Side 1 af 1

Kun 12,30V efter opladning !

Indlæg: tirs mar 17, 2009 9:46 am
af Peter_C
Hej Volvofolk

Min 1997 V40 2,0 Aut. m. benzinfyr bruger mere strøm end den kan nå at lade.
Den kører korte ture (5 min) til dagplejen med datteren om morgenen, og når så benzinfyret kører 30 min forinden skal der jo mangle strøm på et
tidspunkt. Det er der vist ikke noget underligt i.

MEN ...

I går eftermiddags målte jeg 12,40 V på batteriet, og jeg satte derfor min nyindkøbte impulslader på.
Den tændte dioden for "batteriet er 50-75% kapacitet og lades" ... så langt så godt.
Efter 4-5 timers ladning viste laderen "batteri opladet" så jeg pilleden den
af og gik iseng

I morges da jeg lige skulle kontrollere hvor godt det så var blevet igår (og inden jeg tændte fyret) viste multimeteret så 12,30 V !!!
Hvad hulan er det nu for noget ? Hvor pokker er al strømmen "blevet af" ?

Batteriet er et alm. blybatteri på 75Ah og det er ca. 1 år gammelt.
Laderen er en Deca SM1270
http://www.decaweld.com/default.asp?cmd ... mdID=15112

Anyone ?

MVH Peter C:

Indlæg: tirs mar 17, 2009 11:26 am
af Balder
jamen , hvad forventer du af et 12v batterie ? det er jå helt i orden . og oveni har du hele tiden forbruger på bilen , fx alarm , startspærre,radio... - bare den ikke falder under 11,5v så er det faktisk normalt .

mvh balder

Indlæg: tirs mar 17, 2009 13:45 pm
af VolvoSport
Hvorledes skal et autobatteri med 6 celler, som hver har en spænding på 2 volt, kunne afgive mere end 12 volt?

Indlæg: tirs mar 17, 2009 14:27 pm
af Peter_C
VolvoSport skrev:Hvorledes skal et autobatteri med 6 celler, som hver har en spænding på 2 volt, kunne afgive mere end 12 volt?


Både Banner Batteries hjemmeside (batteriet er af mærket Banner) samt et "lærehæfte i brug af multimeter på bil" fra Fluke omtaler 12,60 - 12,72 Volt som "fuldt opladet batteri. 12,30-12,40 skulle være 50-75 % kapasitet OG 12,0 Volt skulle være "ingen kapasitet" !!!

... så derfor ville jeg jo gerne finde ud af hvorfor mit batteri ikke kommer op på 12,6 - 12,7 V efter ladning

MVH Peter C

Indlæg: tirs mar 17, 2009 17:05 pm
af Balder
nu skal du lige huske , at de verdier su skriver om , er målt i "rumtemperatur", dvs ca. 20 gradC - ved 0 gradCer kapacitæten allerede ned på 50% .

mvh balder

Indlæg: tirs mar 17, 2009 23:43 pm
af Ulrik Friis
Det er korrekt, at et fuldt opladet batteri skal have 12,72 volt målt over polerne i hviletilstand fordi hver celle giver 2,12 volt. I driftstilstand skal der gerne være 14,4 volt over polerne. Mange tror, at elanlægget er et 12 volts men det er altså et 14 volts. Måler man over polerne mens startmotoren er aktiveret falder spændingen til 10-11 volt.

Kapaciteten og spændingen hænger sammen med syrens vægtfylde. Fuldt opladet batteri skal ved 20 grader have en syrevægtfylde på 1,28 og en hvilespænding på 12,72 volt. Falder syrevægten falder spændingen og kapaciteten.

Hvis du har en pulslader, så skal du lade den sidde så længe som muligt. Det er nemlig først ved mange gentagne ladninger at det bliver ladet helt op. Man kan sagtens få fornemmelsen af at have et fuldt opladet batteri efter kort tid, men så viser det sig alligevel ikke at være tilfældet. Lad laderen sidde så længe det overhovedet er muligt.

Så er der temperaturafhængigheden. Hvilespændingen ændrer sig ikke ved lavere temperaturer :!: Men batteriets ydeevne forringes da kapaciteten falder med temperaturen. Hvis batteriet har 100% kapacitet ved 25 grader vil det have 50% kapacitet ved -18 grader.

Et batteri med 11,5 volt i hvilespænding ved 20 grader, 0 grader eller -20 grader er færdigt! Ved 11,5 volt er der ikke engang 10% af kapaciteten tilbage.

Indlæg: ons mar 18, 2009 9:05 am
af Peter_C
Ulrik Friis skrev:Hvis du har en pulslader, så skal du lade den sidde så længe som muligt. Det er nemlig først ved mange gentagne ladninger at det bliver ladet helt op. Man kan sagtens få fornemmelsen af at have et fuldt opladet batteri efter kort tid, men så viser det sig alligevel ikke at være tilfældet. Lad laderen sidde så længe det overhovedet er muligt.


Det kan være der hunden ligger begravet. Det ER en pulslader, så der skulle ikke være noget i vejen for at lade den sidde f.eks. hele weekenden. Det vil jeg prøve (uanset at den melder "batteri opladet")

MVH Peter C: