Hvilket batteri skal jeg vælge?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Ulrik Friis » lør dec 27, 2008 13:05 pm

940Turbo skrev:Moderne biler konstrueres med stadigt mindre tolerancer overalt. Dette optimerer deres drift men gør dem samtidigt mindre tolerante overfor slid. Deriblandt batteriet. El-systemet på en moderne bil er nøje dimensioneret og ved fuldt blus på alle funktioner samtidigt, skal der ikke meget til at vælte læsset.

Jeg kan altså ikke se, hvordan slitage på batteriet har noget med generatorens ydeevne at gøre. Hvis generatoren er frisk og rørig, så producerer den tilstrækkeligt med strøm til at køre en tur i meget koldt vejr med alt grejet tændt OG den vil være i stand til at lade batteriet op samtidigt. Hvis IKKE det var tilfældet, vil man ikke kunne holde liv i en bil ret længe. Hvis bilen skulle trække på batteriet samtidig med den trækker på generatoren, så vil man ret hurtigt løbe tør for strøm.

940Turbo skrev:Så jo, de har en indflydelse på batteriets evne til at restituere når der køres korte ture. Det tager generatoren længere tid at lade batteriet op til de ca. 70 % som ofte er driftskapaciteten og ved mange korte ture med gentagne starter vil de amperer støt og roligt formindskes.

Korte ture i koldt vejr er ensbetydende med stort strømforbrug ved start samt manglende tid til opladning af batteriet. Men, hvis man laver et llle regnestykke: Lad os antage at man i løbet af en dag starter sin bil 20 gange og kører ialt i en time. 20 x 300A i 3 sekunder er ca. 5Ah, og generatoren oplader batteriet med 5,5 A i timen, så her vil der altså være et lille overskud i batteriets favør!

Generatoren kan max. presse 5,5 A i timen ind i et sundt 55 Ah batteri. Hvis batteriet er skadet, vil det være mindre og dets kapacitet vil også være nedsat.

En moderne bil skal kunne oplade sit batteri til 100%. Dvs. at laderegulatoren skal kunne regulere spændingen, så der kan stå 14,4 volt over batteriets poler (ved 20 gr. C) når batteriet har nået fuld kapacitet. Derefter skal laderegulatoren tilføre batteriet pulsladning, så spændingen ligger "og kører" mellem 13,5 og 14,4 volt.

Iøvrigt vil jeg anbefale at man giver sit batteri en hjælpende hånd ved at lade det op med en moderne pulslader (fx CTEK) mindst en gang om måneden. Den koster ca. 400 kr. og kan få batteriet til at holde i mange år. Desuden slipper man også for de sure morgener, hvor batteriet er løbet tør for strøm.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

batteri

Indlægaf v70 kenneth » lør dec 27, 2008 13:09 pm

hej kimmer side 8:10 hilsen kenneth.
v70 kenneth
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 4500 nykøbing sj.

Indlægaf kimmer » søn dec 28, 2008 15:39 pm

Har haft besøg af min nye ven fra Falck igen i dag. Batteriet lades når bilen starter men har det tydeligvis noget skidt. Kører ud og køber et nyt friskt Varta batteri hos den lokale batteripusher i morgen tidlig.....hvis jeg kan starte bilen :lol:
Kimmer
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Digi » man dec 29, 2008 9:41 am

Jeg vil lige høre mht. opladning, det skal vel være på selve batteriet (i bagerummet) og ikke på startpolerne i motorrummet ?
og for at gøre det rigtigt, skal jeg pille plus eller minus polkablet af batteriet først? og når begge er afmonteret sætte batteriladeren på, og når denne er på, SÅ tænde på stilkontakten til laderen eller skal den tændes inden man sætter opladerens klemmer på batteriet?

jeg bruger nemlig motorvarmer, men kører ikke ret langt, faktisk kun 7km efter start :P og DET kan godt aflade et batteri pretty fast her i vinter kulden :P
Superbruger

Indlægaf kimmer » man dec 29, 2008 11:57 am

Opdatering:
Varta batteri købt, knapt 700 kr., spinder og starter igen perfekt.
Kimmer
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 29, 2008 16:28 pm

Digi skrev:Jeg vil lige høre mht. opladning, det skal vel være på selve batteriet (i bagerummet) og ikke på startpolerne i motorrummet ?
og for at gøre det rigtigt, skal jeg pille plus eller minus polkablet af batteriet først? og når begge er afmonteret sætte batteriladeren på, og når denne er på, SÅ tænde på stilkontakten til laderen eller skal den tændes inden man sætter opladerens klemmer på batteriet?

jeg bruger nemlig motorvarmer, men kører ikke ret langt, faktisk kun 7km efter start :P og DET kan godt aflade et batteri pretty fast her i vinter kulden :P

Det er bedst at tilslutte laderen direkte til batteriet. Hvis du bruger en CTEK lader, behøver du ikke afmontere ledningerne til polerne. Med en CTEK følger et lille kabelsæt, som du kan skrue fast på polerne hvorefter du kan tilkoble laderen via stikdåsen på kabelsættet. Smart.

