For et par år siden synes jeg det var på tide at servicere lygteviskerne. Det er noget bøvlet at få dem op på værkstedsbordet, kofangeren skal af først. Men jeg kunne se ved adskillelse, at det var helt unødvendigt med service. En lille elmotor trækker en spindel, som trækker nogle nylontandhjul og det eneste jeg gjorde var et fordele fedtet noget bedre. Og jeg "forseglede" viskerakslen med masser af fedt, så der ikke kunne trænge fugt ind via akslen.
Men fornylig stoppede de begge med at fungere, så min mistanke gik på den lille motor, som måske havde åndedrætsproblemer. Da de kom ud af viskerhuset kørte de begge helt fint, men det viste sig så, at det største nylontandhjul, som er koblet direkte til viskerakslen var gået fast. Den eneste årsag kunne kun være, at nylontandhjulet havde udvidet sig, så det ikke kunne køre rundt i det dertil indrettede hul det var monteret i - en slags leje. Hvordan det er sket har jeg ingen ide om.
Så jeg måtte slibe den reces der er i tandhjulet og som fungerer som leje. Da jeg ikke ejer en drejebænk var det heldigt, at tandhjulet kunne sættes i en boremaskine og noget stift sandpapir med korn 80 fik høvlet den ekspanderende nylon af.
Da det hele var på plads igen kom jeg i tanker om, at jeg skulle jo have fotograferet det eller lavet en video. Nå – det må blive næste gang.