Olieniveausensor bundkar Volvo V70 3. gen. 2,5 benzin

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olieniveausensor bundkar Volvo V70 3. gen. 2,5 benzin

Indlægaf ErikH » tirs jun 02, 2026 20:35 pm

Jeg har en Volvo V70 2,5 T.
Der har med mellemrum været en fejlvisning i form af beskeden "Lav oliestand" er blev vist. Når jeg har kontrolleret olieniveauet, har dette altid været inden for det anbefalede område.
Jeg købte en ny olieniveausensor hos AUTODOC til 1170 kr. En original sensor koster næsten 3100 kr. Denne sensor findes fra 1170 kr. og op til omkring 2800 kr. Jeg er 100% sikker på det er den rigtige, da jeg oplyste stelnummeret, ved at kikke på registreringsattesten. Pakken med den nye måler kom også, og jeg fik Volvo værkstedet hvor jeg er kommet i omkrung 20 år, til at montere sensoren. Dagen efter sensoren var blevet monteret var jeg to turen på cirka 50 kr. hver. Om aftenen ville jeg tanke, da advarslen om a der kun var til 50 km´s . kørsel tilbage i tanken. Hjemme fra og til tankstationen er der cirka 1,5 km. og på vejen rykkede det lidt i vognen da jeg kørte, noget der undrede mig lidt. Jeg tankede bilen helt op. Men jeg jeg skulle starte var det problemet viste sig; starteren drejede fint rund, men motoren sprang ikke lige i gang som den plejer. Jeg fik dog liv i den men den kørt i meget lav tomgang (ca. 400 omdr.) Jeg trådte hårdt på speederen og nu kom der mere liv. På vejen hjem gik det fint. Desværre var problemet der igen næste dag.
I dagene efter var der stadig problemer, og mandagen i ugen efter var den på værkstedet igen. Der blev kørt en test, og testapparatet fandt nogle fejl. Jeg blev ringet op af værkstedet og fik fortalt at der var fundet flere fejl men ikke skiftet nogle dele. Jeg kunne hete vognen da den var blevet prøvekørte, men det gik ikke som forventet. Da jeg satte mig ind og skulle starte gik motoren op i omkring 1500-1600 omdrejening for derefter pludselig at falde helt ned til 400-500 omdr.
Mekanikeren var gået hjem med dagen efter blev jeg ringet op. Det var ejeren selv af værkstedet. Han spurgte om jeg stadig havde den gamle sensor og det havde jeg. Vi aftalte at jeg tog den med for så kunne den genmonteres, fordi de mente at det kunne være den nye sensor der ikke kunne samarbejde med de andre elektriske komponenter. Om eftermiddagen hentede jeg vogen, og nu var der ingen problemer - ingen visning af motorfejl, motoren reagerede propmte ved gasgivning og helt jævn tomgang på omkring 800 omdr.
Værkstedet mener at det er den nue niveausensor der er skurken. Er der andre her på Volvosnak.dk der har været ude for noget lignende hører jeg gerne om det.
Føleren jeg bestilte er helt ny og af mærket RIDEX.
Jeg har kontaktet AUTODOC og har skrevet, at det tyder på at delen enten er defekt eller inkompatibel. Jeg har også skrevet at jeg ønsker at få mine penge retur.

Mvh.
ErikH
ErikH
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter