Venstre forlygte

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Venstre forlygte

Indlægaf pein » søn jan 03, 2021 13:26 pm

Hej i forbindelse med syn skiftede jeg begge forlygter til nye. den venstre havde fejl på positionslyset, så jeg tog lygten ud og der var ikke noget i vejen med pæren. I med lygten igen og så var der ikke nogle af lamperne der lyste, og i displayet blev der skrevet " der er flere defekte pærer. Det er der ikke.
Så er der en venlig sjæl i Århus området der vil hjælpe mig med Vida. Det kan være den kun skal have fejlene nulstillet.
Venlig Hilsen Peter Jensen
Volvo S80 D5 2006 393.000 km
pein
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs maj 04, 2010 23:45 pm
Geografisk sted: 8260 Viby

Re: Venstre forlygte

Indlægaf oakey » søn jan 03, 2021 17:30 pm

Hej Pain

Det vigtigt at vi taler samme 'sprog':
Forlygten er den enhed hvor pærene er monteret.
Pærene er de enheder der udstråler lys.

Nu til problemsløsningen:
Bilens computere (ja, - der er mange i din S80) overvåger mange ting, blandt andet hvor meget strøm de enkelte pærer bruger når de er tændt.
Hvis der er dårlig forbindelse i et stik eller mellem pære og stik så vil strømforbruget være for lavt eller variere for meget.
Hvis du har rykket i et stik kan det ske at der er opstået en løs forbindelse som computeren er utilfreds med.
Hvis man skifter til LED pærer på ældre biler som din vil computeren melde fejl fordi den nye pære ikke bruger nok strøm.
-
Jeg vil anbefale dig at lede efter dårlig forbindelse alle de steder du har været.
Når man begynder at bevæge kabler og stik der har ligget trygt og stille i over 10 år, så kan man få mange problemer.

Tænk på hvad du har haft fat i og tænk på f.eks.:
- Korroderede stik og sokler (inklusive pærene)
- Knækkede ledninger

Der er mange muligheder for at udløse en fejl ved at bevæge dele som ellers ligger fast.
Stik og de sokler de er placeret i kan korrodere over tid, - det bør de ikke hvis pakningerne holder, men det sker.
Så længe stik og sokkel er fast monteret, tager det alng tid før korrosionen kan give problemer.
Hvis man adskiller stik og sokkel og der allerede er korrosion får man en problem når de to bliver forbundet igen:
- Korrosion kan blive skrabet ind mellem kontaktfladerne.
- Placeringen kan ændre sig så kontakten nu er et sted hver der er korrosion.

Et stik du ikke har tænkt på kan være strukket, trykket eller på anden måde bevæget så forbindelsen i stikket er blevet dårlig.

Jeg håber det ovenstående kan være til nogen hjælp.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Venstre forlygte

Indlægaf pein » fre mar 19, 2021 16:25 pm

Hej Oakey
Mange tak for indput, jeg har desværre også haft problemer med at logge ind men nu er alt godt bilen er synet. Det var stikket i den nye lygte der skulle " hales " ud.

Venlig hilsen Peter Jensen
pein
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs maj 04, 2010 23:45 pm
Geografisk sted: 8260 Viby


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster