Eftermontering af DAB radio

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 27, 2019 15:50 pm

Jeg har længe ønsket mig en DAB radio i bilen, og efter en del research har jeg fundet en løsning der virker.

Engelske Pure har fremstillet DAB radioer i mange år, og de har nu lavet en serie bilradioer, som er nemme at eftermontere. Jeg har købt denne: https://www.pure.com/dk/car-audio/products/highway-600 og har lige monteret den. Og den spiller aldeles fremragende. Jeg har endnu ikke tilsluttet telefondelen.

Den fungerer på den måde, at man klistrer en modtager med antenne på indersiden af bageste venstre siderude ved siden af de andre antenner. En antenne skal have et jordplan, hvilket de fleste rudeantenner ikke har. Men det har Pure. Den listes op bag beklædningen, så den via en magnet skaber forbindelse til taget. Genialt. Denne enhed skal have strøm, som jeg har fisket fra sikringsboxen bag fra sikring 11, som ikke var i brug. Det er den nu med en 5A sikring.

Ledningen trækkes så den løber over ruden. Pærenemt.

Ledningen er en USB ledning beregnet til at sættes i en USB cigarstik konverter. Sådan en kan man splitte ad og lodde ledningerne og derefter pakke den ind i epoxy eller lign. Jeg havde heldigvis sådan en her liggende: https://www.dkvolt.dk/produkt/stepdown-dc-12v-til-5v-usb-hun/.

Betjeningsenheden og modtageren kommunikerer trådløst.

Billede
Betjeningsmodulet er forsynet med noget smart klister, så man kan flytte rundt på det og det efterlader ikke noget snask. Den er batteridrevet med 2 AAA batterier.

Billede
Ikke noget godt billede, men øverst sidder der en lille enhed, som har elektrisk forbindelse til taget via en ledning med magnet og en ledning går op under beklædningen over vinduet, og antennen sættes fast i enheden og klistres til ruden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Hansemand » lør apr 27, 2019 21:30 pm

Tak for info, det er godt nok smart
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: søn apr 18, 2010 22:41 pm

Re: Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Koldstart » søn apr 28, 2019 8:47 am

God løsning for at få DAN i bilen. Du kunne formentlig tjene en pæn lille skilling på at tilbyde denne løsning til andre som også gerne vil høre DAB i deres bil.

OG.... Rigtigt skønt at se, at dine foto er skalleret så man rent faktisk kan se, hvad du ønsker at vise. Hvis andre ønsker at skallere deres billeder, hvilken opløsning skal de så ramme, for at få lige så pæne billeder i deres artikler? ... Måske bør sådan en information ligge som frossent indlæg under "Forslag til Volvosnak.dk samt teknisk support"?

Og her ser man så, at Hr. Ulrik kender sin Volvo:
Ulrik Friis skrev:... Denne enhed skal have strøm, som jeg har fisket fra sikringsboxen bag fra sikring 11, som ikke var i brug. Det er den nu med en 5A sikring...

Jeg ville ikke ane, hvilke sikringer der var belastet med hvad, endsige være i stand til at finde de terminaler jeg skulle klemme ledningerne ind i. Var de så banalt. at du kunne vippe sikringspladen ud fra sit monteringssted og så visuelt konstatere, hvilke sikringer er var forbundet og hvilke der var fri?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Koldstart » søn apr 28, 2019 8:50 am

Koldstart skrev:God løsning for at få DAB i bilen. Du kunne formentlig tjene en pæn lille skilling på at tilbyde denne løsning til andre som også gerne vil høre DAB i deres bil.

OG.... Rigtigt skønt at se, at dine foto er skalleret så man rent faktisk kan se, hvad du ønsker at vise. Hvis andre ønsker at skallere deres billeder, hvilken opløsning skal de så ramme, for at få lige så pæne billeder i deres artikler? ... Måske bør sådan en information ligge som frossent indlæg under "Forslag til Volvosnak.dk samt teknisk support"?

Og her ser man så, at Hr. Ulrik kender sin Volvo:
Ulrik Friis skrev:... Denne enhed skal have strøm, som jeg har fisket fra sikringsboxen bag fra sikring 11, som ikke var i brug. Det er den nu med en 5A sikring...

