af oakey » man aug 23, 2010 11:40 am
Martins problem med bagrudesprinkleren erindrede mig om et problem jeg havde med min egen bagrudesprinkler.
En dag ophørte sprinkleren med at fungere, men da jeg havde for meget om ørerne blev fejlsøgningen udsat. Da der efter et par dage begyndte være en snært af methanol lugt i kabinen og ferien stod for døren blev jeg nødt til at undersøge...
Det viste sig at sprinklerdysen var stoppet og, da sprinklerpumpen er ret kraftig, var slangen der går op til bagklappen blevet presset af en samlestuds der er placeret under den højre afdækning bagerst i bilen.
Tilstopningen af dysen skyldes at den envejs ventil der sidder lige før dysen i bagklappen var defekt. Gummimembranen i envejsventilen var blevet opløst og resterne havde fortsat op til dysen.
Den bedste løsning ville være at købe en ny, men det var fredag eftermiddag før ferien så ventilen blev adskildt, rengjort og efter lidt søgning fandt jeg at min kones gymnastik elastikker (bred flad latex) var velegnede til en midlertidig løsning (jeg er sikker på at en børneballon også kan bruges). Der blev klippet et passende rundt stykke som med lidt fifleri blev placeret hvor den gamle membran havde siddet.
Det har virket i de tre uger vi var på ferie og det er sikkert først når problemet vender tilbage at jeg får købt en ny (38kr hos
http://www.spare-parts.dk).
oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.