V70 FDM test

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 FDM test

Indlægaf macintosse » tirs sep 14, 2010 18:07 pm

Hej alle.
Vi har lige købt en V70 D5 auto fra 2003, i den forbinhdelse fik vi lavet en fdm brugtvogns test.

Hvad betyder det at kogepunktet er på 214 grader og skivetykkelsen på forhjulene er på 23.76 0g på baghjulene 10,93,
fdm skriver at det har betydning for trafiksikkerheden?

Er det noget forhandleren bør udbedre? eller er der mange kilometer i dem endnu?

Kim
macintosse
Ny bruger
Ny bruger

Re: V70 FDM test

Indlægaf Sander » ons sep 15, 2010 22:13 pm

Ja jeg kender ikke til mindste målene på skiverne men vil blot kommentere at det dog var en træls info at få. Den kan du ikke bruge til meget. Jeg synes du skulle spørge FDM: Hvad vil i fortælle mig med denne information? Er jeg sikker eller er jeg til fare for mine omgivelser med disse skiver? Så kan de lære det til en anden gang. Så er spg om de selv ved hvad mindstemålet er for skiverne. Hvis ikke du får hjælp her så kontakt et volvoværksted.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf kigan » tors sep 16, 2010 12:23 pm

Hej.

Så vidt jeg ved er minimum tykkelsen for 23,0 mm og bag 8,4 mm.

Mvh
Kevin
Mvh
Kevin
850 2,3 T5 '94
Motor B5234T / 225HK
gearkassetype AW 50-42, automat gear

V70 2,4 '01
Motor B5244S / 170 HP
gearkassetype AW 55-50/51SN

Tidligere bil:
850 2,3 T5 225HK '95 Gulpalde
850 2,5 GL 140HK 10V '97
kigan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm / Rønne

Indlægaf macintosse » tors sep 16, 2010 17:58 pm

Tak for svarene. Dem vi har købt bilen af vil ikke skifte skiverne da de overholder volvos krav.

Vi ringede til et andet volvo værksted som oplyste at de skiver vil holde en god stykke tid endnu, mindste målene for er 23 og 10 bag.

:?
macintosse
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Bronco » tors sep 16, 2010 19:40 pm

Ja som gammel Volvo mek. kan Jeg kun tilføje at da Jeg så overskriften til dit indlæg tænkte Jeg !!
Hvad har FDM nu lavet af idioti igen igen. Og ja det blev så blot bekræftet at de endnu engang helt uden grund såede splid imellen en kunde (et medlem som betaler for deres ydelser) og en sælger af en bil.
Men er da glad for at høre at du har fundet ud af at de oplysninger du har fået ikke er noget du skal bekymre dig om. Men Jeg synes bestemt du skal gå dem på klingen.......
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Volvo4life » tors sep 16, 2010 20:00 pm

Fint arbejde af FDM.

Nu når du har fået bilen testet kan du jo så godt glemme din toårige reklamationsret på bilen. Håber din gearkasse holder :D
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf jimDK » fre sep 17, 2010 10:31 am

Whaaat! ryger reklamations-retten fordi man har fået bilen testet?

Man kan sige at, så er køberen "bekendt" med de evt. fejl som bilen har, og derfor ikke kan klage over dem, måske? jeg ved det ikke.
Det lyder vanvittigt.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Volvo4life » fre sep 17, 2010 19:59 pm

jimDK skrev:Whaaat! ryger reklamations-retten fordi man har fået bilen testet?

Det korte svar er ja, hvis forhandleren er grov. Og det er han nok hvis det er en gearkasse til +20K der dør.

24mdr reklamationsret dækker fejl og mangler der var tilstede på leveringstidpunktet.

0-6mdr. Fejl/mangler opstået i denne periode antages som udgangspunkt at have være tilstede ved levering, medmindre sælger kan påvise andet.

6-24mdr. Ved fejl/mangler opstået i denne periode er det købers ansvar at påvise at fejl/mangel var tilstede ved leveringstidspunkt.

Er bilen FDM testet og sælger har en kopi af dette er der ikke noget at komme efter da FDM jo har konstateret hvad der fungerede ved leveringstispunkt. En defekt gearkasse efter 5mdr vil ikke betyde noget da sælger kan fremvise en uvildig test der påviser at det virkede korrekt ved leveringstidspunkt.

