Spørgsmål om batterier

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spørgsmål om batterier

Indlægaf Volvo4life » man maj 10, 2010 20:19 pm

Er løbet ind i lidt problemer med nogle 12v batterier og jeg er ikke helt klar over om hvad problemet er.

Har indkøbt 1stk 16amp lader med display der fortæller om status, fejlkoder mm.

1. 2x 12v 170A batterier koblet som heholdsvis start og forbrugsbatteri, cirka 1½år gamle. Lades med generator og reglmæssigt med lader tilkoblet. Forbrugsbatteriet er dødt! Flere forsøg på genoplivning giver samme resultat -> skift batteri. Hvordan kan sådan et batteri dø?

2. 960eren har tilbragt lidt tid på en klinik i nordsjælland hvor de i forbindelse med lidt fejlsøgning tjekkede spændning mm. -> ingen fejl fundet. Prøvede for sjov at koble min nye lader til som svarede bat.status 0-5% cirka 9volt. Som andre kan bevidne KAN bilen køre og starte (næsten med det samme) og det indbyggede voltmeter fra Volvo mener ikke der er et problem. Har ikke tid til at forsøge opladning nu, men jeg prøver at måle med et andet voltmeter i morgen. Kan bilen virkelig starte med 9volt?

3. Den nyindkøbte mitsubishi fik også en måletur med laderen og her sagde den 10.9volt på et nyt batteri. Er dette forventeligt eller skal dette batteri også snart skiftes?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål om batterier

Indlægaf oakey » tirs maj 11, 2010 13:28 pm

Hej Volvo 4-life

Jeg havde skrevet en MEGET lang historie om hvordan batterier og ladere virker, men fandt at du nok havde mere brug for et svar der rettede sig direkte mod dine problemer.

Angående dine 170Ah batterier:
Jeg lugter havvand....er det bådbatterier?
Uanset, så er forbrugsbatteriet (forhåbentlig) ikke magen til startbatteriet. Forbrugsbatterier er beregnet til langsom afladning og kan bedre tåle at blive meget afladet mens startbatterier er beregnet til at levere stor strøm når motoren skal startes og tåler ikke at blive helt afladet.
Hvis du har brugt en billig batterilader over lang tid er der stor sansynlighed for at du har overladet batterierne. Har du bemærket en lugt af rådne æg eller kloak når du har tilset dine batterier mens de er blevet ladet? Det er nemlig en god indikator for at du har overopladet.

FØR DU RODER MED DIT BATTERI SKAL DU LÆSE DETTE:
Pas på! Hvis du kortslutter et velfungerende batteri med en ledning så fordamper ledningen. Hvis du kortslutter batteriet med en skruenøgle får du batteriet i hovedet, - med svovlsyre og det hele. Du bliver med stor sansynlighed blind!

Hvis du vil vide om dine batterier er fuldt opladet kan du bruge et voltmeter. Mål spændingen direkte på batteriets teminaler uden balastning og uden lader. Laderen skal have være frakoblet et par minutter før du måler.
Et velholdt batteri ved 20°C har følgende spændinger:
Fuldt opladet: 12.7V
75% opladet: 12.4V
25% opladet: 12.0V
Fuldt afladet: 11.9V eler mindre.
Batterispændingen ændrer sig ca 0.2V pr 10°C.

Hvis du vil vide om dit batteri er slidt kan du gentage målingen, denne gang med med en belastning. Brug f.eks. en forlygtepære (50 - 60W). Tilslut voltmeteret før belastningen. Spændingen må ikke falde mere end 0.05V i løbet af 1 minut. Hvis spændingen falder med det samme når du tilslutter belastningen med mere end 0.1V så kan du være sikker på at dit batteri er slidt op.

Angående din nye batterilader:
Jeg skal vide hvad din batterilader hedder før jeg tør gætte på årsagen til dit problem.

En kvalitets lader skal også måle temperaturen og skal derfor være placeret tæt på det batteri den lader. På grund af nærheden til batteriet må den ikke indeholde relæer eller andre kontakter der kan gniste, da der kan udvikles knaldgas under ladningen hvilket kan give anledning til eksplosion i rum der ikke er godt udluftede.

Prøv også at måle spændingen med batteriladeren tilsluttet og sammenlign resultaterne fra lader og voltmeter.

Hvis du vil vide mere om blybatterier og kan læse lidt engelsk vil jeg anbefale disse sider:
http://www.batterystuff.com/tutorial_battery.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

mhv

Oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Spørgsmål om batterier

Indlægaf Volvo4life » tirs maj 11, 2010 20:14 pm

Mange tak for svaret og de tilhørende links. Det er interesant læsning.

De to 170A sidder ganske rigtig i en båd. Laderen til landstrøm er indbygget i elsytemet originalt fra producent og jeg har ikke nogen grund til at tror at det skulle være en uheldig løsning. Båden er normalt ikke tilsluttet landstrøm meget mere end et par gange om måneden, så jeg tvivler på at det er pga overopladning. Forbrugsbatterier er blevet skiftet i dag og forhandleren mener at der må være tale om en sjælden defekt, så indtil videre koster det ikke noget.

Vedr 960eren så siger voltmeteret 9,2volt uden belastning. Jeg gå ud fra at en udskiftning er påkrævet. Hvis dette løser nogle af de mærkelige problemer bilen har (jeg håber det) så er der et værksted der får et opkald! Hvordan bilen kan starte på det batteri fatter jeg ikke, men den kørte fint i dag. Nyt batteri bliver indkøbt i morgen. Det virker som om at du har godt styr på emnet, så jeg må lige spørge om der er noget bestemt mærke/kapacitet du kan anbefale? Hvad har du selv i Volvoerne?

Laderen der blev anskaffet er en RING RESC16 http://www.bylow.dk/wss/bylow.asp?page=5058
Må indrømme at jeg ikke satte mig ind i tingene først og valgte ud fra kapacitet, samt at jeg nærmest fik den forærende.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål om batterier

Indlægaf Ulrik Friis » ons maj 12, 2010 0:16 am

Lige en tilføjelse til Oakeys fremragende svar. De to batterier skal være forbrugsmæssigt adskilt. Man må kun parallelkoble to fuldstændig ens batterier, og med fuldstændig ens mener jeg fuldstændig identiske. Ellers æder det dårlige batteri det gode batteri og du ender med to dårlige.

I en båd sidder der normalt et skille relæ, som forhindrer parallelkoblingen, som gør at der kan oplades til begge batterier fra motorens generator og evt. landstrøm. Tjek dette skille relæs funktion. Der kan være for stor indre modstand i dette relæ til at batterierne kan blive opladet 100%.

En sidste ting. Din 16 A lader må være defekt. Et batteri med kun 9,2 volt kan ingenting. Det er for længst holdt op med at fungere. Hvis hvert batteri er på 170 Ah, så kan du bruge de 16 A, da et batteri kun kan tage imod 10% af kapaciteten. Men 170 Ah? Det må jo veje 50 kg eller deromkring. Et 90 Ah batteri vejer 32 kg.

Iøvrigt ved ham her alt hvad der er værd at vide om batterier: http://elfrasolen.dk/

Et batteri har godt af at blive brugt. Så hvis den indbyggede lader er af pulstypen, så bør du have din båd tilsluttet landstrøm når den ligger til bro. Det vil batterierne have godt af.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Spørgsmål om batterier

Indlægaf oakey » ons maj 12, 2010 12:02 pm

Hej Volvo4life og Ulrik,

Godt tænkt, Ulrik, med det skillerelæ, - man lader naturligvis ikke to batterier på samme tid med en lader. Parallel kobling af batterier er altid en dårlig ide, - og det kan der tærskes meget langhalm på...
Som jeg forstod dig, Volvo4life, så havde du målt spændingen på batteriet i din 960 med et voltmeter. Hvis du har to målinger der er ens, en med din nye lader og en med et voltmeter, så siger min erfaring at målingen er korrekt og det forvirrer mig.
Ulrik har fuldstændig ret når han siger at et batteri der har en tomgangsspænding på 9.6V ikke burde kunne starte en motor. Kan du få fat i et andet voltmeter og gentage målingen, jeg er nysgærrig.

Til slut, lidt filosofi:
Blybatterier virker som en simpel konstruktion, - to blyplader der dyppet ned i et kar med svovlsyre, men sådan er det med ting man ikke har forstand på (og det er ikke rettet mod nogle af jer to). Jeg har i mit arbejdsliv ofte stødt på holdningen: 'det kan da ikke være så svært' fra folk der ikke havde den ringeste forstand på hvad de udtalte sig om. Det er som regel såden at jo mere man graver sig ned i et emne des mere kompliceret opdager man at det er. Det er nok derfor der er plads til så mange fagfolk i vores samfund

med venlig hilsen fra en halvgammel ingeniør
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Spørgsmål om batterier

Indlægaf Volvo4life » lør maj 22, 2010 20:54 pm

Nyt batteri er monteret i 960eren. Startproblemer er desværre ikke blevet løst.

Sidste måling på det gamle batteri efter en lang køretur og afmonterede ledninger sagde 10.0 / 10.1 på to forskellige voltmetere. Utroligt at den har kunne starte.

Voltmeteret i bilen er rykket lidt længere op i den grønne felt.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål om batterier

Indlægaf Klågem » lør maj 22, 2010 21:47 pm

Jeg tror at du skal kigge dine stelforbindelser igennem. Evt. også + Der skal ikke meget til før du får en hel del spændingsfald. Kablerne skal jo hele vejen igennem bilen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 37 gæster