Jeg ville ikke ane, hvilke sikringer der var belastet med hvad, endsige være i stand til at finde de terminaler jeg skulle klemme ledningerne ind i. Var det så banalt. at du kunne vippe sikringspladen ud fra sit monteringssted og så visuelt konstatere, hvilke sikringer er var forbundet og hvilke der var fri?
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Ulrik Friis » søn apr 28, 2019 12:14 pm

Jeg glemte at nævne, at lyden går fra DAB radioen over i Volvoens HU-803 radio via FM signal. Det er lidt af en udfordring at vælge en frekvens, som DAB radioen kan sende på som ikke interfererer med andre FM radiostationer.

Jeg kører rundt primært på Sjælland og en gang imellem til Jylland, så jeg kiggede denne frekvensliste igennem: http://www.dkradio.dk/lokalrad.htm og valgte en frekvens, som kun benyttes af et par radiostationer i Sønderjylland.

Mht. billeder har jeg for flere år siden lavet en vejledning her til Volvosnak om hvordan man laver gode billeder til hjemmesider. Programmet som Volvosnak bruger, phpBB 2007, har ikke indbygget billedbehandling som alle moderne CMSer har, så man kan ikke bare uploade et billede fra telefonen på 4000x3000 pixels. Sådan et billede fylder a h til.

Så her følger en lille vejledning. Forudsætningen er, at det gøres på en almindelig computer. Der findes sikkert en app til vores telefoner som kan det samme, men det bruger jeg ikke.

Hent billedprogrammet Irfanview: https://www.irfanview.com/. Det er gratis og i verdensklasse.
Hvis du gerne vil beholde det originale billede så lav en kopi af det og brug kopien til at lave om på størrelsen.
Åben dit billede i Irfanview
Tast Ctrl+R (genvej for at vælge Image => Resize/Resample) => i Set new size skriver du i width 800 (Units: pixels; den sætter selv højden). Længere nede står der DPI, her skriver du 96. Klik OK.
Gem billedet.

Vigtigt: Du kan gøre billeder mindre, men du kan ikke forstørre dem. Så bliver de pixelerede. Billederne skal være .jpg eller .png filer for at du kan bearbejde dem.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Ulrik Friis » man apr 29, 2019 12:52 pm

Koldstart skrev:Jeg ville ikke ane, hvilke sikringer der var belastet med hvad, endsige være i stand til at finde de terminaler jeg skulle klemme ledningerne ind i. Var de så banalt. at du kunne vippe sikringspladen ud fra sit monteringssted og så visuelt konstatere, hvilke sikringer er var forbundet og hvilke der var fri?

Det er faktisk ret enkelt. Først finder du oversigten over sikringer i bilens instruktionsbog, så sammenligner du den med hvad der rent faktisk er forbundet. Her vil du hurtigt opdage, at nogle sikringer slet ikke er sat i, så den funktion er ikke aktiv i din bil.

Billede

Hos mig var bl.a. sikring 11 ikke monteret, og jeg kunne i oversigten læse mig til hvad den er beregnet til. Og det er ikke noget jeg har tænkt mig at eftermontere. Så jeg løsnede jeg boxen fra sit ophæg (nemt) og kiggede om bagpå boxen for at se om der var sat ledning i sikring 11. Og det var der. Den klippede jeg over og forbandt til DAB radioen med crimp værktøj.

Nu er der strøm på DAB radioen når tændingen er slået på.

Men inden du klipper nogen ledning over skal du sikre dig, at der ikke er strøm på sikringen, når tændingen er slukket. 12 volt udtaget i bagagerummet slukker nemlig ikke når tændingen afbrydes.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Eftermontering af DAB radio

Indlægaf Eran74 » søn maj 05, 2019 17:14 pm

Min DAB løsning er via Smartphone App DR og en adapter på multi CD indgang. Ikke flere små skærme og antenner og så virker vejvisning fra App samtidig og ingen problemer med udfald og interference. Så kan jeg også bruge Spotify.
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster