V70 - 01 - spørgsmål til højtaler montering

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 - 01 - spørgsmål til højtaler montering

Indlægaf JAT » søn jul 28, 2019 12:44 pm

Har haft dørsiden af V. fordør.
Fjernet gl. standard Volvo højtalere (havde både diskant og mellemtone i døren)

Hvordan har I monteret ny diskant?
Jeg tænker blot at lime ny diskant ind i den tidligere "clips" der sidder tilbage i døren - efter at jeg clipsede den tidligere diskant enhed af.
Er det gangbart?

Hvordan har I montere ny mellemtone / bas i døren?
Jeg har nu fjernet gl. højtaler, der jo dels sidder på en vinklet plastik beslag, så det kommer til at flugte med indvendige dørside og dels har haft et lille beskyttelses halvtag hen over sig.
Umiddelbart tænker jeg blot at montere nye højtaler direkte plant med døren og lave en form for beskyttelses halvtag af noget blødt plast der kan beskytte bagsiden af højtaleren.
Men så opstår der jo et spillerum mellem selve døren og dørsiden. Tror I det gør den store forskel?

Endelig kan jeg se, at farvekoden til begge højtalere er nøjagtig den samme - grå med rød streg.
Det får mig til at tænke, at det simpelthen er den samme leder der går fra forstærker og ud til døren, hvorefter den bliver delt?
Det kunne også passe sammen med, at originale diskant enhed har en enkelt (kondensator??) sat på, som så skulle gøre det ud for en slagt delefilter. Er det korrekt?
Hvis ja, så vil jeg blot tilslutte mit nye delefilter til mellemtone enhedens ledninger og så lade det gøre resten af "arbejdet".
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - 01 - spørgsmål til højtaler montering

Indlægaf Anders_H » søn jul 28, 2019 20:27 pm

Jeg ved ikke med monteringen, men det er korrekt med ledningen. Den går fra bilen til bas/mellemtone og videre til diskanten øverst. Hiver du stikket af bassen, så spiller diskanten stadig.
Jeg mangler en bas/mellemtone til min premium. Lad mig vide, hvad du finder ud af.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: V70 - 01 - spørgsmål til højtaler montering

Indlægaf JAT » man jul 29, 2019 10:23 am

Anders_H skrev:Jeg ved ikke med monteringen, men det er korrekt med ledningen. Den går fra bilen til bas/mellemtone og videre til diskanten øverst. Hiver du stikket af bassen, så spiller diskanten stadig.

OK - det går jeg videre med. Tak


Anders_H skrev:Jeg mangler en bas/mellemtone til min premium. Lad mig vide, hvad du finder ud af.

Er din bas/mellemtone i stykker? Eller ønsker du blot "noget" nyere?
Mit indtryk er, at premium højtalerne er rigtigt gode - og svære at opdrive.

Jeg montere nogle ældre 6,5" Boston Acustic Pro højtalere foran. Separat bas/mellemtone og diskant. Et rigtigt godt sæt, jeg bare har haft liggende, medens jeg kørte BMW. Jeg købte dem til min tidligere Passat.

Så nu har jeg læst lidt mere, set lidt mere YT og forstår, at man skal beholde plastik beslaget mellem dørsiden og højtaleren. Den gamle Volvo højtaler skal ud af beslaget. Den er limet på beslaget, så limen skal først varmes op med hårtørrer eller varmepistol. Derefter skulle den kunne drejes af. Det ser ud til at der er en form for "bajonet" fatning. Du kan evt. se lidt mere her: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... ost1304892
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster

cron