Klima probs

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klima probs

Indlægaf Gozza » søn jun 02, 2024 18:05 pm

Hej,


Er der nogle der har erfaring med årsagen til at klimaen kan køle fint og pludseligt kommer der i stedet varm luft?
Lige været til AC service uden konstaterede fejl.


Mvh
Gozza
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man jul 25, 2022 8:26 am

Re: Klima probs

Indlægaf hans jørgen skov » man jun 03, 2024 11:07 am

Hej
Jeg ville mistænke koblingen på klimakompressoren, hvis luftgabet i den blir for stort kan den nogen gange ikke koble ind, og til sidst slet ikke, det kan så justeres, der er også et hack med at sætte strips under den bladfjeder som sidder på remskiven så det nemmere kan trække til,
Der kommer varm luft hvis klimakompressoren stopper fordi der hele tiden er varme på varmeelementet og når man standser kulden bliver det jo varmt,.
Der kan vel også være noget med reguleringsspjældene det har jeg ikke selv været ude for.
koblingen er jo elektrisk så der kan også være en løs forbindelse, evt en afbrændt magnet, men du har jo kulde nogen gange så jeg tænker luftgab.
Det er ikke sikkert de opdager at koblingen er ved at være dårlig til service, det har jo virket da den var der.
Den har også sværere ved at trække når det blir varmere så det kan godt være fejlen først begynder når det blir rigtig varmt.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Klima probs

Indlægaf Gozza » man jun 03, 2024 19:04 pm

Tak Hans Jørgen,



Ved du hvordan man kan erkende at problemet er gabet?

Mvh
Gozza
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man jul 25, 2022 8:26 am

Re: Klima probs

Indlægaf hans jørgen skov » tors jun 06, 2024 9:32 am

Hej
Luftgabet skulle være mellem 0,35 og 0,65 mm, målt med et søgerblad på koblingen, det er jo ikke det mest tilgængelige sted den sidder, der er en del utubevideoer omkring det, hvis du søger på volvo AC problems
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Klima probs

Indlægaf Gozza » tors jun 06, 2024 16:57 pm

Tak Hans-Jørgen, det vil jeg nu gøre ....
Gozza
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man jul 25, 2022 8:26 am

Re: Klima probs

Indlægaf Kingo » tirs jul 02, 2024 14:13 pm

Når motoren kører - og AC slået til - så kan du kigge ned på kompressoren. Når den "klikker"(slår magnetkoblingen til) så trækker den koblingen ind mod kompressoren og den yderste del (koblingen) begynder at dreje med rundt (og driver kompressoren der laver kold luft) - Hvis den klikker - men koblingen ikke bliver trykket ind og drejer med rundt - så er det formentlig mellemrummet der er blevet for stort til at magneten kan få fat på koblingen. Søg evt på V70 AC shim
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1762
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster