Antenner i en V70 '02 - bruges til DAB?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Antenner i en V70 '02 - bruges til DAB?

Indlægaf Ulrik Friis » lør dec 19, 2009 23:40 pm

Min bil er født med en TV modtager af den gammeldags "*" slags, og den kan nu kasseres, og jeg kan sagtens undvære den. TV modtageren har brugt nogle antenner indlejrede i de bageste sideruder, og jeg spekulerer over, om disse antenner kan bruges til en DAB radio modtager? Jeg har monteret en iMIV, så jeg kan spille musik fra min iPod, men iMIV'en kan jo også tilsluttes en DAB tuner.

Jeg går ud fra, at antennerne kan modtage UHF kanalerne fra kanal 21 (474 MHz) til kanal 69 (858 MHz). Jeg har tjekket modtagelsen på kanal 26 og 53, og det virkede upåklageligt.

DAB radio i DK sendes i frekvensområdet 220 - 233 MHz, og spørgsmålet er om TV antennerne kan bruges til disse frekvenser med et brugbart udbytte, evt med en eller anden snedig elektronisk tilpasning?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Antenner i en V70 '02 - bruges til DAB?

Indlægaf LarsV » tors dec 24, 2009 23:27 pm

Hej Ulrik

Hvis jeg forstår dit spørgmål ret, så vil du uden problemer kunne bruge den alm. antenne der er i bilen, jeg har selv rodet lidt med at få DAB i bilen, og efter hvad jeg har fundet ud af, så er det spørgsmål om at få et modul koblet på den eksisterende radio/antenne og så kører vi der ud af :) .

Julehilsen

Lars
LarsV
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Antenner i en V70 '02 - bruges til DAB?

Indlægaf Ulrik Friis » lør dec 26, 2009 1:44 am

Der findes moduler, som kan kobles ind på den eksisterende antenneinstallation, og man splitter så signalerne ud til hhv DAB og FM radiomodtager. Problemet er blot, at FM antennen er en diversity antenne, dvs. der er faktisk 3 antenner, én i hver bageste siderude og én i bagkofangern, og radioen måler signalstyrken på alle tre og vælger den der har bedst signal. Elektronikken, forstærkerne mv. der er koblet ind på FM antennen kan jeg forestille mig ikke vil virke, hvis jeg sætter flere moduler på.

Til gengæld har jeg antenneinstallationen til TVet, som ikke længere bruges, og som jeg gerne vil bruge til DAB modtagelse. Og det smarte er, at disse antenner (der er to) terminerer omme bag i hvor jeg også havde tænkt mig at DAB boxen skulle sidde.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til El-system og Instrumenter