Jeg ville sandsynligvis ikke (aldrig er et stærkt ord) købe en bil hvor forhandler tilbyde 24mdr reklamationsret og vedlægger en FDM test.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn sep 19, 2010 20:34 pm

Volvo4life skrev:Fint arbejde af FDM.

Nu når du har fået bilen testet kan du jo så godt glemme din toårige reklamationsret på bilen. Håber din gearkasse holder :D

Sådan noget ævl!!!! Hvor har du det fra?

Reklamationsretten tager fat i de ting som går i stykker indenfor tidsfristen. Hvis det der går i stykker ikke burde gå i stykker, så gælder, at indenfor de første 6 mdr. af reklamationsretten skal forhandleren bevise at defekten ikke fandtes ved købstispunktet. Det kan han ikke, så han skal reparere. Hvis det sker i den resterende periode, skal køber bevise at fejlen var til stede på købstidspunktet. Og det bliver svært. Men her kan FDM evt. hjælpe med at finde de rigtige eksperter og i sidste ende få lavet syn og skøn på bilen.

Hvis FDM har lavet en brugtvognstest og de har kvajet sig, så har de en forsikring.

Der er ingen tvivl om, at nogle brugtvognshandlere vil altid give køberen problemer, uanset om der er lavet en FDM attest eller ej. Men aftaler man med forhandleren, at han skal rette fejl som FDM finder i testen, skal forhandleren naturligvis se attesten.

Mht. de oplysninger, som man får i testen, så står der også, om det man har fundet udgør et problem. Alle foretagne målinger følges op af en vurdering af, hvad det betyder, så jeg vil anbefale Kim at læse testen igennem igen. Det kan godt være at Kim ikke forstår hvad et kogepunkt på bremsevæsken betyder, og måske forstår han ikke hvad en målt tykkelse på en bremseskive betyder. Men så kunne han jo spørge FDM.

Men nu spørger han os. Og det jeg så kan konstatere er, at hans bil er forsynet de små bremseskiver (diameter 286 mm), hvor den egentlig burde være forsynet med de store skiver (diameter 305), som monterres på alle turbo biler. Men det kan godt være at Volvo har forsynet D5 taxaer med de små. Det er set før. Målene på de forreste skiver er fra ny 26 mm og minimum målet er 23 mm. Dvs. der er 0,76 mm tilbage, hvilket godt kan holde adskillige kilometer. Men bilen er oprindeligt konstrueret til at bruge de større skiver, så en nedslidt skive af den mindre dimension vil ikke kunne levere samme bremsepower i en nødsituation, som en større skive (ny: 28 mm min.: 26 mm).

Min anbefaling vil være at få skiftet de forreste skiver snarest. Desværre kan man ikke få sælgeren til det, da målene ligger indenfor tolerancen. Mht. de bageste skiver kan de holde mange km endnu og er i mine øjne ikke kritiske. De bageste skiver har et max mål på 13 mm og min. 10 mm.

Bremsevæsken skal være en DOT 4+, dvs kogepunkt fra ny ligger omkring 260 grader, og væsken skal skiftes inden den når et kogepunkt på 180 gradr + 10% = 198 grader. Så et kogenpunkt på 214 grader er indenfor tolerancerne, men den skal skiftes ved næste service. Bremsevæske forringes over tid, hvor det optager fugt fra luften. Derfor skal væsken skiftes hvert andet år. Kogepunktet bør måles på bremsevæske, som tappes fra en kaliber.

Og til sidst: Få skyllet din automatgearkasse igennem med frisk olie, gerne Castrol Transmax Z, så al den gamle olie og alle aflejringer fra bremsebåndene bliver skyllet ud. Det koster 12-14 liter olie men er alle pengene værd. Og din gearkasse vil takke dig og kvittere med silkebløde skift og et langt liv.
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvo4life » man sep 20, 2010 9:34 am

Ulrik Friis skrev:
Volvo4life skrev:Fint arbejde af FDM.

Sådan noget ævl!!!! Hvor har du det fra?

