Chip Tuning.

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » søn apr 27, 2014 22:25 pm

God dag til alle,

Nu har jeg søgt herinde efter info omkring de forskellige muligheder der findes vedr. chip-tuning af min 940 Turbo. Der står intet om HK i reg. attesten hvilket jeg selvf. betragter som en mulighed for massiv tuning uden konsekvenser :) men jeg er i tvivl om hvad jeg skal købe.

Bilen er (ifølge Thansen) en 135 hestes Volvo 940 Kombi. Hvis jeg køber Trin 2 hos BSR får jeg omtrent 205 heste og 330Nm. Trin 1 fra Autotech giver 190hk og 300Nm. Prisen er nogenlunde den samme, det er 800kr billigere hos Autotech men med broen og brændstof er vi oppe på det samme beløb.
Jeg kører hverken race eller brænder gummi nede ved havnen, bilen kører dagligt til og fra arbejde og måske en tur eller to til Legoland om sommeren.
Jeg vil gerne udnytte de kræfter motoren kan levere men helst uden at trække for meget ud af selve motoren eller de komponenter der sidder på den.
Pålidelighed er et af nøgleordene her, hvad er best og hvorfor? Er interesseret i at høre fra dem der har hands-on erfaringer med begge firmaer :)

På forhånd tak, Jon.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf KRONBORG@ » man apr 28, 2014 10:56 am

autotech ville jeg tag det køre super godt
KRONBORG@
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn dec 22, 2013 19:30 pm

Re: Chip Tuning.

Indlægaf 10musse » man apr 28, 2014 20:05 pm

Hej

BSR laver ganske fine chip og har en super fin service i Väksjö i det Svenske. RH motorsport i Nørresundby (mener jeg) laver ligeledes et super fint stykke arbejde, har rigtig god erfaring med begge virksomheder.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 751
Tilmeldt: søn jun 17, 2012 18:57 pm
Geografisk sted: Nord Sjælland.

Re: Chip Tuning.

Indlægaf Janus » man apr 28, 2014 22:44 pm

Min far har kørt 100.000 km med chip fra SCT competition i Göteborg.
Det gav i omegnen af 180 hk på en b230fk, og det var kun brændstof chippen der blev skiftet. Så længe det er moderat tuning, virker det ikke til det er så meget forskel på de forskellige chips.

Hvis du løbende vil forbedre og tune din bil, vil jeg anbefale chips fra Hi-Tuning.com. De benytter Fred fra turbobricks program, som er meget rost og brugt blandt 940 tunere.

Dog vil jeg anbefale dig at gå bilen efter inden den bliver tunet. Bilens org program kan kompensere for flere ting, såsom dårlig varcum slange eller dårlige tændingsdele. Det kan betyde at så snart chippen er monteret vil bilen kører dårligt, og programmet får skylden, selv om de reelt er en helt anden fejl. Så start med at lave det man kalder stage 0 tuning, inden du tuner bilen.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 11:18 am
Geografisk sted: Hillerød

Re: Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » tirs apr 29, 2014 23:05 pm

Så er der bestilt chip fra BSR. Spændt på at se hvor stor en forskel den gør. Havde det rigtig sjovt med at få ECU ud af sin holder, skidesmart at bruge sådan en knækbolt så almindelige mandfolk ikke piller :)
Har bestilt Trin 2 til LPT modellen, den skulle give 205hk og 330Nm. Tallene er ikke så vigtige så længe jeg er tilfreds med ydelsen, skal være en pæn kurve hele omdrejningsfeltet igennem. Optiflow er på plads og udstødningssystem bliver gennemgået her i sommeren 2014. Måske kommer der en lille videoklip når chip´en er monteret.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » tirs maj 20, 2014 10:20 am

Så er bilen blevet chippet. Mangler at montere en trykmåler og finjustere trykket. Når det er gjort kommer der nok også en lille video hvis der en nogen ændring i ydelsen :)

https://www.youtube.com/watch?v=GLbw3k5a43o&feature=youtu.be
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf Pede66 » tirs maj 20, 2014 18:50 pm

Flot orange lampe :-)

Hvis du trykker til den på den youtube video, så er du blevet snydt.
Min FX uden turbo er væsentligt hurtigere en det der?
Måske du skulle få den målt?

Mvh Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » tirs maj 20, 2014 21:10 pm

Jamen tillykke.

Men den får ikke fuld pedal da jeg ikke ved hvor meget den lader og de første 150m er op ad bakke. Er dog ikke blevet snydt :) ved godt at den ikke får 205 heste som de siger, havde ingen forventninger om at slå verdensrekorder i mellem-accelerationer. Men den en meget frisk og forskellen på før og efter er større end jeg havde håbet. Den arbejder jævnt igennem omdrejningsfeltet og trækker meget fint, forbruget bliver ikke bedre som sådan da min højre fod er vokset 2 størrelser siden chipning.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf Pede66 » tirs maj 20, 2014 21:44 pm

Hvis du får fat på et instrument fra en FT så er der et ladetryks meter i det.
Dog uden tal angivelse.

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » ons maj 21, 2014 0:56 am

Det skal være med tal og bliver monteret ved siden af instrumenterne i venstre side. Jeg skal kunne følge med ladetrykket. Den skal køre med 0,95 bar og den bliver justeret ind i løbet af et par uger.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » fre maj 30, 2014 21:29 pm

Trykmåler er på plads, bilen lader kun 0,6 bar.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf SneakyCreep » lør jun 07, 2014 16:39 pm

Den skulle gerne vise min 0.8 Bar..
Husker at wastegate skal skiftes ved tuning på 135 HK.. hvis det er gjort, er resten justering.
SneakyCreep
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons okt 06, 2010 20:27 pm

Re: Chip Tuning.

Indlægaf JonFreyr » man jun 09, 2014 23:26 pm

Ja det er meningen at den skulle køre på 0,95 bar. Wastegate er skiftet og grundjusteret. Dumpventil "dumper" selvom trykmåler stadig viser vakuum hvilket er, i min verden, ikke godt nok. Ny trykmåler på vej fra BSR.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Chip Tuning.

Indlægaf marcuscl » søn sep 26, 2021 22:10 pm

Ved godt det en gammel tråd, men fik du målt effekt med den chip? Eller har du noget 0-100 tid. Overvejer selv en chip fra BSR og ville høre om den er det værd. :)
Volvo 940 Turbo
marcuscl
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs jan 19, 2021 23:27 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 20 gæster