S60. Langt lys, blokeret låsestilling og automatisk lås

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S60. Langt lys, blokeret låsestilling og automatisk lås

Indlægaf Tomsen » tors okt 08, 2009 14:22 pm

Hejsa

Jeg oplever et par mindre problemer med min S60er.

Jeg kan ikke "blinke" med det lange lys, den tænder og forbliver tændt i stedet for at slukke igen når jeg slipper.
Er det defekt kontakt ?

En dag jeg var ude og køre så jeg i info displayet at der stod "Fuld beskyttelse" uden at jeg havde trykket på låsestillings knappen, herefter har den ikke haft nogen effekt.

Samtidig har jeg oplevet at bilen ikke selv låser mere når den bliver efterladt åben.
Dette er det jeg helst vil have løst, da jeg synes det er en smart feature, hvis nu man skulle glemme at låse den når man efterlader den.

Mvh
Tomas
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4100 Vigersted

Re: S60. Langt lys, blokeret låsestilling og automatisk lås

Indlægaf hkjn » tors okt 08, 2009 20:10 pm

Kontroller dine stelforbindelser ved forlygterne.
hkjn
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf tjoule » lør okt 10, 2009 14:48 pm

Din S60 skulle ikke gerne låse sig selv hvis du lader den forblivet åben.
Hvad så hvis nøglerne sidder i tændingen?

Den skal låse sig selv hvis du låser den op og hvis dørene forbliver lukket.

Hvis du åbner døren, så låser den ikke af sig selv igen.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Tomsen » ons okt 14, 2009 17:22 pm

Ang. genlåsning, så er det min der havde læst forkert i instruktionsbogen, så den tror jeg egentlig virker som den skal. Det bliver testet i weekenden.

Ang. stelforbindelserne ved forlygterne er det også noget jeg lige vil checke op på i weekenden.
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons okt 14, 2009 23:18 pm

Det med at blinke med det lange lys - som du forklarer det - er OK. Der er ikke automatisk kørelys på S60erne og V70erne. Man tænder lyset og lader det være tændt hele tiden, idet det slukker, når man slukker for bilen. Der er jo ingen fornuftig grund til, at det lange eller det korte lys forbliver tændt når man slukker for bilen, så det har Volvo taget konsekvensen af og når man slukker bilen går lyset altså ud. Man kan dog stadigvæk tænde positionslyset selvom bilen er slukket.

Nu ved jeg ikke hvor udbredt en feature, det er på disse biler, at man med en gul knap på fjernbetjeningen kan tænde for positionslyset, kabinelyset og - dem der har det indbygget - markbelysningen under sidespejlene. Men har man denne feature, så kan man finde bilen hhv. finde væk fra den i mørket. Det synes jeg er ganske genialt lavet, når jeg sammenligner med "kom hjem" belysningen på en Audi, hvor den tænder hele klaveret, så man nærmest bliver blændet.

Det er altså normalt at det lange lys forbliver tændt, hvis du hiver tilstrækkeligt i armen, hvis du gør det mere følsomt vil den kunne svippe tilbage, og du vil kunne blinke. Du må i gang med at øve motorikken.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Tomsen » tors okt 15, 2009 18:06 pm

Ulrik Friis skrev:Det med at blinke med det lange lys - som du forklarer det - er OK. Der er ikke automatisk kørelys på S60erne og V70erne. Man tænder lyset og lader det være tændt hele tiden, idet det slukker, når man slukker for bilen. Der er jo ingen fornuftig grund til, at det lange eller det korte lys forbliver tændt når man slukker for bilen, så det har Volvo taget konsekvensen af og når man slukker bilen går lyset altså ud. Man kan dog stadigvæk tænde positionslyset selvom bilen er slukket.

Nu ved jeg ikke hvor udbredt en feature, det er på disse biler, at man med en gul knap på fjernbetjeningen kan tænde for positionslyset, kabinelyset og - dem der har det indbygget - markbelysningen under sidespejlene. Men har man denne feature, så kan man finde bilen hhv. finde væk fra den i mørket. Det synes jeg er ganske genialt lavet, når jeg sammenligner med "kom hjem" belysningen på en Audi, hvor den tænder hele klaveret, så man nærmest bliver blændet.

