CX90 navigationsanlæg

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

CX90 navigationsanlæg

Indlægaf XC90AWD » søn feb 10, 2019 12:07 pm

Blev træt af det gamle navigationsanlæg i XC90éren og købte derfor en Garmin Drive Smart 61 Europe LMT-S. Da jeg gerne ville have en strømforsyning til den nye Garmin, der slukker når jeg drejer nøglen til stop, så jeg ikke skal starte og stoppe den manuelt hver gang jeg kører, tog jeg den gamle ud i håb om at kunne finde en strømforsyning dernede, som netop havde den funktion. Jeg måtte imidlertid arbejde mig baglæns helt ned til CD-rom kassen under førersædet. Dens strømforsyning havde netop denne funktion, hvor spændingen forsvandt ca. 15-20 sec. efter at startnøglen var drejet til stop position. Da jeg ikke skulle bruge den gamle CD-rom læser mere, pillede jeg den ud og satte en ledning på strømforsyningen for at føre den op til min nye Garmin. For bedre at kunne komme til at arbejde drejede jeg lige nøglen og kørte sædet helt tilbage. Desværre lå den nye ledning, som jeg lige havde koblet på med korsluttede ender og spændingen forsvandt. Jeg ledte efter en sprunget sikring men fandt ingen defekt. Kom efterfølgende i tanke om at den spændings-forsyning må komme fra en udgang på computeren, da den har tidsforsinkelse.
Er der nogen der har en ide om, hvordan man kan genindkoble/etablere den spænding igen? Min radio er nu død og vil derfor gerne spørge om hvordan jeg piller fronten af i midter-konsollen og kommer ind til radioen? Hvor finder jeg f.eks. et el-diagram over navigationsanlægget? Det der er i Haynes har kun radioen med og ikke navigationanlægget.

Demonteringen af radioen er ganske simpelt, jeg fandt dette denne lille video, men har endnu ikke fundet årsagen til, at der ikke er nogen spænding til radioen.
https://www.youtube.com/watch?v=XfZzXYtW2h0
Har efterfølgende fundet en sikringsbox yderligere, der ikke er anvist i instruktionsbogen. Den sidder i førersiden over inddækningen ved bremsepedalen og der var sikringen sprunget.
Efterfølgende har jeg opdaget at spændingen til radioen går via CD-rom kassen under førersædet. I den er der et stik med 2 meget stive ledninger, som går op til midterkonsollen. Den ene må være en lysleder (lyser med et rødt lys i enden af lederen) og den anden giver spænding til radioen. Er der nogen som kan give en forklaring på den måde at fremføre spænding mellem to enheder?
XC90AWD
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: man sep 28, 2015 21:26 pm

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster