Kølerens blæser starter altid, når motor startes :-(

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kølerens blæser starter altid, når motor startes :-(

Indlægaf Bolvo » tors dec 30, 2021 5:52 am

Kære Volvo'ister ... lidt EL-hjælp søges.

Blæseren på min '06 XC70 2,5T starter, lige så snart jeg starter motoren - og det på fuldt drøn, så det kan høres. Den starter ikke, hvis nøglen bare drejes til pos.II - det er kun hvis motoren faktisk startes, at den starter.
Der er/har været monteret elektrisk kabinevarmer i bilen, for udestikket er der stadig derude i forskærmen, og el-stikket til indedelen findes også stadig i fodrummet i passagersiden ud mod hjulskassen.

Jeg ved ikke, om der også stadig er, eller har været, en dyppekoger i den? Men jeg tænker mig, at mindst en af delene - eller begge - meget vel kan have noget med blæserproblemet at gøre.

Hvordan konstaterer man, at det er monteret dyppekoger i den eller ej? Hvor sidder en sådan typisk på en 5-benet 2,5'er, og hvor trækkes strømmen fra?
T.O. kan man se lidt ekstra ledninger langs luftfilterkassen ud mod forskærmen - som dog ender blindt, da de er klippet over! Men der er også et par ledninger eller tre (fra batteriets pluspol?) og derfra ud mod skærmen og ind mod bagsiden af motoren inde i mellem bagsiden af luftfilterkassen og sikringsboksen, hvor de forsvinder nedad ...

Nogen, der kender en god autoelektriker, der ligger tættere på nordkysten, end ham jeg kender til, der ligger i Birkerød?

Takker på forhånd :-)
/Bo
'06 XC70 2.5T man VOR
'73 KAWA 350-S2A x2½ (+3/4 '77 KAWA KH400-A4 res.dels-MC)
Før: '97 V70 2.0 T5 | '06 XC70 2.5T man VOR | '00 Avensis 1.8 Sol stc | '94+'95 Carina E 2.0 SLi stc | '85 AE82 Club Prestige, '89 do California | '78 Starlet 1.1
Brugeravatar
Bolvo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: ons jan 22, 2020 1:54 am
Geografisk sted: Rudersdal, NSJ

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster