BSR

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

BSR

Indlægaf Kjær » man jan 05, 2009 20:03 pm

Havde i dag vores V50 2,4 på felt hos FDM, for at se om motoren var som den skulle være. Da FDM-manden ikke kunne finde o/m med sit udstyr, fik jeg dog kun en kW-måling. Til gengæld skulle jeg ikke betale.. :o

Ifølge normen skulle den have 103 kW, men blev målt til 109,4 kW. Omregnet til hk er det ca. 148,8 hk.. :shock:

Bagefter kørte jeg forbi BSR i Birkerød og købte en PPC box.. - kunne næsten ikke vente med at få boxen tilsluttet og få den nye software installeret.. Fra jeg åbnede kassen og til den nye software var installeret gik der ca. 10 min..

Drejede nøglen og motoren startede.. - umiddelbart virkede bilen mere ubesværet og jeg skulle ikke trykke så meget på speederen, som jeg plejede.. Bliver spændende at se hvad FDM-manden måler den til nu.. 8)

/Kjær
Sidst rettet af Kjær tirs jan 13, 2009 18:48 pm, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Hovedstaden

Indlægaf Volvo4life » man jan 05, 2009 21:30 pm

På den motorvariant burde der nemt kunne hentes 170/180hk ved en seriøs chipning.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Hovn » man jan 05, 2009 21:37 pm

Tilbage til FDM og få den målt igen... Vi vil ha facts... :wink:
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf VolvoSport » man jan 05, 2009 21:37 pm

Du skulle da have skyndt dig tilbage til FDM og have fået målt bilen igen, når nu det var gratis :wink:

Meld lige tilbage med resultatet, hvis du får målt bilen igen.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kjær » man jan 05, 2009 22:40 pm

He,he.. - ska se hvad jeg kan gøre.. :lol:

/Kjær
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » man jan 05, 2009 23:15 pm

Det kan da ikke være så svært. :idea:
Du havde jo besluttet at bruge penge på en måling i dag . Og det kostede dig ingen ting. Så de penge du sparede i dag, bruger du da bare på en måling i morgen i stedet for :D
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kjær » man jan 05, 2009 23:28 pm

VolvoSport skrev:Det kan da ikke være så svært. :idea:
Du havde jo besluttet at bruge penge på en måling i dag . Og det kostede dig ingen ting. Så de penge du sparede i dag, bruger du da bare på en måling i morgen i stedet for :D

Det har du fuldstændig ret i.. - dog var målingen en del af en brugtvognstest og derfor billigere end "normalt".. Men det er da muligt at FDM-manden er til at tale med :?: .. :)

/Kjær
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » man jan 05, 2009 23:41 pm

Det er faktisk meget normalt at bilerne her i nordeuropa har flere hk end der står på papiret.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Kjær » tirs jan 06, 2009 12:32 pm

FDM-manden havde desværre ikke tid idag.. :cry: - men på fredag havde han tid.. :D

/Kjær
Sidst rettet af Kjær tirs jan 13, 2009 18:55 pm, rettet i alt 1 gang.
Volvo XC60 D4 Summum 2017 aut
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » tirs jan 06, 2009 13:21 pm

Ingemann skrev:Det er faktisk meget normalt at bilerne her i nordeuropa har flere hk end der står på papiret.

Det er pga. den kolde luft. den kan komprimeres mere.. Altså en form for en natur intercooler. De fleste biler kører og trækker bedre om vinteren end om sommeren
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jan 06, 2009 17:01 pm

Klågem skrev:Det er pga. den kolde luft. den kan komprimeres mere.. Altså en form for en natur intercooler. De fleste biler kører og trækker bedre om vinteren end om sommeren

Neeeej - det er sgutte rigtigt. Den kolde luft er netop mere komprimeret end den varme luft, så i 1 liter kold luft (fx 11 grader) findes der flere iltmolekyler end i 1 liter varm luft (fx 22 grader). Og det kan en hvilkensomhelst forbrændingsmotor rigtig godt lide. Og da turbo motorer pumper mere luft ind, så er den relative forøgelse af iltmolekyler større.

