Blæser til temperaturmåler - V70 2,4 2001

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Blæser til temperaturmåler - V70 2,4 2001

Indlægaf mls » tors okt 15, 2009 11:53 am

Hej Forum. Der sidder en blæser i/bag midterkonsollen, som slår til allerede, når man åbner døren til kabinen - den forsyner så vidt jeg ved en lille temperaturmåler, som bilen bruger til at måle temperaturen i kabinen med. Problemet er, at denne lille ventilator larmer/brummer ret meget, hvilket er rimeligt irriterende at høre på - den er blevet blæst igennem med noget højtryksluft og forsøgt renset, men den larmer stadigvæk, så jeg skal nok bare have en anden. Men hvor hulen kan jeg finde delen henne - har prøvet at kigge lidt på Autoophuggernes Datalager, men jeg kan ikke finde ud af, hvad delen hedder som officiel betegnelse - nogen her der kan hjælpe eller kender til problemet?
mls
Ny bruger
Ny bruger

Re: Blæser til temperaturmåler - V70 2,4 2001

Indlægaf Ulrik Friis » tors okt 15, 2009 14:57 pm

Brummeriet stammer fra ubalance i blæseren og ubalancen stammer fra skidt og snavs som du ikke kan udrydde ved at blæse den igennem udefra. Du er nødt til at afmontere den for at rense den helt.

Først skal du tage strømmen på bilen: Sluk den, åben bagklappen, når lyset i bagagerummet slukkes kan du gå igang. Fjern kablet til minuspolen på batteriet.
Begynd med kuglepensholderen, den lirkes ud med et plasticværktøj, så du ikke skrammer delene.
Så skruer du 2 torx skruer ud i underkanten af ECC panelet. Nu kommer det svære, ECC panelet trækkes lidt ud så du lige akkurat kan få ordentligt fat i bagge sider, hvorefter du trækker nedad. Og modstanden kan godt være stor,

I denne svenske tråd kan du se nogle billeder af operationen: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=15598 - du skal scrolle ned til den sidste trediedel (07/10).

Blæseren skal skrues løs før du kan komme ordentligt til.

Når du tilslutter strømmen efter færdigt arbejde, skal du sætte tændingsnøglen på II, altså trinnet før aktivering af startmotoren. Det er for airbaggenes og fejlkodernes skyld. Uret skal så stilles.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Blæser til temperaturmåler - V70 2,4 2001

Indlægaf mls » fre okt 16, 2009 14:24 pm

Mange tak for input - jeg HAR haft blæseren ude og renset den for snavs, så godt som jeg kunne, men den larmer desværre stadigvæk, så jeg hælder mest til at den nok bare er slidt og trænger til udskiftning, men jeg mangler lige at finde ud af, hvad delen der skal skiftes præcist hedder, og hvor man evt. kan være heldig at finde den brugt.
mls
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter