Relæer - V70 - 2003

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Relæer - V70 - 2003

Indlægaf Gozza » tors jun 26, 2025 12:50 pm

Hej,

i brugsforvirringen er der listet de forskellige sikringer og hvilke ampere disse skal have.
Men jeg synes ikke jeg nogen steder kan finde detaljer over de forskellige relæer?

Hornet er dødt (begge to) og jeg har prøvet at skifte sikringen.
Allerførst ville jeg gerne prøve at bytte et nuværende relæ i bilen med horn relæet, men jeg skal jo først finde et identisk relæ.

Så hvis nogle kender til et sted hvor man kan se de ting der er skrevet på relæerne, så ville det være fantastisk.

mvh
Ken
Gozza
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Relæer - V70 - 2003

Indlægaf Volvos » ons jul 23, 2025 9:49 am

Du har nok fået det fikset - eller hvad?

Du bør måle dig frem.

Har du testlampe og multimeter til rådighed?
Start ved forbrugeren - får den/de spænding og stel?

Hvis ikke så tag relæet op og mål og der er spænding samt stel til stede til relæet. Gerne med lidt belastning imellem, f.eks. en pære.
Mål om der på et af benene kommer spænding, når du aktiverer hornkontakten i bilen.
Hvis ovenstående er ok, er det formentlig relæet der fejler, men der kan være andre årsager.

Test relæet. Her skal du enten sætte et mellemstykke ind eller forbinde med eksterne ledninger. Du kan også tage kappen af relæet og så sætte det ned i soklen igen.
Hvis ikke du har nogen forudsætninger for dette, altså kendskab til et relæ "indvendigt", er det nok ikke vejen frem.

Ofte er de fleste relæer blot fire- eller fembenede relæer og fungerer i princippet ens.

Dette er alene for at vise princippet i et 5-benet relæ: https://www.fruugo.dk/2-pak-12v-80a-5-b ... 1kEALw_wcB
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter