744 1990 speedo meter virker ikke

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

744 1990 speedo meter virker ikke

Indlægaf gmtgmt » lør okt 22, 2011 23:58 pm

Jeg har købt mig en gammel 740 til en bekendt. fik den billigt da den havde nogle problemer, håndbremse virkede ikke, spildte køler væske, tandrem skulle skiftes, bremser hylde, skulle have nye dæk, himlen faldt ned og Speedometer virkede ikke. no big deal fint for 2000kr med et år til syn med plader og den er rustfri tysk import. alt er lavet næsten lavet nu.

men kan ikke få speedometeret til at funke ordenligt.
ledningen var irret over nede i stiket på bagtøjet fik skifted dem til et godt nyt stik med ledning fra en anden 744 jeg skrottede her sidste år.
speedometeret fungerede ikke da jeg prøvede da jeg holdte på bukke. men da jeg kørte en god tur i den kom det lige pludslig efter 2 km kørsel.
dagen efter virker det ikke igen :?

har tjekket stikket bag på indstrument bordet og de sider ordenligt og ikke irret

bilen er 1990, uden ABS, B230F LH2.4 og M47 gearkasse og har gammelt type indstrument bord
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Re: 744 1990 speedo meter virker ikke

Indlægaf SneakyCreep » søn okt 30, 2011 18:03 pm

Det er sjældent det er andent end ledningerne til bagtøjet / stikket.

Udskiftning med brugt del = den har evt. samme fejl som det antal KM den har kørt.. pågældende stik fejl er ganske kendt.

Så tag udgangspunkt i fejlfinding , som du ikke har kendskab til stik og ledninger er i orden.. tror du finder fejlen samme sted..

Sneak
SneakyCreep
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: 744 1990 speedo meter virker ikke

Indlægaf Duett » ons nov 09, 2011 10:12 am

Hej Gmt Gmt Det er rigtigt nok normalt stikket og ledningsforbindelserne ved bagtøjet der driller, men den IC der styrer drejespolen til instrumentet kan også få en skade. En god måde at udelukke fejl ved stik, ledninger og Taco på bagtøjet ,er hvis nålen står stille og tælleværket og triptælleren stadigvæk tæller med. Gør den det så er der "hul igennem" og så er det kombi instrumentet der er defekt. Står det hele derimod stille ville jeg lige tjekke alt det bagerste igen med en lup og et måleinstrument :o) Er du derefter helt sikker på at det bagerste er iorden, så er der kun tilbage at finde et kombi instrument HELT magen til det gamle og skifte det ud. Fejlen kunne også ligge i at kombi instrumentet tidligere er blevet udskiftet med en forkert model. Selv om der står Yazaki på 2 helt identiske instrumenter og alle stik er identiske, er der forskel på et kombiinstrument til ABS biler og det til en bil uden. Jeg har oplevet nøjagtig den samme fejl som i din bil engang og det var fordi at der var blevet monteret et instrument fra en ABS bil i en der var uden ABS. Et rigtigt blev monteret og alt virkede igen. Håber det gav lidt inspiration til din fejlsøgning. Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Tilbage til El-system og Instrumenter