Måske en lidt kontant måde at skrive det på, men det kan være resultatet hvis forhandleren ikke gider og han har en FDM test på bilen. Jeg synes selv jeg fortæller hvorfor i næste indlæg, men jeg prøver igen.

Ulrik Friis skrev:Reklamationsretten tager fat i de ting som går i stykker indenfor tidsfristen. Hvis det der går i stykker ikke burde gå i stykker, så gælder, at indenfor de første 6 mdr. af reklamationsretten skal forhandleren bevise at defekten ikke fandtes ved købstispunktet. Det kan han ikke, så han skal reparere. Hvis det sker i den resterende periode, skal køber bevise at fejlen var til stede på købstidspunktet. Og det bliver svært. Men her kan FDM evt. hjælpe med at finde de rigtige eksperter og i sidste ende få lavet syn og skøn på bilen.

Det er jo netop det han kan hvis forhandleren har fået lavet en FDM test på bilen. FDM er jo uvildig og de har konstateret at fejlen ikke var der på købstidspunktet. Derved har forhandleren løftet sin bevisbyrde og kan afvise klagen, da problemet er opstået efter køb.

Såfremt forhandleren IKKE har lavet FDM testen, men du gør det efter et køb er "beviserne" på din side.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » man sep 20, 2010 18:34 pm

Når jeg skriver: "Hvor har du det fra" kunne det være rart med lidt referencer til afgjorte sager eller anden dokumentation.

Jeg har forelagt din argumentation for FDM, og de vil svare i løbet af 2-3 dage, og jeg skal nok viderebringe deres svar her.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » man sep 20, 2010 20:11 pm

Ulrik Friis skrev:Når jeg skriver: "Hvor har du det fra" kunne det være rart med lidt referencer til afgjorte sager eller anden dokumentation.

Jeg har forelagt din argumentation for FDM, og de vil svare i løbet af 2-3 dage, og jeg skal nok viderebringe deres svar her.

Dokumentationen finder du i forarbejderne til lov om køb eller i EF direktivet som er baggrund for reglerne.

Efter direktivets artikel 5, stk. 3, skal en manglende overensstemmelse, der viser sig senest 6 måneder efter varens levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre andet bevises. Denne formodning gælder dog ikke, hvis den er uforenelig med varens eller den manglende overensstemmelses art.

Direktivets artikel 5, stk. 3, er formuleret som en formodningsregel, og det følger af ordlyden, at sælgeren efter omstændighederne vil kunne tilbagevise formodningen med den følge, at forbrugeren i overensstemmelse med almindelige bevisregler skal godtgøre, at der forelå en mangel ved varen på leveringstidspunktet.

Og lidt fra den danske version

Det foreslås, at fejl mv. ved varen, der viser sig inden for 6 måneder efter varens levering, skal formodes at have været til stede ved risikoens overgang, medmindre der gør sig særlige forhold gældende.

Bestemmelsen er udformet som en formodningsregel. Afkræfter sælgeren formodningen, vil forbrugeren således skulle føre bevis for, at der forelå en defekt ved den pågældende vare på leveringstidspunktet.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » man sep 20, 2010 20:22 pm

Forsat

Som nævnt i forarbejderne skal sælger løfte sin bevisbyrde i overensstemmelse med de almindelige bevisregler og her er en FDM test (eller lignende) et fantastisk værktøj. De er sagkyndige, uvildige og kommer med en skriftlig rapport som nøje beskriver genstandens beskaffenhed.

Med en FDM test på bilen vil sælger således nemt kunne løfte sin bevisbyrde for at fejlen ikke var tilstede ved levering og derfor ikke er omfattet af reklamationsrets begrebet i lov om køb. Den eneste mulighed for køber vil være at anfægte værdien af "beviset" gennem at kritisere FDMs arbejde, hvilket nok ikke er det nemmeste. Du får nok ikke FDM til på skrift at sige at deres tests ikke har den fornødne grundighed til at kunne anvendes som bevis.

FDM er iøvrigt godt klar over dette problem.

Generelt giver det dog ikke årsag til problemer, da de fleste forhandleren løser småtingene uden at brokke sig. Problemet opstår først hvis det er en motor eller gearkasse til 50.000,- der skal skiftes og forhandler ikke helt gider mere.