Det er altså normalt at det lange lys forbliver tændt, hvis du hiver tilstrækkeligt i armen, hvis du gør det mere følsomt vil den kunne svippe tilbage, og du vil kunne blinke. Du må i gang med at øve motorikken.

Hej Ulrik

Jeg hiver ikke armen helt ind til mig, altså det hvor det lange lys bør forblive tændt. Jeg hiver den kun ca halvvejs, der hvor man møder modstand første gang. Det er her den forbliver tændt i stedet for at slukke igen når jeg slipper armen.
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » tors okt 15, 2009 22:41 pm

Uden at have leget med det lange lys i en S60er kommer der lidt tanker.

På en 900 serie tilpasset det danske marked er funktion af det lange lys afhængig af hvordan hovedlyskontakten er indstillet. Ved kørelys kan du kun blinke med det lange lys og ved nærlys (iøvrigt samme lys som kørelys) vil det lange lys tænde, men kan også blinke ved korrekt betjening af armen.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Ulrik Friis » tors okt 15, 2009 23:49 pm

@Volvo4life: I S60 og V70 er der IKKE kørelys. Her tænder man for lyset, hvis det er påkrævet, og man behøver ikke slukke det når man forlader bilen. Det gør den selv. Holdes lyskontakten slukket mens man kører, så er der ikke lys på.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvo4life » fre okt 16, 2009 8:40 am

Ulrik Friis skrev:@Volvo4life: I S60 og V70 er der IKKE kørelys. Her tænder man for lyset, hvis det er påkrævet, og man behøver ikke slukke det når man forlader bilen. Det gør den selv. Holdes lyskontakten slukket mens man kører, så er der ikke lys på.

Bemærk jeg skrev en 900 model til det danske marked.

Er der virkelig ikke lys som std på s60 v70? Kørte S80 og der tændte det selv. Troede vi var kommet fordi det punkt hvor man selv skulle tænde for lyset når man starter bilen.

På en 900 serie (Og mange andre mærker) er der tre positionen på lyskontakt. Kørelys, positionslys og nærlys. I DK vil der ikke være forskel på lyset foran uanset om den står på kørelys eller nærlys. Lyset tænder når man starter og slukker når man tager nøglen. Forskellen ligger bla. i funktionen af det langelys, instrumentbelysning.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Tomsen » fre okt 16, 2009 8:44 am

Min s60er har samme lys om den står på kørelys ("0") eller nærlys. og som Volvo4life skriver, så er forskellen f.eks at det lange lys ikke kan forblive tændt når den står på kørelys.
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Michael_Kristensen » lør okt 17, 2009 11:55 am

Hej Tomas

Jeg tror vi begge har en slidt lyskontaktarm.

Min V70 D5 2005 opfører sig på flg. måde:

Når lyskontakten står i "0", tænder nærlyset når jeg starter motoren. Når jeg trækker lyskontaktarmen tilbage tænder det lange lys, men slukker igen når slipper. (Det er også sådan det skal virke)

MEN, når jeg stiller lyskontakten på "LYS" (pos 2) og trækker lyskontaktarmen blidt tilbage (kun for at blinke med det lange lys) så forbliver det tændt.

Jeg mener at man også i stilling "LYS" skal kunne blinke med det lange lys og kun hvis man trækker tilbage forbi det lille knæk, skal det lange lys forblive tændt.

Jeg har hørt på en ny blinker/lyskontakt arm og mener at prisen var ca. 700 kr. Spørgsmålet er så bare hvor bøvlet den er at skifte.

MVh.
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Tomsen » man okt 19, 2009 18:50 pm

Så har jeg fået kigget lidt på bilen i weekenden.

Automatisk genlåsning fungerer som det skal, det var bare mig som huskede forkert hvad der stod i instruktionsbogen.

Blokeret låsestilling og mit lange lys driller stadig.

Det lange lys kan heldigvis klares ved at have lys kontakten i "0" indtil videre, men det ville nu være rart at få den til at virke.

Dog opdagede jeg at kunne få det til at blinke ved MEGET svag bevægelse i armen, den skulle vitterlig kun lige nå til hvor den tændte, kom den længere forbliver den tændt.
Som tidligere beskrevet, hvis armen kommer op til første hak forbliver den tændt.

Så kunne det være at Michael og jeg bare skal have skiftet en kontakt/arm i bilen?
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til El-system og Instrumenter