Du bør ikke bruge en af de gammeldags "*" ladere. De giver ikke spænding nok til at lade batteriet op og der er ingen automatik, der slår fra, når batteriet er opladet. Glemmer man laderen, kan den koge batteriet tørt. Disse ladere er meget afhængige af netspændingen. Hvis netspændigen er på 220 volt giver de tilsvarende mindre ladning.

Rækkefølgen er er: Tilslut først laderen til batteriet derefter tænder du for strømmen til laderen.

Øeehh - jeg kan se at man ikke kan skrive a n a l o g, den sætter et "*" i stedet for. Sært.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Morten VJ » man dec 29, 2008 18:31 pm

Ulrik Friis skrev:
Digi skrev:Jeg vil lige høre mht. opladning, det skal vel være på selve batteriet (i bagerummet) og ikke på startpolerne i motorrummet ?

Det er bedst at tilslutte laderen direkte til batteriet. Hvis du bruger en CTEK lader, behøver du ikke afmontere ledningerne til polerne. Med en CTEK følger et lille kabelsæt, som du kan skrue fast på polerne hvorefter du kan tilkoble laderen via stikdåsen på kabelsættet. Smart.

Du bør ikke bruge en af de gammeldags "*" ladere. De giver ikke spænding nok til at lade batteriet op og der er ingen automatik, der slår fra, når batteriet er opladet. Glemmer man laderen, kan den koge batteriet tørt. Disse ladere er meget afhængige af netspændingen. Hvis netspændigen er på 220 volt giver de tilsvarende mindre ladning.

Rækkefølgen er er: Tilslut først laderen til batteriet derefter tænder du for strømmen til laderen.

Øeehh - jeg kan se at man ikke kan skrive a n a l o g, den sætter et "*" i stedet for. Sært.

Defa laver en lader der kan fastmonteres i bilen.
Med et stik valgfrit monteret på bilen.
Og det er godkendt til udendørs brug.

Ulrik siden kan ikke lide frække amerikanske ord.
Men man kan skrive røv :roll:
Men ikke a n a l(og) :twisted:

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf 940Turbo » man dec 29, 2008 19:42 pm

Ulrik Friis skrev:
940Turbo skrev:Moderne biler konstrueres med stadigt mindre tolerancer overalt. Dette optimerer deres drift men gør dem samtidigt mindre tolerante overfor slid. Deriblandt batteriet. El-systemet på en moderne bil er nøje dimensioneret og ved fuldt blus på alle funktioner samtidigt, skal der ikke meget til at vælte læsset.

Jeg kan altså ikke se, hvordan slitage på batteriet har noget med generatorens ydeevne at gøre. Hvis generatoren er frisk og rørig, så producerer den tilstrækkeligt med strøm til at køre en tur i meget koldt vejr med alt grejet tændt OG den vil være i stand til at lade batteriet op samtidigt. Hvis IKKE det var tilfældet, vil man ikke kunne holde liv i en bil ret længe. Hvis bilen skulle trække på batteriet samtidig med den trækker på generatoren, så vil man ret hurtigt løbe tør for strøm.

940Turbo skrev:Så jo, de har en indflydelse på batteriets evne til at restituere når der køres korte ture. Det tager generatoren længere tid at lade batteriet op til de ca. 70 % som ofte er driftskapaciteten og ved mange korte ture med gentagne starter vil de amperer støt og roligt formindskes.

Korte ture i koldt vejr er ensbetydende med stort strømforbrug ved start samt manglende tid til opladning af batteriet. Men, hvis man laver et llle regnestykke: Lad os antage at man i løbet af en dag starter sin bil 20 gange og kører ialt i en time. 20 x 300A i 3 sekunder er ca. 5Ah, og generatoren oplader batteriet med 5,5 A i timen, så her vil der altså være et lille overskud i batteriets favør!

Generatoren kan max. presse 5,5 A i timen ind i et sundt 55 Ah batteri. Hvis batteriet er skadet, vil det være mindre og dets kapacitet vil også være nedsat.

En moderne bil skal kunne oplade sit batteri til 100%. Dvs. at laderegulatoren skal kunne regulere spændingen, så der kan stå 14,4 volt over batteriets poler (ved 20 gr. C) når batteriet har nået fuld kapacitet. Derefter skal laderegulatoren tilføre batteriet pulsladning, så spændingen ligger "og kører" mellem 13,5 og 14,4 volt.

