Problemer med blæser til motor på S60

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Problemer med blæser til motor på S60

Indlægaf Volvo-madsen » tors maj 17, 2012 20:52 pm

Hej.

Jeg er ejer af en fin Volvo s60 fra 2001.
Det har undret mig i noget tid, at jeg ikke har kunne høre blæseren køre på den. Så jeg har prøvet at udmåle lidt på mit system.
Temp måleren inde i bilen står bare normalt op, men hvis jeg tager en Elma digital laser måler og måler ned på termostathuset og temp.måleren så er den oppe og ringe ved 105 - 110 grader. Hvilket er for meget efter min mening.
Jeg har prøvet med mit multimeter at måle spændingen på tempraturmåleren hvilket ser fornuftigt ud. Men hvorfor stiger måleren inde i bilen ikke?!
Plejer der ikke at være to temp måler? En til motorstyringen og en til den inde i bilen?

Det skal siges at blæseren overhovedet ikke køre, heller ikke hvis jeg tænder for ac.

Hvis jeg tager stikket af til temp. måleren så tænder blæseren. Hvilket jeg vil sige er trin 2 altså max. Temp. måleren inde i bilen går over i det røde felt og den skriver varm motor, sluk bilen.

Hvad dælen er der galt?? Jeg kan ikke rigtig se nogen logik i dette problem.

Hilsen
Frank
Volvo-madsen
Ny bruger
Ny bruger

Re: Problemer med blæser til motor på S60

Indlægaf Klågem » tors maj 17, 2012 21:34 pm

Du kan ikke måle vandtemp på den måde. Vandet koger ved 108 grader under tryk. Du måler på termostathuset som er varmere da varmen fra motorblokken forplanter sig i alt metal/alu.
Måden du skal måle temp på er at stikke et termometer ned i kølevandet evt. kunne du prøve at måle det med med din digitalmåler.

Jeg tror ikke der er noget galt med din bil. Blæseren tænder næsten aldrig i vinterhalvåret. Hvis du vil teste den så hold tæt på en mur eller i en garage (husk udstødningsslange) gas bilen op til ca 2500 omdr. og hold den der til din blæser starter. hvis blæseren ikke starter inden måleren når det røde felt. så afbryd forsøget og kør en tur så bilen kan køle ned igen.

Ac starter heller ikke blæseren når det er så koldt.

Du skriver jo også at blæseren starter når du piller stikket af på tempføleren. Altså virker den.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Problemer med blæser til motor på S60

Indlægaf enggaard » tors maj 17, 2012 21:35 pm

Hej Frank.

Har du fået læst fejl ud.

hvis din blæser ikke starter køre dit A/C ikke. og omvent, hvis der er en fejl på dit A/C stater din blæser heller ikke.
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Webasto & Eberspacher Heaters WTT EDiTH 12V 24V
Midtronics Intellect HD EXP-1000 6V 12V 24V Electrical Diagnostic
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsj.

Tilbage til El-system og Instrumenter