Kun 12,30V efter opladning !

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kun 12,30V efter opladning !

Indlægaf Peter_C » tirs mar 17, 2009 9:46 am

Hej Volvofolk

Min 1997 V40 2,0 Aut. m. benzinfyr bruger mere strøm end den kan nå at lade.
Den kører korte ture (5 min) til dagplejen med datteren om morgenen, og når så benzinfyret kører 30 min forinden skal der jo mangle strøm på et
tidspunkt. Det er der vist ikke noget underligt i.

MEN ...

I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min nyindkøbte impulslader på.
Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så langt så godt.
Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden den
af og gik iseng

I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår (og inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?

Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
Laderen er en Deca SM1270
http://www.decaweld.com/default.asp?cmd ... mdID=15112

Anyone ?

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Balder » tirs mar 17, 2009 11:26 am

jamen , hvad forventer du af et 12v batterie ? det er jå helt i orden . og oveni har du hele tiden forbruger på bilen , fx alarm , startspærre,radio... - bare den ikke falder under 11,5v så er det faktisk normalt .

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Indlægaf VolvoSport » tirs mar 17, 2009 13:45 pm

Hvorledes skal et autobatteri med 6 celler, som hver har en spænding på 2 volt, kunne afgive mere end 12 volt?
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Peter_C » tirs mar 17, 2009 14:27 pm

VolvoSport skrev:Hvorledes skal et autobatteri med 6 celler, som hver har en spænding på 2 volt, kunne afgive mere end 12 volt?


Både Banner Batteries hjemmeside (batteriet er af mærket Banner) samt et "lærehæfte i brug af multimeter på bil" fra Fluke omtaler 12,60 - 12,72 Volt som "fuldt opladet batteri. 12,30-12,40 skulle være 50-75 % kapasitet OG 12,0 Volt skulle være "ingen kapasitet" !!!

... så derfor ville jeg jo gerne finde ud af hvorfor mit batteri ikke kommer op på 12,6 - 12,7 V efter ladning

MVH Peter C
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Balder » tirs mar 17, 2009 17:05 pm

nu skal du lige huske , at de verdier su skriver om , er målt i "rumtemperatur", dvs ca. 20 gradC - ved 0 gradCer kapacitæten allerede ned på 50% .

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ulrik Friis » tirs mar 17, 2009 23:43 pm

Det er korrekt, at et fuldt opladet batteri skal have 12,72 volt målt over polerne i hviletilstand fordi hver celle giver 2,12 volt. I driftstilstand skal der gerne være 14,4 volt over polerne. Mange tror, at elanlægget er et 12 volts men det er altså et 14 volts. Måler man over polerne mens startmotoren er aktiveret falder spændingen til 10-11 volt.

Kapaciteten og spændingen hænger sammen med syrens vægtfylde. Fuldt opladet batteri skal ved 20 grader have en syrevægtfylde på 1,28 og en hvilespænding på 12,72 volt. Falder syrevægten falder spændingen og kapaciteten.

Hvis du har en pulslader, så skal du lade den sidde så længe som muligt. Det er nemlig først ved mange gentagne ladninger at det bliver ladet helt op. Man kan sagtens få fornemmelsen af at have et fuldt opladet batteri efter kort tid, men så viser det sig alligevel ikke at være tilfældet. Lad laderen sidde så længe det overhovedet er muligt.

Så er der temperaturafhængigheden. Hvilespændingen ændrer sig ikke ved lavere temperaturer :!: Men batteriets ydeevne forringes da kapaciteten falder med temperaturen. Hvis batteriet har 100% kapacitet ved 25 grader vil det have 50% kapacitet ved -18 grader.

Et batteri med 11,5 volt i hvilespænding ved 20 grader, 0 grader eller -20 grader er færdigt! Ved 11,5 volt er der ikke engang 10% af kapaciteten tilbage.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Peter_C » ons mar 18, 2009 9:05 am

Ulrik Friis skrev:Hvis du har en pulslader, så skal du lade den sidde så længe som muligt. Det er nemlig først ved mange gentagne ladninger at det bliver ladet helt op. Man kan sagtens få fornemmelsen af at have et fuldt opladet batteri efter kort tid, men så viser det sig alligevel ikke at være tilfældet. Lad laderen sidde så længe det overhovedet er muligt.


Det kan være der hunden ligger begravet. Det ER en pulslader, så der skulle ikke være noget i vejen for at lade den sidde f.eks. hele weekenden. Det vil jeg prøve (uanset at den melder "batteri opladet")

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster