Kølerens blæser starter altid, når motor startes :-(

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kølerens blæser starter altid, når motor startes :-(

Indlægaf Bolvo » tors dec 30, 2021 5:52 am

Kære Volvo'ister ... lidt EL-hjælp søges.

Blæseren på min '06 XC70 2,5T starter, lige så snart jeg starter motoren - og det på fuldt drøn, så det kan høres. Den starter ikke, hvis nøglen bare drejes til pos.II - det er kun hvis motoren faktisk startes, at den starter.
Der er/har været monteret elektrisk kabinevarmer i bilen, for udestikket er der stadig derude i forskærmen, og el-stikket til indedelen findes også stadig i fodrummet i passagersiden ud mod hjulskassen.

Jeg ved ikke, om der også stadig er, eller har været, en dyppekoger i den? Men jeg tænker mig, at mindst en af delene - eller begge - meget vel kan have noget med blæserproblemet at gøre.

Hvordan konstaterer man, at det er monteret dyppekoger i den eller ej? Hvor sidder en sådan typisk på en 5-benet 2,5'er, og hvor trækkes strømmen fra?
T.O. kan man se lidt ekstra ledninger langs luftfilterkassen ud mod forskærmen - som dog ender blindt, da de er klippet over! Men der er også et par ledninger eller tre (fra batteriets pluspol?) og derfra ud mod skærmen og ind mod bagsiden af motoren inde i mellem bagsiden af luftfilterkassen og sikringsboksen, hvor de forsvinder nedad ...

Nogen, der kender en god autoelektriker, der ligger tættere på nordkysten, end ham jeg kender til, der ligger i Birkerød?

Takker på forhånd :-)
/Bo
P2 XC70 2.5T man 2006
2½ x 73 KAWA 350-S2A + 3/4 77 KAWA KH400-A4 (resdels-MC)
Før: '97 V70 2.0 T5 | '06 XC70 2.5T man VOR | 00 Avensis 1.8 Sol stc | 94+95 Carina E 2.0 SLi stc | 85 AE82 Club Prestige, 89 do California | 78 Starlet 1.1
Brugeravatar
Bolvo
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Rudersdal, NSJ

Re: Kølerens blæser starter altid, når motor startes :-(

Indlægaf Bolvo » søn apr 13, 2025 17:52 pm

Hej igen..... LTNS - og jeg kører stadig i min dejlige XC70'er, der runder 20 år om få måneder :D

Nu vil jeg ikke brokke mig over, at ingen har svaret mig på ovenstående problem i de forløbne 3½ år(!!!). I stedet vil jeg svare mig selv, og dermed komme med en opdatering, som andre måske kan have glæde af, og som jeg vist også har lovet, jeg ville, i en anden, gammel tråd om selvsamme konstant kørende el-kølerblæser ...

Ser straks, at der er lidt mere liv herinde, end der var førhen, og det glæder mig meget :D

Nuvel .... resultatet blev, at min mek'er målte sig frem til, at modstanden i min gamle blæserenhed var stået af. Da den IKKE kan købes separat, fordi den er en integreret enhed på blæserenheden, er man tvunget til at købe sig en ny/brugt blæserenhed, hvor modstanden er intakt. Efter maaaange måneders søgen fandt jeg endelig en i Sverige med det eksakt samme resdelsnr. som min gamle havde (30749759), da jeg ikke ønskede at tage chancen med nogle af de blæserkølere, "der burde passe" i følge min nr-pladesøgning på tilgængelige blæserenheder. Selvsamme blæser fandt jeg så også via NEM-dele her i DK - altså den eksakt samme blæserenhed fra den selvsamme autoophugger i Sverige! Bestilte man den i DK, ville den koste 2/3-dele mere, end hvad den koster, hvis man bestiller den via huggeren i Sverige til levering i Sverige, Så nej - jeg bestilte ikke igennem den danske ophugger og NEM-dele. Fik selvfølgelig en ven i Sverige til at tage imod den, og kvitterede ved at give ham en stor håndfuld gode, stærke specialøl fra DK, da jeg hentede den hos ham en dag flere måneder senere, hvor jeg alligevel var i Sverige.

Nu gik der så omkring endnu et halvt år, inden jeg fik udskiftet blæseren i bilen, men altså - den virkede, som den skulle - hvilket vil sige i siger og skriver 5 dage!!!! Så var jeg tilbage til en blæser, der IGEN køret konstant!!???

Nu var det imidlertid sådan, at jeg IKKE havde fået lavet min A/C endnu - for den virker ikke, hvis ikke blæseren virker. Men nu virkede blæseren ikke, fordi A/C'en ikke virkede :shock: - går jeg ud fra. For jeg fik kort efter - på anbefaling af en ven - Keld Hansen Bil A/S i Fr.sund til at fikse min A/C, hvorefter blæseren fra Sverige har opført sig eksemplarisk lige siden :D .. so, problem solved.

Håber, at mindst én af jeg kan bruge ovenstående til noget fornuftigt :-)

Bedste Volvohilsener,
Bo
P2 XC70 2.5T man 2006
2½ x 73 KAWA 350-S2A + 3/4 77 KAWA KH400-A4 (resdels-MC)
Før: '97 V70 2.0 T5 | '06 XC70 2.5T man VOR | 00 Avensis 1.8 Sol stc | 94+95 Carina E 2.0 SLi stc | 85 AE82 Club Prestige, 89 do California | 78 Starlet 1.1
Brugeravatar
Bolvo
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Rudersdal, NSJ

Tilbage til El-system og Instrumenter