Men resultatet er rigtig nok. En forbrændingsmotor yder mere om vinteren end om sommeren.

Men umiddelbart vil jeg tro at rullefeltet står indendørs = varmt lokale.

Nu har jeg ikke specs på Kjærs 2,4, men hvis den er nogenlunde magen til de andre 2,4 som yder omkring 140 hk, så sker det 4500 o/m - altså et yderst moderat omdrejningstal. Her kan en chipning åbne op for omdrejningstallet til 6000 o/m, og så har man pludselig 180 hk.

Jeg vil holde en ostemad med sky og et stænk rom på, at Kjærs benzinøkonomi ikke bliver bedre. Det er de samme kilo der skal flyttes rundt med, og det kommer til at ske i et langt kvikkere tempo end før, hvilket betyder større forbrug af energi.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Klågem » tirs jan 06, 2009 17:48 pm

Ulrik Friis skrev:
Klågem skrev:Det er pga. den kolde luft. den kan komprimeres mere.. Altså en form for en natur intercooler. De fleste biler kører og trækker bedre om vinteren end om sommeren

Neeeej - det er sgutte rigtigt. Den kolde luft er netop mere komprimeret end den varme luft, så i 1 liter kold luft (fx 11 grader) findes der flere iltmolekyler end i 1 liter varm luft (fx 22 grader). Og det kan en hvilkensomhelst forbrændingsmotor rigtig godt lide. Og da turbo motorer pumper mere luft ind, så er den relative forøgelse af iltmolekyler større.

Men resultatet er rigtig nok. En forbrændingsmotor yder mere om vinteren end om sommeren.

Men umiddelbart vil jeg tro at rullefeltet står indendørs = varmt lokale.

Nu har jeg ikke specs på Kjærs 2,4, men hvis den er nogenlunde magen til de andre 2,4 som yder omkring 140 hk, så sker det 4500 o/m - altså et yderst moderat omdrejningstal. Her kan en chipning åbne op for omdrejningstallet til 6000 o/m, og så har man pludselig 180 hk.

Jeg vil holde en ostemad med sky og et stænk rom på, at Kjærs benzinøkonomi ikke bliver bedre. Det er de samme kilo der skal flyttes rundt med, og det kommer til at ske i et langt kvikkere tempo end før, hvilket betyder større forbrug af energi.

Ok jeg formulerede mig forkert.
Der kan presses mere kold luft ind i en motor end varm luft. Den kolde luft udvider sig når den kommer ind i forbrændingskammeret derfor den større effekt.
Nu skal du passe på med ostemaden... Jo mere effekt jo mindre forbrug, da man ikke skal træde så hårdt på speederen for at holde samme hastighed.
Min går betydeligt længere på literen efter at den blev chippet. Og det ved jeg at flere andres også gør. Læs bla. denne tråd. http://www.volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2460
Sparker jeg til min bruger den nogenlunde det samme som før. Den er bare hurtigere
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Kjær » tirs jan 06, 2009 17:53 pm

Ulrik Friis skrev:Men umiddelbart vil jeg tro at rullefeltet står indendørs = varmt lokale.

Ifølge det sparsomme udskrift fra FDM var temperaturen 17 grader varmt..

Ulrik Friis skrev:

He-he.. :lol: Sky og rom må du gerne beholde, bare osten er fra Stortrøms mejeri.. :wink:
Konen og jeg er enige om at bilen føles mere ubesværet ved acceleration - speederen skal ikke trykkes så meget ned som vi plejer. Vores generelle tempo er uændret men indrømmer at det her i starten er fedt at skyde den af ind imellem.. - det er som sød musik, når motorens 5 ben galloperer der ud af.. :twisted: :wink: men har da lidt forhåbninger om at den kan køre længere pr. liter.. - bare lidt :wink:
Volvo XC60 D4 Summum 2017 aut
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jan 06, 2009 20:41 pm

Klågem skrev:Ok jeg formulerede mig forkert.
Der kan presses mere kold luft ind i en motor end varm luft. Den kolde luft udvider sig når den kommer ind i forbrændingskammeret derfor den større effekt.
Nu skal du passe på med ostemaden... Jo mere effekt jo mindre forbrug, da man ikke skal træde så hårdt på speederen for at holde samme hastighed.
Min går betydeligt længere på literen efter at den blev chippet. Og det ved jeg at flere andres også gør. Læs bla. denne tråd. http://www.volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2460
Sparker jeg til min bruger den nogenlunde det samme som før. Den er bare hurtigere

Du fortsætter altså i det samme spor. Jeg prøver igen.

