Hej Volvo 4-life
Jeg havde skrevet en MEGET lang historie om hvordan batterier og ladere virker, men fandt at du nok havde mere brug for et svar der rettede sig direkte mod dine problemer.
Angående dine 170Ah batterier:
Jeg lugter havvand....er det bådbatterier?
Uanset, så er forbrugsbatteriet (forhåbentlig) ikke magen til startbatteriet. Forbrugsbatterier er beregnet til langsom afladning og kan bedre tåle at blive meget afladet mens startbatterier er beregnet til at levere stor strøm når motoren skal startes og tåler ikke at blive helt afladet.
Hvis du har brugt en billig batterilader over lang tid er der stor sansynlighed for at du har overladet batterierne. Har du bemærket en lugt af rådne æg eller kloak når du har tilset dine batterier mens de er blevet ladet? Det er nemlig en god indikator for at du har overopladet.
FØR DU RODER MED DIT BATTERI SKAL DU LÆSE DETTE:
Pas på! Hvis du kortslutter et velfungerende batteri med en ledning så fordamper ledningen. Hvis du kortslutter batteriet med en skruenøgle får du batteriet i hovedet, - med svovlsyre og det hele. Du bliver med stor sansynlighed blind!
Hvis du vil vide om dine batterier er fuldt opladet kan du bruge et voltmeter. Mål spændingen direkte på batteriets teminaler uden balastning og uden lader. Laderen skal have være frakoblet et par minutter før du måler.
Et velholdt batteri ved 20°C har følgende spændinger:
Fuldt opladet: 12.7V
75% opladet: 12.4V
25% opladet: 12.0V
Fuldt afladet: 11.9V eler mindre.
Batterispændingen ændrer sig ca 0.2V pr 10°C.
Hvis du vil vide om dit batteri er slidt kan du gentage målingen, denne gang med med en belastning. Brug f.eks. en forlygtepære (50 - 60W). Tilslut voltmeteret før belastningen. Spændingen må ikke falde mere end 0.05V i løbet af 1 minut. Hvis spændingen falder med det samme når du tilslutter belastningen med mere end 0.1V så kan du være sikker på at dit batteri er slidt op.
Angående din nye batterilader:
Jeg skal vide hvad din batterilader hedder før jeg tør gætte på årsagen til dit problem.
En kvalitets lader skal også måle temperaturen og skal derfor være placeret tæt på det batteri den lader. På grund af nærheden til batteriet må den ikke indeholde relæer eller andre kontakter der kan gniste, da der kan udvikles knaldgas under ladningen hvilket kan give anledning til eksplosion i rum der ikke er godt udluftede.
Prøv også at måle spændingen med batteriladeren tilsluttet og sammenlign resultaterne fra lader og voltmeter.
Hvis du vil vide mere om blybatterier og kan læse lidt engelsk vil jeg anbefale disse sider:
http://www.batterystuff.com/tutorial_battery.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_batterymhv
Oakey