Kraft udtag på V70

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kraft udtag på V70

Indlægaf Kim S » tors feb 21, 2019 8:47 am

Jeg har en V70 AWD fra 2001, og en båd på trailer med et el spil.
Kan man lave en direkte forbindelse fra batteri i bilen og til spillet på trailer ( ved godt, at det kan man :) ).... MEN da Volvo åbenbart er MEGA følsom i deres el systemer ... ER DET SÅ KLOGT :?: :?: :?: , er der nogen der HAR lavet det og kan fortælle hvad der kræves for ikke at lave koks i hele systemet når spillet bruges, der skal vel være et relæ og noget beskyttelse så det store forbrug der uundgåeligt vil komme i opstart af spil ikke laver unoder :shock: i bilen
Eller skal jeg droppe det og smide en batteri kasse på traileren, det er bare mange kilo at spare på næsen af trailer, bare spillet vejer ca 30 kg.
Håber der er en el guru der kan hjælpe, for vil sgu helst ikke lave kuk i bilens system :wink:
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Kraft udtag på V70

Indlægaf Claus » fre feb 22, 2019 1:39 am

Hvis du tilslutter elspillet direkte på dit batteri, evt. via et stik skal du stoppe motoren når spillet bruges.
Lige som når man giver starthjælp.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Kraft udtag på V70

Indlægaf Kim S » fre feb 22, 2019 10:05 am

Takker.... jeg tænkte .. måske en boks med både sikring og noget elektronik der stopper "tilbage slag" ind i bilen ( lidt ligesom de startkabler der findes med en elektronik beskyttelses boks.. ja ved ikke om de virker .. )
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Kraft udtag på V70

Indlægaf oakey » fre feb 22, 2019 13:06 pm

Hej Kim,

Du kan naturligvis gøre som du skriver, men pas meget på!
En akkumulator tillader ingen fejl.
Hvis akkumulatorens pluspol af en eller anden grund bliver kortsluttet til stel via de kabler du har trukket så brænder kablerne af pronto.
Jeg har været dér i mine unge dage, - det går meget hurtigt, - man når ikke at reagere.
En sommerdag i 1976 kørte jeg i min Renault 4L med soltaget åben da en ledning under instrumentbrættet kortsluttede til stel.
Uanset åbent soltag blev bilen fyldt med røg fra kablets isolation og jeg kunne ikke se forruden i de følgende 10 sekunder.
Jeg havde selv trukket ledningen...

Man lærer af de fejl man selv begår eller man lytter til de fejl andre har gjort.
-
Du skal sikre at al kabelføring er beskyttet mod skarpe kanter og slid.
Derfor skal du skal føre kablerne sammen med eksisterende kabler så vidt muligt.
Volvo har tænkt over hvor kabler er bedst sikret, - i forbindelse med en kollision og i forbindelse med overslidning.
Kablerne skal være dobbelt isoleret, - dvs.: udover deres egen isolation skal de have et ekstra lag, - som installationskabler i et hus.
Alt for at sikre at de ikke bliver skadet.
Fastgør kablerne til karrosseriet hvis muligt med tie straps, - gerne med lidt ekstra elektriker tape under hver strap.

Sikringsboksen skal være placeret så tæt som muligt på akkumulatoren, men stadig tilgængelig.
Det er for at minimere risiko for kortslutning mellem akku og sikringsboks.
Sikringen skal være afpasset til kablets dimension:
0.75m22: 10A
1.5mm2: 20A
Hvis du vælger ca. 14A per mm2 eller den nærmest MINDRE standard værdi kan du være relativ sikker på at sikringen springer før kablet brænder.
Du skal også sikre dig at kablet er dimensioneret ti den belastning du udsætter kabel for.

Hvad er den største strøm dit spil kan trække?
Spillet har måske en egen sikring der gør at elmotoren ikke brænder af hvis det bliver udsat for en last det ikke kan håndtere.
Hvis nej, så skal du se på spillets mærkeseddel, - der står hvor meget strøm det kan trække.
Unaset hvor du finder spillets mærkestrøm, så skal de kabler du trækker have en dimension der kan bære strømmen.
Den nemme løsning er: 10A pr. 1mm2.
Et spil der har en motor på f.eks. 960W trækker en strøm på 80A ved maksimum last.
Det betyder at du skal trække 8mm2 kabler og at sikringsdåsen skal udstyres med 80A sikringer.
Hvis motoren er specificeret til at kunne overleve en større strøm over kort tid (f.eks. hvis en last skal over en kant) skal kabler og sikring vælges efter denne strøm.
Der er en anden god grund til at anvende kabler med en større dimension til den type installation.
Kobber har en indre modstand: 18 Ohm / mm2 / km.
Det betyder at hvis du trækker to kabler (plus og nul) 2x2m, 4mm2 kabel så blever modstanden i kablet: (18 / 4) x (4 / 1000) = 18mOhm.
Det lyder af lidt, men hvis der løber 40 ampere gennem dette kabel så bliver spændingsfaldet: 18mOhm x 80A = 1.44V.
Det betyder at motorens effekt bliver nedsat fra 12V x 80A = 960W til (12-1.44) 0x 80A = 850W eller mindre, - afhængig af motoren.
--
Hvorfor al denne besvær?
Jo, - hvis du nogensinde bliver påkørt af en tosse der ikke kan styre sin bil og din bil går op i flammer...
Så vil din bil blive undersøgt for årsagen til branden.
Hvis de finder at du har indført en ulovlig installation i bilen får du ingen erstatning.
Desuden kan du dø i denne brand.

Mit råd er at du skal tænke dig om før du trækker strømførende kabler, - både i bil og i hus :-)
Jeg har arbejdet i elektronikbranchen i over 40 år.
Det jeg har lært er, at der ikke er grænser for hvordan det kan gå galt og på hvor mange forskellige måder det kan gå galt.
Tænk på Murphys love (et udsnit):
- vis noget kan gå galt vil det gå galt.
- vis noget kan gå galt på flere forskellige måder vil det gå galt på den værst tænkelige måde.
Jeg har oplevet Murpy's love i funktion :-)

----
Jeg håber det ovenstående giver en smule forstand.
Dewn virkelige verden er noget mere kompliceret, men jeg ar forsøgt at forsimple problemstillingen efter bedste evne.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 807
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Kraft udtag på V70

Indlægaf Kim S » fre feb 22, 2019 16:51 pm

Tusind tusind tak...... jeg roder IKKE med el i huset... da jeg har MEGA respekt for strøm, så det er no go for mig.
Jeg tror bare jag sætter et seperat system på traileren, da der så heller ikke skal bruge lange ledninger fra batteriet til spillet, og relæboks samt sikringer kan sidde ved batteriet og intet andet på end spil og arbejds lys.
Det er dette system jeg har nu... men ny trailer kommer tirsdag og spil skal bestilles til den..... men takker
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster