R 1996 · V70 II 2.4 140 2004
tidligere: 544 B16 1959 · V40 1.8 2004
Thomas_Vestergaard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn sep 19, 2021 17:38 pm

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf Volvo4life » tors okt 14, 2021 23:43 pm

Volvo fjerner muligheden for selv at udlæse fejlkoder i 96.

Hvis du har diagnose boksene i motorrummet kan du selv, eller har du et obd2 stik i kabinen.

Har du obd2 stikket kan du bygge din egen fejlkodelæser for 50kr eller 100kr hvis den skal være fin.

Det er meget simpelt og du kan finde diagrammer på nettet. Har selv lavet en.

Bruger du de originale diagnosebokse til at bygge en fejlkodelæser skal du være sikker på de kommer fra en bil med samme udstyr (aut, elsæder, ECC, osv)
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1925
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf oakey » fre okt 15, 2021 9:41 am

Der findes OBD udlæsere til Volvo 850.
Jeg har en, men bor i Roskilde....

Mit setup:
· Udlæseren (en boks med elektronik og stik) er baseret på en IC fra ELM Electronics
· Den kommunikerer med en bærbar PC via et gammeldags RS-232 kabel.
· Den bærbare PC har installeret et program der hedder vol-fcr som kan doenloades gratis fra nettet (Windoes).

Jeg tror stadig at disse ELM bokse kan købes, måske billigt, brugt.
Det er sværere at finde en bærbar PC med RS-232 stik...
Vil du finde en den type bokse skal du lede efter:
'Volvo 850', ELM, OBD / OBDI / OBD1

En anden mulighed er at købe en håndholdt OBD tester, - der findes mange på markedet fra billig til dyr.
Du skal sikre dig at den kan udlæse fejl fra præcis en Volvo 850 af din type.
Der er der mange faldgruber.

Led efter: 'Volvo 850', OBD / OBDI / OBD1.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 772
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf hans jørgen skov » fre okt 15, 2021 10:25 am

Man kan vist stadig finde ledningen med OBD II stik på f.eks wish eller alibaba, men det er jo blevet noget mere bøvlet at få sendt derude fra, programmet VOL FCR i gratis versionen på nettet er vist ikke fuld, men du kan godt få en fuld kopi af det af mig hvis du kan finde ud af resten. Du skal bruge en PC med win xp og RS 232 stik ellers må man kunne bruge en ledning med usb stik i stedet for til PC enden og OBD stik i den anden ende, men programmet skal køre på XP
Det kræver jo så at der faktisk er et OBD stik i bilen, hvis den er ældre end det er der vel den gamle type boks i motorrummet med lysdioder hvor man kan udlæse fejlkoder ved at trykke og tælle blink, jeg ved så ikke om der er helt så mange fejlmeddelelser der kommer op der.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 390000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 309
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: 850R recirkulering-air con issue

Indlægaf oakey » lør okt 16, 2021 13:21 pm

Lad os lige rekapitulere hvad Thomas skrev i sit første indlæg:
Problemer med aircon og problemer med manglende motorydelse.

Det er to forskellige problemer som, i min verden, ikke kan hænge sammen.
Det eneste der binder dem sammen er besøget på Volvoværkstedet.
___

Først om udlæsning af fejl:

Det er rigtig at de gamle versioner af VOL-FCR kun kan køre på en Win-XP PC.
Jeg ledte lidt på nettet og fandt nogle nyere, gratis versioner, af VOL-FCR, som tilsyneladende kan køre på en Win7 PC.

Som jeg husker det fra min tidligere 850T/1996, sidder OBD stikket under møntholderen i midterkonsollen.
Ret mig hvis jeg tager fejl.

Det er lidt bøvlet med Volvo's årgange.
Jeg har en S60 modelår 2005 der er produceret i 2004 og en V70 modelår 2008 der er produceret i 2007.
Det vigtige i denne sammenhæng er årgangen og ikke produktionsåret.
Derfor: Hvis Volvo4life har ret, og det er der ingen grund til at tvivle på, så skal din årgang 1996 have et OBD1 stik.
___

Om varm motor og manglende ydelse:
Det skal du fortælle os lidt mere om, Thomas.
Er det stadig et problem?
___

Om aircon problemerne:

Se denne youtube video og fortæl os om det ligner din:
1996 Volvo 850 Turbo: Cleaning ECC Interior Sensors
https://www.youtube.com/watch?v=Fim4m2M9MiY

Bemærk at du kan få danske undertekster på denne video hvis du ikke er skarp til engelsk. Det gør du således:
Nederst til højre er der en hvis firkant med CC skrevet med sorte bogstaver.
Vælg den med musen.
Umiddelbart vil du få engelske undertekster.
Hvis du hellere vil have (google oversat) danske undertekster kan du få dem således:
Til højre for CC er der noget der ligner et hvidt tandhjul.
Vælg den med musen.
Du får nu en menu med tre muligheder.
Vælg den der hedder Subtitles/CC.
En ny menu dukker op med tre muligheder.
Vælg Autotranslate
Nu kan du vælge dansk i listen over sprog.

Husk at du kan stoppe og genstarte videoen med mellemrumstasten,
Du kan gå 5 sekunder frem eller tilbage hver gang du trykker på tasterne pil-til-højre hhv. pil-til-venstre.

Jeg håber det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 772
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: gälleryd og 4 gæster