Iøvrigt vil jeg anbefale at man giver sit batteri en hjælpende hånd ved at lade det op med en moderne pulslader (fx CTEK) mindst en gang om måneden. Den koster ca. 400 kr. og kan få batteriet til at holde i mange år. Desuden slipper man også for de sure morgener, hvor batteriet er løbet tør for strøm.

Det er nok fordi du går ud fra at alle dele er sunde som de var fra fabrikken at du ikke kan se det, det gør jeg ikke :-)
Jeg skriver iøvrigt heller ikke at generatorens ydeevne influeres af batteriet ;-)
Alt slides og som jeg skrev skal der ikke meget til at vælte læsset....dvs. når en eller flere dele ikke fungerer optimalt som tilfældet ofte er med biler der er nogle år gamle. Fabrikkerne laver samme type udregninger som du har fabrikeret men der er ikke meget spillerum til selv små defekter i systemerne og det er det essentielle, det er en langsom formindskning af batteriets kapacitet som følge af almindeligt slid på elsystemet generelt der medfører driftstoppet.
Falck, Dansk autotransport , FDM, værkstederne og de bilejere der hver dag oplever det, er enige :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 29, 2008 21:09 pm

Morten VJ skrev:Defa laver en lader der kan fastmonteres i bilen.
Med et stik valgfrit monteret på bilen.
Og det er godkendt til udendørs brug.

Ulrik siden kan ikke lide frække amerikanske ord.
Men man kan skrive røv :roll:
Men ikke a n a l(og) :twisted:

Vi skal måske have admin til at fordanske volvosnak.dk :-)

Mascot laver også en intelligent lader. Men den koster bare omkring en tusse, hvilket jeg også vil tro DEFA laderen gør. Nordic Power i Strömstad :-) laver også switchende pulsladere til en rimelig pris. DEFA laderen kræver desuden yderligere el-installationer.

Man kan hos ELFA købe en masse forskellige slags ladere: Elfa. Følg link til Srømforsyninger/batterier => Batteriladere => Ladere for blyakkumulatorer.

Men se så lige her: CTEK Multi XS 3600 koster 387 kr. Det er altså billigt for en af de bedste ladere, man kan købe. Den kan også fastmonteres i bilen, hvis man vil det. Den kan monteres omme ved siden af batteriet i en V70 og være fast tilsluttet til batteriet (det vil tage ca. 2 mdr. for laderen at dræne batteriet, hvis ingen af delene bruges). Man skal bare komme med en 240 volt netledning og pløkke den i.

Jeg skal lige nævne, at jeg ikke har noget med CTEK at gøre udover særdeles gode erfaringer med flere af produkterne, som bruges til at lade flybatterier op med - og selvfølgelig mit eget batteri.

Vedligeholdelsesladning én gang om ugen natten over er vejen til et laaaaangt liv for batteriet og ingen sure (vinter)morgener - selv med 2xdagligt brug af motor-/kabinevarmer. Hvor svært kan det være?
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » man dec 29, 2008 21:14 pm

Ulrik Friis skrev:
Mascot laver også en intelligent lader. Men den koster bare omkring en tusse, hvilket jeg også vil tro DEFA laderen gør. Nordic Power i Strömstad :-) laver også switchende pulsladere til en rimelig pris. DEFA laderen kræver desuden yderligere el-installationer.

Man kan hos ELFA købe en masse forskellige slags ladere: Elfa. Følg link til Srømforsyninger/batterier => Batteriladere => Ladere for blyakkumulatorer.

Men se så lige her: CTEK Multi XS 3600 koster 387 kr. Det er altså billigt for en af de bedste ladere, man kan købe. Den kan også fastmonteres i bilen, hvis man vil det. Den kan monteres omme ved siden af batteriet i en V70 og være fast tilsluttet til batteriet (det vil tage ca. 2 mdr. for laderen at dræne batteriet, hvis ingen af delene bruges). Man skal bare komme med en 240 volt netledning og pløkke den i.

Jeg skal lige nævne, at jeg ikke har noget med CTEK at gøre udover særdeles gode erfaringer med flere af produkterne, som bruges til at lade flybatterier op med - og selvfølgelig mit eget batteri.

Vedligeholdelsesladning én gang om ugen natten over er vejen til et laaaaangt liv for batteriet og ingen sure (vinter)morgener - selv med 2xdagligt brug af motor-/kabinevarmer. Hvor svært kan det være?