Hvis en bil leveres med en brugtbilsattest som er udfærdiget i forbindelse med køb giver det en sikkerhed for bilens nuværende stand, men kan give problemer senere.

Har sendt dig en PM
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » tirs sep 21, 2010 0:14 am

En FDM rapport kan faktisk sammenlignes med en Tilstandsrapport på et hus. Hvis der står at der ikke var fugtskader i kælderen. Får du ikke dækket en skid selvom vandet render ned af væggene. (altså sælger kan bare udfylde sin part af rapporten med en stor løgn. Og ham der gennemgår huset må ikke flytte den potteplante der står over det hul i gulvet ejeren lavede da han flækkede brænde i stuen.
Min mening er at sådanne rapporter er lavet for at beskytte købere (bil-hus) men det virker bare modsat, så det faktisk er sælger der kan gnide sig i hænderne og være skadefri
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » tirs sep 21, 2010 14:39 pm

FDM har ringet til mig, så jeg kan ikke citere direkte fra deres svar. Men den forklaring jeg fik i telefonen ændrer ikke noget ved min tidligere opfattelse, som jeg har givet udtryk for ovenfor. Reklamation drejer sig om mangler og årsager til samme.

Så lad os gribe fat i Købelovens tekst, nærmere bestemt §§42 - 54. (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419)

Paragrafferne handler om mangler ved den købte genstand og til sidst afsluttes med to års reglen for at reklamere over genstanden. Er det en væsentlig mangel kan køber hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Er den uvæsentlig kan købet kun hæves, hvis sælger har handlet svigagtigt.

Hvis en gearkasse går i stykker efter 2-4-6-8 måneder er der en mangel ved gearkassen, må man sige det kan udløse en reklamation over en væsentlig mangel, idet gearkasser skal kunne holde længere. Sælger kan ikke bruge argumenter, som at køber har kørt råddent eller lign., da gearkasser sælges til alle, og kørestil er ikke ens for alle. Selvom gearkassen tilsyneladende har været OK ved leveringstidspunktet, har der været en årsag til stede på leveringstidspunktet, som har fået den til at bryde sammen.

Der er sædvane for, at bevisbyrden for at påvise fejlen skiller ved 6 mdr. Bryder gearkassen sammen efter de 6 mdr. vil der påhvile køber nogle indledende omkostninger med at bevise årsagen til sammenbruddet. I dette arbejde skal antageligt indgå syn og skøn. Og køber skal også alliere sig med en advokat eller FDM.

Erfaringen med den slags sager er iflg. FDM nemlig, at så snart der kommer advokat bistand til stede på købers side, så ændres sælgers argumenter markant. Hvor sælger har kunnet bruge intimidering af køber for at skræmme ham, så skal sælger til at forholde sig til den konkrete lovgivning. Hvis køber føler sig dårligt behandlet, hænger det sandsynligvis sammen med købers manglende viden om loven og sine rettigheder. Dermed ikke sagt, at fordi man har ret at så får man også ret. Der vil altid være grænsetilfælde. Og ikke alting er firkantet.

§47 omtaler købers "pligt" til at undersøge den genstand han køber før købet. Her står, at køber ikke kan påberåbe sig mangler, der ved en undersøgelse burde være opdaget af ham. Her vil fejl i en gearkasse, som virker OK til at begynde med, ikke give anledning til at reklamationen mister sin gyldighed.

Til Volvo4life: Jeg betragter ikke din fortolkning af lovgivningen som dokumentation. Jeg kommer også med min fortolkning af lovgivningen, som skrevet ovenover. Dokumentation er i mine øjne sager, som har været rejst af købere, og som de har tabt pga. at deres biler har haft en FDM brugtvognstest. Sager som kan underbygge din påstand om, at en brugtvognsattest intet er værd. Så længe det er udokumenteret er det en påstand.

Du hævder, at en FDMs brugtvognstest er bevis nok for, at bilen var i orden ved leveringstidspunktet. Men hvis gearkassen 3 mdr. efter går i stykker må man blot konstatere, at beviset ikke holder. Selv en bilukyndig dommer vil kunne se, at beviset ikke har nogen værdi.

Mit gæt på hvorfor vi ikke rigtig kan finde nogle domstolsafgørelser på denne slags sager er nok, at sælger giver sig.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Frit emne