af oakey » søn jan 03, 2021 17:30 pm
Hej Pain
Det vigtigt at vi taler samme 'sprog':
Forlygten er den enhed hvor pærene er monteret.
Pærene er de enheder der udstråler lys.
Nu til problemsløsningen:
Bilens computere (ja, - der er mange i din S80) overvåger mange ting, blandt andet hvor meget strøm de enkelte pærer bruger når de er tændt.
Hvis der er dårlig forbindelse i et stik eller mellem pære og stik så vil strømforbruget være for lavt eller variere for meget.
Hvis du har rykket i et stik kan det ske at der er opstået en løs forbindelse som computeren er utilfreds med.
Hvis man skifter til LED pærer på ældre biler som din vil computeren melde fejl fordi den nye pære ikke bruger nok strøm.
-
Jeg vil anbefale dig at lede efter dårlig forbindelse alle de steder du har været.
Når man begynder at bevæge kabler og stik der har ligget trygt og stille i over 10 år, så kan man få mange problemer.
Tænk på hvad du har haft fat i og tænk på f.eks.:
- Korroderede stik og sokler (inklusive pærene)
- Knækkede ledninger
Der er mange muligheder for at udløse en fejl ved at bevæge dele som ellers ligger fast.
Stik og de sokler de er placeret i kan korrodere over tid, - det bør de ikke hvis pakningerne holder, men det sker.
Så længe stik og sokkel er fast monteret, tager det alng tid før korrosionen kan give problemer.
Hvis man adskiller stik og sokkel og der allerede er korrosion får man en problem når de to bliver forbundet igen:
- Korrosion kan blive skrabet ind mellem kontaktfladerne.
- Placeringen kan ændre sig så kontakten nu er et sted hver der er korrosion.
Et stik du ikke har tænkt på kan være strukket, trykket eller på anden måde bevæget så forbindelsen i stikket er blevet dårlig.
Jeg håber det ovenstående kan være til nogen hjælp.
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.