Det handler om hvor mange luftmolekyler, du kan komme ind i motoren ad gangen. Slagvolumen på sådan en 2,4 fætter er 2,4 liter. Dvs. at i en arbejdscyklus kommer der 2,4 liter atmosfærisk luft ind i forbrændingskamrene. Hverken mere eller mindre.

2,4 liter 22 grader varm luft indeholder X% færre luftmolekyler og dermed iltmolekyler end 2,4 liter 11 grader varm luft. Når den kolde luft så udvider sig under forbrændingens 1000 grader, så tillægges der Y % volumen ift. det den 22 grader varme luft udvider sig under forbrændingen, fordi de 2,4 l kold luft indeholder flere molekyler end de 2,4 l varm luft. I fysikken er det beskrevet i Boyle-Mariottes lov og de grundlæggende termodynamiske love.

Og så er der skrønen om at en chippet bil kører længere på literen end før den blev chippet. Den tror jeg ikke på før jeg ser et veldokumenteret brændstofregnskab før og efter. Og her vil jeg ikke spises af med en tankfuld. Jeg vil se et regnskab over 3 mdr.!

Energiregnskabet er ganske enkelt. Bilen vejer 1500 kg, og disse kilo skal flyttes og det kræver energi. Hvis vi forestiller os en forsøgsopstilling, hvor vi kører 20 km med konstant 80 km/t, så kan man helt præcist regne energiforbruget ud. Her vil der ikke være forskel i forbruget på en chippet og en uchippet motor. Den vil anvende det antal hestekræfter, der kræves, for at den kan overvinde køremodstanden, og det vil være det samme antal hk der anvendes chippet som uchippet. Altså samme energiforbrug.

Hvis vi indlægger nogle nøje afmålte opbremsninger og accellerationer kan vi også regne på dem, hvad det vil koste energimæssigt. Med en uchippet motor vil accelerationerne være som de nu kan være, men med en chippet motor, kan man forøge den anvendte kraft under accelerationerne, og det er min påstand, at kører man med en chippet motor, vil man anvende disse extrakræfter. Hvorfor f..... skulle man ellers chippe? Forøger man forbruget af kræfter under accelerationerne, forøger man også forbruget af energi. Skal man accellerere fra 20 til 80 på 5 sekunder, vil det kræve mere energi end at gøre det på 7 sekunder. Det er simpel fysik.

Motorens konstruktion er uændret. Der er ikke kommet turbo eller kompressor på, der er ikke foretaget tuning af nogen art af motoren, så motorens virkningsgrad er den samme før og efter chipning. Med virkningsgrad mener jeg forholdet mellem 1)hvor meget brændstof man skal putte ind i den for at få udført et angivet stykke arbejde OG 2)hvilken energi denne mængde brændstof reelt indeholder. En normal benzinsugemotor har en virkningsgrad på ca. 25%.

Jo mere effekt jo mindre forbrug - det er simpelthen en misforståelse af stor klasse.

Ergo: Jeg kan spise min ostemad selv!
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf VolvoSport » tirs jan 06, 2009 21:45 pm

Et moderne rullefelt viser den samme effekt hele året rundt, da oplysningerne om aktuelt lufttryk og luftens temperatur indgår i de formler, programmet bruger til udregningerne. Og de varierer jo hele tiden. Derfor indtastes disse 2 parametre manuelt i de fleste programmer. Ellers kan målingerne ikke bruges til andet end pral og ikke til det som rullefeltet oprindeligt er tænkt til nemlig fejlfinding.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Diverse