ENIG!
Har selv sådan en CTEK fætter og meget tilfreds med den. Om vinteren lader den konstant på min sommerbils batteri. Fra nov-april!!
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Digi » tirs dec 30, 2008 9:08 am

WOW sådan en CTEK Multi XS 3600 er bare et fedt tip! ser smart ud, og fylder bare intet, går udfra den gerne må side monteret fast på batteriet, altså ved strips eller lign.??

har læst lidt mere om den her (måske andre kan få glæde af linket)

http://www.customski.dk/vaerktoej/yamah ... 18_da.html

det er en artikel med en lang beskrivelse om CTEX'en, dog til en højere pris, men derfor kan beskrivelsen jo godt være brugbar :P

tak for tippet & godt nytår :mrgreen:
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs dec 30, 2008 10:58 am

Digi skrev:WOW sådan en CTEK Multi XS 3600 er bare et fedt tip! ser smart ud, og fylder bare intet, går udfra den gerne må side monteret fast på batteriet, altså ved strips eller lign.??

har læst lidt mere om den her (måske andre kan få glæde af linket)

http://www.customski.dk/vaerktoej/yamah ... 18_da.html

det er en artikel med en lang beskrivelse om CTEX'en, dog til en højere pris, men derfor kan beskrivelsen jo godt være brugbar :P

tak for tippet & godt nytår :mrgreen:

Jeg skimmede lige tipset. Her står bl.a. "ingen gnister og gasser". Følger man vejledningen laver men ikke gnister, men helt at love fravær af gnister er nok lidt overmodigt. CTEKen laver derimod ingen som helst gasser. Til gengæld laver batteriet en god del såkaldt knaldgas, når man oplader. Det kan simpelthen ikke undgåes. Derfor er det vigtigt, at der på batteriet findes en udluftningsstuds, som man tilslutter til en tynd slange og leder ud i den friske luft UNDER bilen, især på de biler, hvor batteriet sidder i en lukket kasse. Knaldgas er nemlig tungere en atmosfærisk luft, og kan ligge og skvulpe under gulvet i bagagerummet. Så hvis man kommer med ild i smøgen for at afmontere laderen - bum! :!:

Der står også i tipset, at ladning på lavt niveau øger sulfateringen. Det er noget vrøvl. Sulfateringen sker ved afladning. Når man oplader går processen den anden vej og sulfateringen af elektroderne forsvinder. Bruges batteriet vil sulfateringen ikke sætte sig. Hvis batteriet ikke bruges og ikke oplades, vil det gradvis tabe spændingen og når det når ned omkring 12,3 volt begynder elektroderne at sulfatere. Denne sulfatering kan være svær at få has på. Hvis batteriet er af god kvalitet og hvis man har en CTEK eller lign., så kan man restituere batteriet. Men hvis batteriet har stået ubrugt i 1-2 måneder og har nået en spænding på 12 volt, så er det færdigt.

Derfor er det vigtigt når man køber nyt batteri, at svovlsyren skal være fyldt på umiddelbart inden man overtager det.

Knaldgas er en blanding af brint og ilt som reagerer meget hurtigt med hinanden. Når batteriet oplades udvikles der brint, der blander sig med luftens ilt, og når det rigtige blandingsforhold er tilstede kan det eksplodere. Hvis denne blanding findes inde i batteriet, kan hele batteriet eksplodere og svovlsyren bliver spredt udover det hele. Jo mere strøm man hælder på batteriet jo større udvikling af knaldgas, så man skal kun lade moderat. Og det gør CTEKen.

Godt nytår :!:
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Digi » tirs dec 30, 2008 11:09 am

Hmmm nu blev det lidt mere spookey :?
nu er jeg jo ikke bil haj af nogen art, er bare vild med biler, nu ryger jeg ikke så bum effekten skulle gerne udeblive :P men tilslutte en slange også er det nødvendigt?? vi kører jo i bilen mindst 6 ud af ugens 7 dage, grunder til opladeren er kommet på tale er pga en del små ture, og brugen af motorvarmer

bilen er en 2007 benziner
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs dec 30, 2008 11:16 am

Du kan godt montere din lader i umiddelbar nærhed af batteriet med strips eller lign.

Omme ved siden af dit batteri sidder der en slange fastmonteret til en gennemgang i bunden af bilen. Det gør der ihvertfald i min V70er. Den skal tilsluttes en studs på batteriet.

Der udvikles knaldgas mens du kører, hvor generatoren oplader batteriet. Hvis ikke der lades ret meget, udvikles der heller ikke ret meget knaldgas. Din bil er helt ny, så alt er uden tvivl i topform, så udviklingen af knaldgas er minimal.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

batteri

Indlægaf v70 kenneth » tirs dec 30, 2008 17:39 pm

hej kimmer hvor mange amp. har du købt. hilsen kenneth.
v70 kenneth
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 4500 nykøbing sj.

ForegåendeNæste

Tilbage til El-system og Instrumenter