“Bagsmæk Åben” Stel mangler

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

“Bagsmæk Åben” Stel mangler

Indlægaf speikey » søn jun 09, 2019 15:53 pm

Hej. Tak for et dejligt forum.
Jeg har en dejlig V70 D5 2005 som jeg går og nusser lidt omkring. Jeg har problem med en stelledning i bagsmækken. Den som går fra kontakten nede i låsen og som viser om bagsmækken er lukket. Ledningen er brun. Og som jeg kan se, går den fra stikket nede ved lukketølet op og blir koblet på bagruden. Ligesom de vil ta stel'en derfra. Der er hul igennem fra kontakten og op til polskoen på bagruden. Men der er ikke stelforbindelse på den terminal på bagruden.
Tar jeg en ledning og sætter på terminalen i stikket til kontakten’s lyserøde. Altså den som er + polen til stikket og sætter til stel. Så forsvinder fejlmeldingen på displayet fint. Så der er ingen tvivl. Der mangler stelforbindelse.
Det jeg søger er en “ekspert” der kan forklare hvorfor volvo har valgt at bruge stel fra bagruden når der løber en stelledning lige fordi ???
Ser man på bagruden når klappen er oppe. Så er der 3 terminaler på den. I venstre side er der en + terminal og så den terminal som låsen’s stel er koblet på og i højre side er bagrudens - terminal.
Håber på en forklaring.
speikey
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør nov 24, 2018 18:06 pm

Re: “Bagsmæk Åben” Stel mangler

Indlægaf speikey » man jun 10, 2019 15:51 pm

Nå. Så er sagen måske opklaret. Fandt et diagram her på nettet over ledningsnettet. Jeg er langt fra en ørn til at læse sådan et diagram. Men med lidt logik og undersøgelse af bagrude er jeg kommet til den forklaring at. Den stel ledning som går op på bagruden hvorigennem kontakten i låsen skal trække stel er en stel som løber gennem bagruden over til stel på elbagruden. Er kommet frem til at den skal melde bagsmæk åben hvis bagruden knuses. I diagrammet kalder de den “glas breaking”
Løsningen jeg har lavet er at stripse en ledning til det eksisterende ledningsnet, og med 2 dobbelt pol sko forbinde stel fra elbagrude og så den stel i den anden side bagrude til kontakten. Så må jeg selv se hvis bagruden knuses. “der må jo være et brud på den tråd som ligger i bagruden” og hvis bagruden engang skal skiftes, så kan jeg tage ledningen væk og ledningsnettet er originalt igen :)
speikey
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør nov 24, 2018 18:06 pm

Re: “Bagsmæk Åben” Stel mangler

Indlægaf Kingo » søn jan 16, 2022 18:01 pm

Har lige haft præcis samme problem - min meldte on/off fejl på bagsmæk åben.

Man kan også tage stel fra det øverste bremselys midtpå - men jeg har gjort som dig og nu er der ikke længere fejl på bagsmæk / bagklap :)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: “Bagsmæk Åben” Stel mangler

Indlægaf oakey » fre feb 18, 2022 16:22 pm

Hej speikey,

Godt gået.
Det er med beklagelse jer læser at du ikke kunne få hjælp fra 'Volvosnakkerne'.
--
Måske kunne du hjælpe mig.
Jeg har downloaded eldiagrammer til mine biler (alle Volvo) gennem tiden fra en hjemmeside der nu ikke længere tilbyder denne service.
Idag mangler jeg mangler et eldiagram til min S60T/2005.
Hvor fandt du eldiagrammet til din V70?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster