Søger erfaringer V50 1,6D

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Søger erfaringer V50 1,6D

Indlægaf David.Harris » tirs nov 03, 2015 23:01 pm

Hej Volvo-folk

Jeg er glad ejer af en V50 1,8 Benzin fra 2006, men overvejer at udskifte den til en diesel pga kraftigt forøget kørselsbehov (120 km pr dag)

Jeg søger erfaringer, både gode og dårlige, med 1,6D og 1,6 DRIVe da jeg overvejer disse pga af kilometer-økonomien...

Venligst David
David.Harris
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs nov 03, 2015 22:34 pm

Re: Søger erfaringer V50 1,6D

Indlægaf jimDK » ons nov 04, 2015 9:41 am

XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Søger erfaringer V50 1,6D

Indlægaf gunsmoke » ons nov 04, 2015 20:27 pm

Hej David.
Har en 1.6D uden start/stop. Jeg synes maskinen trækker og kører godt og passer fornuftigt til fx en S40, så den ikke er for bovlam.

Maskinen er udviklet af PSA-samarbejet og der har været skrevet en del om turboerne som brænder af og et bundkar som ikke kan tømmes helt for olie. Ifølge Volvoforhandleren har problemet slet ikke det omfang hos Volvo som det har haft hos Peugeot, Ford osv. Efter det oplyste noget med, at Volvo selv står for motorstyringen på motoren. Forebyggende kan det være en god ide få fjernet det filter som sidder i olietilførelsen til turboen samt at sætte et ændret bundkar på så al olien kan tømmes af.

På Volvos 1.6D skal dieselpartikelfilteret (DPF) skiftes for hver 120.000 km. Det er, så vidt jeg ved, ikke et krav hos andre producenter der kører med samme motor (Peugeot, Ford, Mazda). Man skal være forberedt på at 120.000 km servicet godt kan gå hen og blive pebret, med mindre man selv kan gøre dette. Kan man ikke det, går noget af dieseløkonomien fløjten :cry:

Et DPF på en 1.6D skal regenereres for hver 300 til 900 km. Når dette sker brændes soden af i filteret og det bedst ved at motoren driftsvarm, har lidt omdrejninger og en passende kørestrækning tilbage. En længere tur på motorvejen dagligt er derfor at foretrække. En forhandler fortalte at de havde udfordringer med fx en V60 aut. På motorvejen ligger en sådan måske med 1.500-1.600 omdrejninger og dette er ikke særlig hensigtsmæssigt i forhold til en regenerering. De anbefalede kunderne at gå over i manuel og dermed få nogle flere omdrejninger på maskinen. Noget sådant kan man på motorvejen, men hvis man dagligt kører på landet er det sikkert sin sag at skulle pendle gennem småbyerne med 3.000 omdrejninger på maskinen :D

Ved konstant fart på motorvejen kan det godt gå langt på literen fx 23,8 km/l med nålen på 115 km/t og klima tilkoblet. I praksis med koldkørsel og byture ligger vores omkring 18 km/l hvis jeg opgør dette på en tankfuld.

Held og lykke med bilkøbet
gunsmoke
 

Re: Søger erfaringer V50 1,6D

Indlægaf Claus » tors nov 05, 2015 2:43 am

Som Bo skriver skift bundkaret og fjer filteret i banjobolden.
Hvis man også skifter olie og oliefilter for hver 15000 km så er den motor ikke til at slide op.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster

cron