Hej Kim,
Du kan naturligvis gøre som du skriver, men pas meget på!
En akkumulator tillader ingen fejl.
Hvis akkumulatorens pluspol af en eller anden grund bliver kortsluttet til stel via de kabler du har trukket så brænder kablerne af pronto.
Jeg har været dér i mine unge dage, - det går meget hurtigt, - man når ikke at reagere.
En sommerdag i 1976 kørte jeg i min Renault 4L med soltaget åben da en ledning under instrumentbrættet kortsluttede til stel.
Uanset åbent soltag blev bilen fyldt med røg fra kablets isolation og jeg kunne ikke se forruden i de følgende 10 sekunder.
Jeg havde selv trukket ledningen...
Man lærer af de fejl man selv begår eller man lytter til de fejl andre har gjort.
-
Du skal sikre at al kabelføring er beskyttet mod skarpe kanter og slid.
Derfor skal du skal føre kablerne sammen med eksisterende kabler så vidt muligt.
Volvo har tænkt over hvor kabler er bedst sikret, - i forbindelse med en kollision og i forbindelse med overslidning.
Kablerne skal være dobbelt isoleret, - dvs.: udover deres egen isolation skal de have et ekstra lag, - som installationskabler i et hus.
Alt for at sikre at de ikke bliver skadet.
Fastgør kablerne til karrosseriet hvis muligt med tie straps, - gerne med lidt ekstra elektriker tape under hver strap.
Sikringsboksen skal være placeret så tæt som muligt på akkumulatoren, men stadig tilgængelig.
Det er for at minimere risiko for kortslutning mellem akku og sikringsboks.
Sikringen skal være afpasset til kablets dimension:
0.75m22: 10A
1.5mm2: 20A
Hvis du vælger ca. 14A per mm2 eller den nærmest MINDRE standard værdi kan du være relativ sikker på at sikringen springer før kablet brænder.
Du skal også sikre dig at kablet er dimensioneret ti den belastning du udsætter kabel for.
Hvad er den største strøm dit spil kan trække?
Spillet har måske en egen sikring der gør at elmotoren ikke brænder af hvis det bliver udsat for en last det ikke kan håndtere.
Hvis nej, så skal du se på spillets mærkeseddel, - der står hvor meget strøm det kan trække.
Unaset hvor du finder spillets mærkestrøm, så skal de kabler du trækker have en dimension der kan bære strømmen.
Den nemme løsning er: 10A pr. 1mm2.
Et spil der har en motor på f.eks. 960W trækker en strøm på 80A ved maksimum last.
Det betyder at du skal trække 8mm2 kabler og at sikringsdåsen skal udstyres med 80A sikringer.
Hvis motoren er specificeret til at kunne overleve en større strøm over kort tid (f.eks. hvis en last skal over en kant) skal kabler og sikring vælges efter denne strøm.
Der er en anden god grund til at anvende kabler med en større dimension til den type installation.
Kobber har en indre modstand: 18 Ohm / mm2 / km.
Det betyder at hvis du trækker to kabler (plus og nul) 2x2m, 4mm2 kabel så blever modstanden i kablet: (18 / 4) x (4 / 1000) = 18mOhm.
Det lyder af lidt, men hvis der løber 40 ampere gennem dette kabel så bliver spændingsfaldet: 18mOhm x 80A = 1.44V.
Det betyder at motorens effekt bliver nedsat fra 12V x 80A = 960W til (12-1.44) 0x 80A = 850W eller mindre, - afhængig af motoren.
--
Hvorfor al denne besvær?
Jo, - hvis du nogensinde bliver påkørt af en tosse der ikke kan styre sin bil og din bil går op i flammer...
Så vil din bil blive undersøgt for årsagen til branden.
Hvis de finder at du har indført en ulovlig installation i bilen får du ingen erstatning.
Desuden kan du dø i denne brand.
Mit råd er at du skal tænke dig om før du trækker strømførende kabler, - både i bil og i hus
Jeg har arbejdet i elektronikbranchen i over 40 år.
Det jeg har lært er, at der ikke er grænser for hvordan det kan gå galt og på hvor mange forskellige måder det kan gå galt.
Tænk på Murphys love (et udsnit):
- vis noget kan gå galt vil det gå galt.
- vis noget kan gå galt på flere forskellige måder vil det gå galt på den værst tænkelige måde.
Jeg har oplevet Murpy's love i funktion
----
Jeg håber det ovenstående giver en smule forstand.
Dewn virkelige verden er noget mere kompliceret, men jeg ar forsøgt at forsimple problemstillingen efter bedste evne.
/oakey