Hej David.
Har en 1.6D uden start/stop. Jeg synes maskinen trækker og kører godt og passer fornuftigt til fx en S40, så den ikke er for bovlam.
Maskinen er udviklet af PSA-samarbejet og der har været skrevet en del om turboerne som brænder af og et bundkar som ikke kan tømmes helt for olie. Ifølge Volvoforhandleren har problemet slet ikke det omfang hos Volvo som det har haft hos Peugeot, Ford osv. Efter det oplyste noget med, at Volvo selv står for motorstyringen på motoren. Forebyggende kan det være en god ide få fjernet det filter som sidder i olietilførelsen til turboen samt at sætte et ændret bundkar på så al olien kan tømmes af.
På Volvos 1.6D skal dieselpartikelfilteret (DPF) skiftes for hver 120.000 km. Det er, så vidt jeg ved, ikke et krav hos andre producenter der kører med samme motor (Peugeot, Ford, Mazda). Man skal være forberedt på at 120.000 km servicet godt kan gå hen og blive pebret, med mindre man selv kan gøre dette. Kan man ikke det, går noget af dieseløkonomien fløjten
Et DPF på en 1.6D skal regenereres for hver 300 til 900 km. Når dette sker brændes soden af i filteret og det bedst ved at motoren driftsvarm, har lidt omdrejninger og en passende kørestrækning tilbage. En længere tur på motorvejen dagligt er derfor at foretrække. En forhandler fortalte at de havde udfordringer med fx en V60 aut. På motorvejen ligger en sådan måske med 1.500-1.600 omdrejninger og dette er ikke særlig hensigtsmæssigt i forhold til en regenerering. De anbefalede kunderne at gå over i manuel og dermed få nogle flere omdrejninger på maskinen. Noget sådant kan man på motorvejen, men hvis man dagligt kører på landet er det sikkert sin sag at skulle pendle gennem småbyerne med 3.000 omdrejninger på maskinen
Ved konstant fart på motorvejen kan det godt gå langt på literen fx 23,8 km/l med nålen på 115 km/t og klima tilkoblet. I praksis med koldkørsel og byture ligger vores omkring 18 km/l hvis jeg opgør dette på en tankfuld.
Held og lykke med bilkøbet