Side 1 af 1

Forhøjet spænding

Indlæg: tors mar 09, 2023 19:02 pm
af Solberg
Hejsa

Har en Volvo V70 III D3 Summum fra 07/2011. Den har det opdateret infotainment, men ligger i skellet mellem den første udgave og facelift (ved ikke om det har nogen betydning ift. elsystem).

Jeg oplever at den lader med 15,0 V her efter det er blevet lidt koldere. Jeg har stik i 12 V med display, hvilket er grunden til at jeg har opdaget det. Jeg har to og tjekket at de viser det samme. Jeg har endnu ikke haft et multimeter på generator, men hertil skal det siges at jeg fik skiftet generator for ca. 3 måneder siden, og i den forbindelse fik jeg verficeret at display og multimeter viste det samme. Anyway, det er lidt forhøjet formoder jeg. Sidst jeg fik generator skiftet, viste den 15,6 V. Jeg fik den skiftet hurtigt for at ikke at ødelægge noget. Jeg fik sat en original på- Efter den blev skiftet ladede den med 14,7-14,8 V.

Hvad kan den høje spænding skyldes? Kan batteri have taget lidt skade af den høje spænding, da generator var defekt og en forhøjet indre modstand betyde lidt højere spænding fra generator?

Hvilespænding på batteri er 12,3 V (altså bare med tænding), når den er driftvarm, og i morges ved minus 7 grader (bilens måler) viste den kun 12,0 V (havde ladet den holde ude hele natten for at se om det fremprovokerede batterialarm for lav spænding).

Den har ligget på 14,7-14,8 V siden skift af generator, men er så her efter det er blevet koldere, steget til 15 V. Den holder i garage til hverdag, men når den har været ude i kulen (ca. 20 km), så stiger den fra 14,7 V til 14,9-15 V. Batteriet er fra maj '21.

Re: Forhøjet spænding

Indlæg: fre mar 10, 2023 9:48 am
af jimDK
Hvad kan den høje spænding skyldes?


Lavere omgivelses-temperatur. Bilen hæver lade-spændingen når temperaturen falder.

Jeg skal ikke kunne sige om det er den eneste effekt, der er på spil, men det er i hvert fald en faktor.

Så jeg ville ikke være så nervøs, men vente og se, når vi får lidt varmere vejr, så sænkes ladespændingen.