‘Staten’ eksisterer som altid i en verden som ikke har ret meget at gøre med den verden vi skatteydere og stemmekvæg lever i.
Vi ved alle hvorfor der er kommet krav om en effektiv fastgørelse af nummerplader og det er squ OK i min verden.
Det er den dommedags-holdning som SKAT leverer: Hvis i ikke gør som vi siger, så:
På SKAT's hjemmeside, som er blevet ændret et antal gange, fortæller de om deres krav :
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2134706 De grundlæggende krav er kopieret direkte fra deres hjemmeside her:
-------------------------------------------
Reglerne betyder, at:
1. Nummerplader skal være solidt monteret på dit køretøj. Nummerplader på person- og varebiler skal du fastgøre med mindst to skruer eller bolte. Det er valgfrit på andre køretøjer.
2. Fastsætningen må ikke gå ud over nummerpladens læselighed. Skruer og bolte skal være dækket af en fastsiddende hætte i samme farve som det sted på nummerpladen, hvor du fastgør dem.
Hætten skal sidde så godt fast, at den kun kan fjernes med værktøj.
Nummerplader fra før 1. april 1976 og historiske nummerplader er fritaget for at opfylde kravene. De skal fastgøres på en måde, der passer til køretøjet.
-------------------------------------------
Mine bemærkninger:
Der er ikke er specifikke krav til dimensionerne af skruer/bolte
Hætten materiale er uspecificeret.
Desuden tillades fire andre montage metoder som nådigt kan godkendes af Skat ved fremsendelse af en passende ansøgningsformular:
-------------------------------------------
Metode 1:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=115968Metode 2:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=115969Metode 3:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=115970Metode 4:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=119344-------------------------------------------
Mine bemærkninger:
Da vi købte vores nuværende biler, V945T/1998 i 1998 og V855T/1997 i 2006 blev nummerpladerne skruet fast med 4 x rustfrie ø4mm skruer gennem plast monteringspladerne og ind i karrosser med møtrikker på bagsideni hhv. alu-kofangeren hvor der blev skåret gevind.
Den eneste ændring jeg har udført efter de nye regler er at dække skruehovederne med et lag af hvid to-komponent epoxylim, - en hætte.
Hætten har den korrekte farve, kan kun fjernes ved brug af værktøj og burde derfor opfylde kravene.
Nå ja, - jeg har naturligvis gemt SKAT’s hjemmeside om emnet som pdf på min file server så jeg kan tage den frem hvis der bliver problemer i fremtiden.
I er vel ikke overrasket over at jeg er en ingeniør-nørd
/oakey